• Lizardking

Flytta hemifrån som 14 åring?

Hej! Jag bor i en kommun fylld med snobbar, det händer inget i den. Mina vänner beskriver det som en massa hus på en åker vilket är precis vad det är. Jag har aldrig trivts här. Jag passar inte in och det finns inget att göra här. Jag har skiljda föräldrar, inte sett min mamma på två år. Hennes pojkvän (som nu flyttat in hos henne) var den otrevligaste typen jag träffat och alla som träffat honom säger likadant. När jag bodde hos mamma såg det värre ut än en soptipp, på riktigt, vår lokala soptipp är mycket mer organiserad. Ungdomarna som bor här är inga trevliga typer, de accepterar inte folk som vill vara sig själva och sen sprider de rykten om folk. De flesta är bara en massa fjortisar, om inte alla. De kan vara bästa vänner och en vecka senare så kallar de samma person för hora och hela gänget ogillar den personen (även om de var tillsammans med denne innan). 

Jag har haft mycket problem med tvång, panikattacker, ätstörning i form av ocd och depression. Jag har varit utan problem i ett halvår nu ungefär. Jag försöker bli vän med folk i min ålder och i min ort men jag kan inte. De är destruktiva personer som bara dricker, festar och fan vet vad. Jag kan inte hänga med dessa typer. 

Min pappa är trevlig för det mesta, jag har det ganska bra tycker jag. Problemet är att han emotionellt inte är där. Han är borta fredag, lördag och oftast söndag. Han skiter i hur länge man är ute och han frågar aldrig vad man ska göra, han bryr sig verkligen inte. Han spenderar inte tid med en. Säger han något så är det klagomål om mig och hans jobb etc. Jag blev för två veckor sedan utslängd av honom för att jag inte hängt upp handdukarna, ja, ni förstår vilken typ han är. Han bara jobbar och är han  hemma så är han ändå inte där om ni förstår vad jag menar med det. Han är bara ute med sina vänner och festar,super osv och är han någonsin hemma på en helg eller fredag är hans flickvän här. Men jag har mat i kylskåpet, en säng, ett bra hus osv så jag överlever. 

Iallafall, mina vänner är från sveriges tre storstäder och jag har inga riktiga vänner i min ort. Jag orkar inte mer. Det hände nyss en sak som var droppen för mig. Jag orkar verkligen inte.

Jag vill bara bort från denna kommunen. Bort från alla dessa destruktiva fjortisar, bort från alla minnen här. Jag kan inte lita på någon längre. Jag orkar inte. Jag funderar på att flytta till en lägenhet (hyresrätt) i en kommun bredvid. Jag är väldigt självständig av mig och nej, detta är inte ett impulsivt beslut, jag har velat flytta härifrån i år. Jag har bara bestämt mig nu. Sen visst, jag är bara ett barn, kanske inte mentalt direkt, jag har varit med om så mycket så jag har något andra saknar: erfarenhet. Mina vänner är äldre än mig, folk tror jag är äldre. Mentalt är jag det. Visst, jag missar min barndom men den är inget fint, jag har inga fina minnen. Jag har varit så svag, jag byggde upp mig själv och jag kan inte se mig själv bli svagare igen. Det här är bara destruktivt, jag måste börja om och skapa nya minnen. 
    Jag klarar skolan bra, även om jag inte anstränger mig. Jag sover ensam ofta, jag lagar mat ofta, jag kan ta hand om mig själv. Jag tänkte en liten hyresrätt som inte kostar så mycket som kan vara placerad ungefär var som helst, så länge det är i en stad eller ort. Klart, jag behöver pengar för att kunna ha en hyresrätt men min pappa går kanske med på det. Han har inte tid med mig så jag tror att han inte skulle tycka det var det hemskaste, kanske att han känner sig ensam men det har jag alltid gjort när han inte är där. Visst, nu tycker nog folk att jag behöver någon som kan hjälpa mig att städa, laga mat, göra läxor med etc men han har inte haft tid att göra läxor med mig och allt annat kan jag göra. 

Jag vet att han har vårdnadsansvar för mig men i sånna fall borde han bara vara ansvarig för vad som händer i hyresrätten om jag inte tänker fel nu? Jag kanske blir lite ensam men jag har vänner utomhus som jag kan träffa som dessutom skulle kunna hålla en sällskap om något blev jobbigt, riktiga vänner med andra ord. 
    Vad säger ni? Är det en dum idé? Kan man få lite råd på hur man bara kan komma bort från detta jävla stället? Någon som har erfarenhet när det gäller sånt här? Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. 

