• mitthemligajag

spjälsäng vid nattning

Hej!

Vi har en vanlig gammal spjälsäng från ikea och sista veckorna har vi intagit operation sova i eget rum! Hon är van att somna i sin säng men med oss liggandes ovanför i vår säng som är högre än hennes. Nu när vi får sitta på en stol bredvid eller sitta på golvet och natta så stör spjälsidan så otroligt mkt eftersom vi knappt får in en hand däremellan. De blir sån himla distans mellan oss känns de som och problemet är att hon gärna vill hålla en hand och ha oss nära.

Hur gör ni som nattar i eget rum
    I spjälsäng?

• Svar på tråden spjälsäng vid nattning
  • Natulcien
    Vad är poängen med eget rum?
    Verkar väldigt besvärligt att natta sittandes på en stol? Vi har alltid nattat liggande intill. Vilsamt för oss och tryggt för sonen. Men vi använde å andra sidan aldrig spjälsäng, just av den anledningen att det verkade så opraktiskt.
  • mitthemligajag
    Natulcien skrev 2015-10-09 20:00:54 följande:
    Vad är poängen med eget rum?
    Verkar väldigt besvärligt att natta sittandes på en stol? Vi har alltid nattat liggande intill. Vilsamt för oss och tryggt för sonen. Men vi använde å andra sidan aldrig spjälsäng, just av den anledningen att det verkade så opraktiskt.
    Att hon störs av oss, att hon sover bättre själv, inte ska bi väl ha ert barn sovandes i er säng tills de är vuxet? Och så trivs hon inte att bli nattas tätt intill utan vill ligga fritt men hålla en hand och gärna känna med sin hand på vår. Alla barn är inte som ditt ;)

Så den som använder spjälsäng får gärna svara hehe :)
  • Natulcien
    mitthemligajag skrev 2015-10-09 20:07:20 följande:
    Att hon störs av oss, att hon sover bättre själv, inte ska bi väl ha ert barn sovandes i er säng tills de är vuxet? Och så trivs hon inte att bli nattas tätt intill utan vill ligga fritt men hålla en hand och gärna känna med sin hand på vår. Alla barn är inte som ditt ;)

Så den som använder spjälsäng får gärna svara hehe :)
    Var skrev jag att vårt barn sover i vår säng? Han sover i egen säng, men det är en riktig säng så vi får plats att ligga bredvid honom när han nattas. 

Men vill ni ha spjälsäng ska ni såklart ha spjälsäng. Tänkte bara ge lite andra infallsvinklar på något som du tydligen upplever som ett problem...
  • Dockan

Vår son är precis som din TS, när han var ca 4 mån vägrade han att ammas till sömns, ville bara ha en hand på sig och oss bredvid (antingen i vår eller sin säng).

Nu är han snart 1 år och sen någon månad tillbaka sover han i eget rum. Det är ju "hans" rum men det har varit gästrum och den vanliga sängen står kvar, vi tänker att den blir hans sen. :) Så vi har ställt spjälsängen intill den vanliga sängen (som är relativt normallåg, vi har en asahög dubbelsäng) och ligger därför själv där. Man får precis in en hand genom spjälorna och då ligger han mot vår hand ich plockar, när han somnar släpper han taget och då kan vi smyga ut.

Vet dock att min man hänger över kanten ibland, våra nattningar tar sällan mer än en kvart.

• mitthemligajag
    Dockan skrev 2015-10-10 08:08:50 följande:

Vår son är precis som din TS, när han var ca 4 mån vägrade han att ammas till sömns, ville bara ha en hand på sig och oss bredvid (antingen i vår eller sin säng).

Nu är han snart 1 år och sen någon månad tillbaka sover han i eget rum. Det är ju "hans" rum men det har varit gästrum och den vanliga sängen står kvar, vi tänker att den blir hans sen. :) Så vi har ställt spjälsängen intill den vanliga sängen (som är relativt normallåg, vi har en asahög dubbelsäng) och ligger därför själv där. Man får precis in en hand genom spjälorna och då ligger han mot vår hand ich plockar, när han somnar släpper han taget och då kan vi smyga ut.

Vet dock att min man hänger över kanten ibland, våra nattningar tar sällan mer än en kvart.

