Hur bryter man negativ uppmärksamhet?
Hej
Mellan mina äldsta barn (kille & tjej) skiljer det endast ett år och det är oftast bråk från morgon till kväll. Sonen fyller snart fem och min mellantjej fyller snart fyra. Det är framförallt äldsta sonen som startar alla bråk. Oftast för att han vill ha min (& även sin pappas) uppmärksamhet.
Det känns som en negativ spiral och jag känner mig arg på honom hela tiden. Jag märker att han skulle behöva mer tid med mig men inte helt lätt att ge honom det med en fem månaders bebis också samt vardagliga hushållssysslor.
Dom går bara 15 timmar/vecka på förskolan men speciellt sonen skulle behöva lite mer tid än så. Vi bor på landet, finns inga andra barn att leka med och vi har inte så stor umgängeskrets med andra barnfamiljer. Vi tog upp detta med BVC i våras då vi även ansåg att han inte hade så många kompisar på förskolan och att vi ansåg att han skulle behöva mer tid där, Men enligt förskolan så funkar han ok där.
Eftersom dom är hemma så mycket blir dagarna enformiga och sonen rastlös. Vi bor i en liten stad, dåligt med "aktiviteter" att kunna hitta på med barnen. Finns knappt några lekplatser.
Det blir alltför mycket tv-tittande & skärm/dator tid =( Min mellantjej kan aktivera sig bättre på egen hand.
Jag känner mig ofta som världens sämsta, argaste Mamma. Mitt tålamod brister hela tiden =(
Så hur får man dagarna att helt enkelt kännas mer meningsfulla? Jag kämpade länge för att få mitt första barn men nu känns dom åren väldigt suddiga.