• Ambulansliv

Nya sjukskötersketråden!

En tråd för sjuksköterskor som 

*Har sin huvudanställning i Sverige och jobbar minst 75% där och inte jobbar i hemsjukvården i Norge, vi ska prata svensk sjukvård här!
    *Har en legiitmation, dvs du ska vara färdigutbildad och godkänd!
    *Har distans till sitt yrke och i denna tråd vill släppa loss lite!

Välkomna kollegor! Nu tjatar vi, kanske gnäller lite och delar erfarenheter, ställer frågor osv, utan att icke ssk alt sykepleier i hemsykevarden i Norge kommer och stör och leker viktigpettrar!
  • Svar på tråden Nya sjukskötersketråden!
  • Ambulansliv
    Una Flux skrev 2015-10-06 14:46:23 följande:

Ok! Vad ligger dig varmt om hjärtat att diskutera Ambulansliv?

Jag är ju mest inne i akutsjukvården. Men tycker det här med hur hela vårdkedjan påverkar varandra är intressant. 
    Har du nån favoritinriktning?
  • Ambulansliv

Kan inte nog understryka vikten av vilka som får skriva här inne! Och ffa vad man skriver om. Tråden har ett syfte och fattar man inte det kan man dra härifrån direkt!!!!!!!!!!!! och självklart amäls allt OT!

• Ambulansliv

Tacksam om det som skrivs är relevant till TS. Det här är en medlemstråd och har man inte något att bidra med relaterat till trådstarten så håller man sig härifrån! 

• Una Flux

Jag funderar över hur vi ska få våra kolleger som lämnat vården att vända tillbaka och hur vi ska få den yngre generationen att attraheras av vårt yrke. Det känns jätte illa på jobbet, som är ett akutsjukhus. Det är en otrolig sjuksköterskebrist. Jag råder faktiskt ingen att söka akuten i första taget. Det är sådan platsbrist att det är helt galet. Känner sorg över hur det blivit.

• Ambulansliv
    Una Flux skrev 2015-10-06 16:18:52 följande:

Jag funderar över hur vi ska få våra kolleger som lämnat vården att vända tillbaka och hur vi ska få den yngre generationen att attraheras av vårt yrke. Det känns jätte illa på jobbet, som är ett akutsjukhus. Det är en otrolig sjuksköterskebrist. Jag råder faktiskt ingen att söka akuten i första taget. Det är sådan platsbrist att det är helt galet. Känner sorg över hur det blivit.

Jag är ju övertygad om att det första som måste göras är att höja löner. Rejält. Det kostar, men idag försvinner ju miljoner i övertidsersättningar och sjuklön. Då kanske folk vänder åter och vi blir fler och då blir arbetsmiljön bättre.
    Sen måste det finnas rätt doktorer på rätt ställen. Rätt doktor på akuten ger också rätt inläggningar. Tex. 
  • Kine

Dina krav eller regler hindrar inte mig. Jag vet att du gärna vill de men det gör inte det. Jag uppfyller alla dina regler.

• Una Flux

Jag tänker att man ska snegla på vad uthyrningsbolagen lockar med. Mer kunna bestämma över sin arbetstid ex. Tror att man måste titta över arbetstiden. 3 skift är galet.

• Ambulansliv
    Una Flux skrev 2015-10-06 17:43:51 följande:

Jag tänker att man ska snegla på vad uthyrningsbolagen lockar med. Mer kunna bestämma över sin arbetstid ex. Tror att man måste titta över arbetstiden. 3 skift är galet.

Jo, lön är inte allt. Men början. Mkt mer betalt för natt tex så man kan jobba heltid natt på 60%.
Svar på tråden Nya sjukskötersketråden!