Jag beklagar sorgen så mycket!
När min mamma dog var min son 3,5. Jag sa att mormor dött, att hon var i himlen nu. Sen hade han såklart många frågor, om vi kunde flyga dit osv. Många gånger svarade han dock själv, för jag sa att jag inte visste och frågade vad han tror.
Han frågade hur hon kom från sjukhuset till himlen. Jag visste inte. Då sa han -men mamma. Så klart man får ju vingar när man dör! Ja så kanske det är sa jag. Sen trodde han ett tag att hon åkte helikopter, men det sa jag att det inte går såklart.
Sen frågade han varför man har begravning. Ja man begraver ju kroppen och så försökte jag förklara, och att människan är som inne i kroppen. -Jaha, så kroppen är bara som ett potatisskal då? Hmm ja varför inte?
Jag tror på att berätta hur man själv tror och låt barnen tänka själva också. Och prata mycket och visa när du är ledsen. Och förklara varför du är ledsen.
Och barn är så mycket starkare och smartare än oss vuxna, så jag tror ofta vi gör det till en större sak än vad det egentligen är för dem, det är nog oss det drabbar hårdast.
Och till sist en stor kram till dig, jag beklagar sorgen efter din pappa.