-
Sedan hösten 2014 jobbar jag på en kundtjänst på ett lokalt företag nedåt i landet. När jag började hade jag 2½ år erfarenhet av kundtjänst, där jag även avancerat på min tidigare arbetsplats.Jag blev lovad löneök då min provanställning gick ut.Jag anställdes som teknisk support, något jag sa redan direkt efter att jag provjobbat att jag inte kommer klara, just den tekniska biten. Jag blev övertalad att ta jobbet ifrån rekryteraren (anställd och jobbar på företaget). Det började en kollega som endast hade som arbetsuppgifter att plocka samtal och lägga ärenden på dem. När han hade blivit varm i kläderna och kände att han gärna ville uppgradera sig så diskuterade vi och ville då byta arbetstider men dela på arbetsuppgifterna. Jag skulle då jobba dag och inga helger och han skulle ta över mitt varierande schema.Detta blev då en anledning till att jag inte fick något lönesamtal, enligt min chef gick jag ned i ansvarsuppgifter.Allt eftersom lärdes jag upp mer och mer av min överordnade, som bla jobbar med aktiveringar. Efter ett tag blev jag helt ansvarig för en specifik tjänst inom aktiveringar, samt suttit lika mycket som alla andra med att lösa dem ärenden som kommer in vid det första samtalet. Så gott som samma ansvarsområde jag anställdes för, och på vissa delar tom mer.Jag tillfrågades om en tjänst som min överordnades assistent, som jag tackade ja till. Dem skulle bara diskutera saken med vår chef. Nästa gång jag hörde något om detta så skulle dem ta in en person som skulle dela tjänsten med mig, vi skulle båda sitta som assistent samt i kundtjänsten.Det gick en tid och en annan utomstående anställdes som assitent, på heltid och jag fick varken förklaring eller ursäkt.Vi har även då och då personalaktivitet på arbetsplatsen, som består i AW med grillning, dricka, festmusik m.m. Jag har varit schemlagd vid dessa tillfällen och inte fått vara med, utan och jobba med festen 3 meter bakom ryggen och grillningen utanför fönstret.Jag började må riktigt dåligt över just min arbetsplats, alla löften, all stress, och känslan av att jag iaf inte spelar någon roll på arbetsplatsen. Detta resulterade sig i frekvent sjukskrivning, något jag själv tagit upp med min chef och bett om att få gå till företagsläkare där jag nu går på utredning om olika mediciner.Jag bad även om att få gå ned i tid. Även detta ett sätt att få mig och må bättre. Detta får jag göra, from oktober.Jag fick ett lönesamtal för någon vecka sedan, då det beslutades att jag inte får något löneök, då jag går ned i tid, har hög sjukfrånvaro och min chef anser att jag inte gör mer än att plocka samtal och lägga ärenden. Det enda av det här jag anser vara en något sånär giltig anledning är sjukfrånvaron. Men detta är något jag vill höra mer med er om. Lönesamtalet bestod dessutom av att min överordnade meddelade mig det beslut han och vår chef kommit överens om. Jag fick aldrig en chans att argumentera för min sak.En kollega till mig nämnde bara att han sökte nytt jobb, fick komma in på möte och gick upp 15:-/h.Börjar bli nyfiken om det är jag som är extra känslig, eller om detta är OK ifrån en arbetsplats. Har mått otroligt dåligt, med ångest m.m och vissa dagar klarar jag bara inte att gå till jobbet, andra sitter jag där och har ont i magen, och svårt att andas. Kommer hem och gråter till min sambo m.m
-
Svar på tråden Psykiskt mående pga arbetssituation *LÅNGT*
-
Du måste prata med facket!
-
Tines skrev 2015-10-06 19:40:57 följande:
Du måste prata med facket!
Jag har mailat till facket, vill inte ta det över telefon då det känns som om man lätt glömmer ngt, eller ngt missas när man pratar. Lättare att se till så att allt är med i skrift.
Dock inte fått svar ännu, en vecka sedan idag.
-
Du är nog lite för känslig tyvärr. Det låter ungefär som det ser ut på arbetsplatser och att du blev sjukskriven bara pga det du skriver tyder också på det.
Du bör nog jobba lite med dig själv och fundera på varför du reagerar så starkt på saker som om man ska vara ärlig inte är så farligt. -
Om det är jobbet som får dig att må dåligt så borde du bli sjukskriven på viss procent istället för att själv gå ned i arbetstid. Försök att få träffa någon läkare och berätta om hur du mår. Kurator eller psykolog ett par gånger och se om det går att lösa så istället för medicinering. Jag tror att det också sätter mer press på arbetsgivaren att få dig att trivas och må bra. Går du själv ned i tid kommer den snikna arbetsgivaren att komma undan "gratis".
Hade jag varit du hade jag försökt hitta ett nytt jobb för att få en nystart och då varit tydligare med vad jag vill samt att vara mer aktiv gällande förändringar och uppföljning av diverse löften från chefen. -
Jag har nu träffat psykolog som säger att jag ska byta jobb så kommer allt bli bra.
Jag har gått till läkare som skrev ut antidepressiva, och dubblade dosen efter mitt andra besök.
Jag har träffat en av mina ansvariga och öppnade upp helt. Förklarade hur jag mådde, och hur jag känner. Förklarade om allt på jobbet som hon inte visste. La alla kort på bordet. Bröt tom ihop.
Jag fick tillbaka 'det är nog bäst för både oss och dig om du byter jobb'. Enligt dem kostar jag dem bara massa onödiga pengar och dem vill bara bli av med mig så fort som möjligt, men inte för fort för då hinner dem inte få in en ny.
Jag börjar känna mig så sviken just nu. Allt jobb, all stress, all ambition jag hade är som bortblåst. Det var inte värt ngt för dem tydligen, utan i slutänden är jag inte en medarbetare utan bara pengar.
Jag förstår att dem ser det så, men inte minsta lilla antydan om att hjälpa mig eller försöka förbättra. Svarade bara att jag vet att det är stressigt och att mina kollegor är irriterade på mig pga min sjukfrånvaro.
Sitter och äter frukost nu och ska åka dit, hela min kropp skriker nej. Vill aldrig mer gå in där, men kan inte säga upp mig för klarar inte tre månader utan lön.
Jag söker jobb, efter jobb, kommit till intervjuer, men det är många man har att slåss med.
Det här jobbet har lagt mitt självförtroende på botten, det jag trodde jag var bra på från mitt förra jobb, det jag visste att jag kunde har jag nu börjat tvivla på. Det känns som om jag inte längre klarar av det jag en gång gjorde med stolthet.