Mvh. Någon som inte vill tyna bort. 
  • Svar på tråden Flytta hemifrån som 14 åring?
  • stockholmare

Du som 14-åring kan inte stå på ett lägenhetskontrakt och din pappa kan inte hyra en lägenhet

som bara du bor i ( tror jag )

Tänkte du annars att din pappa skulle betala din hyra, mat, hemförsäkring, el, busskort, kläder osv. Det blir ju minst 8-10000/ månad. Har dina föräldrar så bra ekonomi.

Ett tips är väl att vänta ett par år, och sedan söka gymnasium på annan ort. Då har du möjlighet att få innackorderingsbidrag och även lättare i den åldern att få ett extrajobb.

Tips: stå ut några år och plugga sedan på annan ort.

• Lizardking

Nej tanken var att jag skulle söka ett jobb. Har hittat en lägenhet som kostar 1100kr/månad att hyra i ett relativt bra område, sen betalar jag redan för mina egna kläder, hygien, mat ute etc. Busskort har jag då jag har skolkort. Det blir i sånna fall hyra, el, mat och försäkring vilket jag tror jag skulle kunna klara av att betala om jag var sparsam med pengarna. 

• Långbenopluto
    Lizardking skrev 2015-10-06 19:42:28 följande:

Nej tanken var att jag skulle söka ett jobb. Har hittat en lägenhet som kostar 1100kr/månad att hyra i ett relativt bra område, sen betalar jag redan för mina egna kläder, hygien, mat ute etc. Busskort har jag då jag har skolkort. Det blir i sånna fall hyra, el, mat och försäkring vilket jag tror jag skulle kunna klara av att betala om jag var sparsam med pengarna. 

Vad får du för jobb tror du? Du är ung och outbildad. Det är svår arbetsmarknad....

Du får inte stå på några kontrakt innan du fyllt 18 år, inkl hyreskontrakt.
  • Lizardking

Jag har innan jobbat på prao med att paketera upp varor och sätta dem på hyllor i en mataffär. De behövde definitivt arbetskraft så jag tror jag skulle kunna söka dit igen (de sa att jag kunde få jobba där om jag någon gång behövde)  eller någon annan butik. Annars kan man ju i värsta fall sälja tidningar eller dela ut reklam. 

Sen har jag ju ingen utbildning vilket gör det svårt som du sa men det brukar finnas företag som behöver hjälp med något som inte är för ansvarsfullt eller farligt (som man som minderårig kan jobba med enligt lag då). Det finns ju också en massa föreningar och annat i den kommunen jag funderar att flytta till som kanske kan vara villiga att ge en pengar för att ex dela ut reklam eller informera etc. Är det kris får man fråga privatpersoner om de behöver hjälp med att städa eller behöver barnvakt etc. Vet du något bra annat onämnt som man kan göra?

• snedtak

Kan du vänta med att flytta hemifrån till du börjat gymnasiet? Det är betydligt vanligare att man gör det då och inte redan i grundskolan. Fördelen är att då finns det system och regler för att stötta gymnasieelever som inte bor hemma. Söker du till ett gymnasium var som helst kan du också hitta ett som passar dina intressen.

(sen måste man kunna bli antagen till gymnasiet men det är ju en annan sak)

• Flisan79

Hyra på 1100? Vad får du då? Är det bara ett rum? Var i Sverige finns så billiga lägenheter?

Hur som helst. Jag tror att du klarar dig. Det verkar du ju göra redan som det är nu.

Men! Du måste luska reda på mer fakta och vara mer förberedd än "de satt...jag tror...man kan ju...osv"
    Tex, ta reda på om det öht går att lösa en lägenhet. Kanske i andra hand? (Tänker på som ovan nämnt vem som ska stå för ett kontrakt)

Se till att ha ett löfte om jobb på orten och få ett hum om hur mycket du faktiskt kommer att få ut.

Gör en kostnadskalkyl. Utgifter och inkomster. Det får inte finnas "det löser sig" utan måste gå ihop.

Googla dina möjligheter och vad som gäller.

Ju mer förberedd och påläst du är, desto störta chans att lyckas. Lite som en "affärsplan".

• Flisan79

Sen vill jag verkligen beklaga. Du har ju inte valt dina föräldrar men de valde trots allt att sätta dig till världen. Tyvärr så är folk inte automatiskt bra föräldrar bara för att de får barn.

Lycka till hur det än går.

• Lambda

Nej, dåligt beslut. Har du pratat med din pappa om hur du upplever och känner det inom dig? Verkligen öppnat upp och varit ärlig?

Om inte, börja där. Be han om ett samtal öga mot öga i lugn och ro. Be om förändring, visa vad du tänker och känner.

Du är mycket ung, du behöver stöd, uppmuntran, omvårdnad. Sånt som en förälder ska ge. Ibland måste vi leda även människor som är föräldrar på rätt väg.

Svar på tråden Flytta hemifrån som 14 åring?