• mandreasson

Vill ha två katter, hur kan vi anpassa dom till varandra?

Hej,

Vi vill gärna köpa 2 kattungar. Vi har hittat en underbar liten tös som vi ska titta på idag men jag undrade hur det har funkat för er andra när ni vill ta hem en till kattunge vid ett senare tillfälle.

Hur introducerar ni kattungarna till varandra? Vad ska man tänka på? Ska man låta första kattungen anpassa till hemmet först eller kan det gå några veckor emellan? 

• Svar på tråden Vill ha två katter, hur kan vi anpassa dom till varandra?
  • Ystadtjejen

Vi skaffade två katter med några års mellanrum, så den ena var väl fyra år innan nästa kattunge dök upp i familjen. Det funkade bra, vad jag har hört av andra som skaffat kattunge några år efter första katten brukar det fungera bra. Så länge det är en unge! De verkar kunna acceptera kattungar bättre än vuxna katter.

Två kattungar samtidigt har jag däremot inte provat eller hört någon som har gjort (om det inte är ur samma kull), men kan inte tänka mig att det skulle vara något problem heller.

• MEE83

Det löser de själva skulle jag gissa på, en normal/frisk vuxen katt ger sig inte på en kattunge. En smäll eller två max om kattungen blir för närgången.

Min sambo hade en riktigt dominant och enstörig matriark när vi träffades, som hon tog med sig när hon flyttade in hos mig, hon gillade(och gillar fortfarande inte) inte andra katter, sedan skaffade hon(min sambo) liten kattunge för ett par år sedan, en väldigt vacker sköldpaddsfärgad kattunge från ett katthem, de två är varandras motsats, rent mentalt. Den yngsta är otroligt social och gillar andra katter. 

Det var några få incidenter i början, men nu är de goda vänner, den äldre har på sett och vis adopterat den yngre, den äldre står också högst, rent hierarkiskt. 

• Alexandra1990

Tog hem en 12 veckors liten kille i lördags och har sen tidigare en än 7årig tjej. Tänkte också en del på hur jag skulle göra men jag oroade mig helt i onödan. Är nog väldigt individuellt.

Jag ställde ner transportburen på golvet med kattungen i och öppnade luckan och lät dem sedan sköta det själva. Tjejen här hemma fräste och slog med tassen när han sprang emot henne, men hon höll sig hela tiden nära och i samma rum. Gick t.o.m fram och luktade på han när han sov. Första natten låg de i sängen båda två, fast med avstånd men imorse vaknade jag faktiskt med dem på varsin huvudkudde bredvid mig :P

Kattungen bajsade i trabsportburen på vägen hem, det lät jag ligga kvar en stund innan jag tog bort det och gammeltjejen va mycket riktigt där och luktade några ggr, vilket va min tanke.

Jag gör ingen skillnad på dem. Låter dem va helt enkelt. Lite bråk osv får man nog ta men hittills går det bra! :)

Vet inte riktigt hur det bli med två kattungar.. Någon ska ju "bestämma" men kan tänka mig att det är något de kommer lösa med åldern?

Svar på tråden Vill ha två katter, hur kan vi anpassa dom till varandra?