• Anonym (Orolig)

För fet för att bli gravid??

Kan man va för fet för att bli gravid? Jag och min sambo har varit ihop i nästan 2 år. Vi har oskyddat sex regelbundet och jag blir aldrig gravid. Min mens är väldigt oregelbunden. Jag är 167cm och väger 105kg. Har väldigt svårt för att gå ner i vikt och tänker att jag kanske aldrig kommer kunna bli gravid. PCO går även i släkten.

• Svar på tråden För fet för att bli gravid??
  • Anonym (P)

Sluta käka kolhydrater. Det gjorde jag...efter 2 mån fick jag första riktiga mensen sen tonåren. Har kanske aldrig haft ägglossning. Jag brukade ha mens ca 4 gånger om året, men äl var nog inte kraftig nog att kunna bli gravid. Men nu har jag det.
    Du har antagligen pcos du också.
    Dags för längesedan att gå till läkare. Inte bra att vara gravid så överviktig.

• Anonym (fet mamma)

Jag tror din vikt är ditt minsta problem, och ett symptom på pco/pcos snarare än en orsak till att du inte kan bli gravid. Jag vägde 104 kg när jag blev gravid, men jag har alltid haft regelbunden mens, blev gravid på en kvart, typ.

Gå till en läkare och be att få utredas för pco/s.

• Dixie

övervikt kan ju vara en anledning, men att du har mycket oregelbunden mens låter ju inte bra - har du kollat upp detta?! 

• Anonym (?)

Varför har du svårt för att gå ner i vikt? Alltså har du några ämnesomsättningsproblem eller liknande? Övervikt och undervikt kan påverka och har du oregelbunden mens kan det ju bero på övervikten. När jag hade 45 kg för mycket så hade jag ingen mens, eller den kom nån gång bara, när jag gick ner kom den tillbaka som ett brev på posten. Hade oskyddat sex när jag var överviktig och blev aldrig gravid, när jag gick ner blev jag gravid. Gå till läkaren och bli kollad för både det ena och det andra. 

• Anonym (?)

Ja det kan mycket väl bero på vikten men om du har pco i släkten så bör du ju kolla det. Varför har du svårt att gå ner i vikt? Alltså har du några ämnesomsättningsproblem eller liknande? Mensen kan påverkas av över eller undervikt så kan mycket väl bero på det. Jag hade 40 kg övervikt och hade ingen mens, gick ner i vikt och den kom tillbaka som ett brev på posten. 

• Anonym (?)

Oj, trodde inte mitt första inlägg kom med så skrev ett nytt, sorry :)

• elyse

Om du inte vet huruvida du har PCO eller inte så borde du kolla upp det. Jag har det och använder en lotion som heter Progesterall (Finns på femalebalance) som hjälper till att stabilisera hormonrubbningen.

• Anonym (menar väl)

Hur svårt kan det vara att följa en normalviktigs matschema i en månad och gå ner rätt bra av det?? Det ökar möjligheten för både graviditet och att du och barnet ska må bra.,

Nu vet jag inte hur du brukar äta men mitt förslag är:

Morgonpromenad i rask takt 40 minuter, gärna med stavar. Sen frukost.

Frukost: 2 kokta ägg, 1/2 burk makrill i tomatsås och 2 knäckebröd utan smör. Svart kaffe eller te till det (utan socker mjölk).

Lunch: En portion soppa, gärna hemlagad kött eller grönsakssoppa. 2 knäckebröd utan smör till det.  Gärna broccoli och morot som efterrätt.

Mellanmål: 10 naturella cashewnötter.

Middag: Lax med broccoli, 2 små potatisar och 0.5 dl hemslagen mager hollandaise.

Dag två: Frukost. Varmt grönt te med extra citron. Inget socker eller mjölk.
    Samma till mellanmål om hunger sätter in.

Lunch: En 100 gramsbit ugnsstekt lax (utan extra smör) med broccoli, morötter och 1 potatis och 0.5 dl hemslagen mager hollandaise.

Mellanmål: Mager keso med div färska eller frysta bär.

Uppehåll till frukost dag 3. Frukost grönt te med extra citron. Samma under förmiddagsfikat.

Lunch: Räkor, sallad, avocado, tomater, babyspenat, gurka och 1 dl lättkeso.

Mellanmål. 10 nötter (utan salt, socker tillsatser)

Variera schemat i 3 veckor och promenera minst 1 timme ihållande per dag så ska du se att saker börjar hända!

• Anonym (Tjock)

Jag är fetare än du och blir gravid bara min man tittar på mig. Det enda preventivmedel som funkat är spiral som jag har nu. Så det är nog mycket beroende på pesonen hur lätt man blir gravid. Visst övervikt är inte till en fördel men för mig och många andra tjockisar är det inget hinder heller.

• Anonym (Tjockisen)

Tycker du ska kolla upp om du har PCO. Jag tror inte det är vikten i sig som är orsaken till att du inte blir gravid.
    När jag själv försökte bli med barn hade jag ca 30 kg övervikt men helt regelbunden mens/ ägglossning och alla hormontester visade perfekta värden. Det enda jag fick höra av läkare var att jag var tvungen att gå ner i vikt så skulle jag bli gravid på nolltid. Lyckades banta bort 25 kg men inte blev jag gravid för det.
    Till slut åkte jag utomlands och gjorde IVF och nu är jag en lycklig mamma.

• Anonym (Ofrivilligt barnlös)

Jag är ledsen, men jo - fetma/övervikt kan absolut göra att man får svårt att få barn. Hormonbalansen rubbas när man har för mycket vikt, vilket kan påverka äggstockarna. Det är därför de flesta IVF-kliniker har BMI-gräns, det är liksom inte så stor idé att göra en så extrem behandling som IVF innan man ens provat om övervikten orsakar den. 

Vikten måste inte vara boven i dramat, men det finns en stor risk att den är det. Viktnedgång kan vara lösningen, men måste inte vara det. 

Min rekommendation är att du provar att gå ner i vikt och tar kontakt med vården snarast möjligt. De kan göra en fertilitetsutredning som kan ge dig svar om varför det inte fungerar. Ska ni behandlas är det då en fördel att inte vara för överviktig då ni kanske behöver vänta ännu längre tid på hjälp om de ställer det kravet. Förmodligen är det lättare att nå ditt mål så snabbt som möjligt om du börjar redan nu. 

Stort lycka till! 

Svar på tråden För fet för att bli gravid??