Känns som att alla lösningar är så osmidiga haha, men igår köpte vi en " kant ", en stödplanka från ikea och så plockade vi bort långsidan på själsängen! Hon sov himla bra och den gången hon vaknade så satt jag mig på madrassen på golvet bredvid och hade huvudet lutat mot hennes på hennes madrass i sängen! Hon blir 1 år i över morgon :) fungerar detta utan att hon trillar ur, då byter vi till junior säng inom snart framtid :)
  • Dockan

Ja, det är inte lätt. Vår kille får sova i spjälsäng lite till, vill att han går obehindrat själv först.... Eller vill jag det?!! Haha. Fast det är ju bara dagar bort nu...... Det är ju skönt att veta att de bara är i sängen när de sover själva.

Vi har gärna en fullstor säng till vår, smidigt när man nattar om man vill ligga bredvid, eller skönt om man behöver kasta om sovarrangemangen. Fast den blir nog utan ben och med en kudde under bäddmadrassen mot kanten i början (tips, så får hon uppförsbacke ut).

Ja och det där med eget rum, inatt sov min man med honom där inne. Öroninflammation. :( Blir så less på folk som dissar eget rum, som att man inte skulle sova med dem om de behöver och är ledsna.

• mitthemligajag
    Dockan skrev 2015-10-11 07:27:55 följande:

Ja, det är inte lätt. Vår kille får sova i spjälsäng lite till, vill att han går obehindrat själv först.... Eller vill jag det?!! Haha. Fast det är ju bara dagar bort nu...... Det är ju skönt att veta att de bara är i sängen när de sover själva.

Vi har gärna en fullstor säng till vår, smidigt när man nattar om man vill ligga bredvid, eller skönt om man behöver kasta om sovarrangemangen. Fast den blir nog utan ben och med en kudde under bäddmadrassen mot kanten i början (tips, så får hon uppförsbacke ut).

Ja och det där med eget rum, inatt sov min man med honom där inne. Öroninflammation. :( Blir så less på folk som dissar eget rum, som att man inte skulle sova med dem om de behöver och är ledsna.

Åhh min skrutta tog sina första kliv för flera veckor sedan men inte fasen vill hon börja gå för det... Längtar så mycket tills jag slipper bära henne mer haha, fast ja... Man kommer säkerligen säga att de var skönare förr när dom väl går. Jo de är ju lite små läskigt att hon kan ramla ur om hon skulle råka komma över den där kanten under natten. Men just nu vaknar hon varje natt vid 04 och då går vi in och lägger oss på madrassen bredvid henne. Så om hon ramlar så är de Max 15 cm och ner på en mjuk madrass ;) och så har vi alltid babyvakten på så vi hör direkt när hon skruvar på sig! Jag känner mer att jag vill att hon ska sova så bra som möjligt, i vårt rum vaknar hon många gånger och försöker alltid komma upp i vår säng, och när hon får göra de, ja då sover ingen av oss hehe!

Åh fy tusan för öroninflammation, är livrädd för de, kommer ihåg smärtan själv!!!! Mössa mössa mössa!!! Får han penicillin?
  • Dockan

Absolut! Han sover så mycket bättre i eget rum, oftast. Vissa nätter är sämre som nu när han är sjuk. Även om det var bättre inatt och han har kunnat sova själv med en omnattning vid 3.

Han har alltid mössa verkligen (har i princip inget hår än så kört mössa från aug), men nu kör vi PoPs vindfleece som går ner långt över öronen. Lite varm egentligen än men hört att värme är skönt för öroninflammation (själv aldrig haft men min mans sida har öronbarn). Tack och lov får han ju penicillin - eftersom han inte fyllt ett. Sen ska de tydligen också alltid få om den är dubbelsidig och de är under 2. Hoppas det vänder snart... bara 1 dag kvar på kuren men han är inte symptomfri än. :/

Ja 15 cm är ju inte långt och tror knappast hon faller ur med stödplanka. Hoppas det fortsätter gå bra för er! Vi vågar inte hoppas att det fortsätter lika bra med eget rum, vi har alltid haft så mycket spök med sömnen men vi är i en bra fas nu. :)))

Svar på tråden spjälsäng vid nattning