• KajsaBlas61

Min 16-åring spelar bara dator.

Hjälp,
    Min son spelar bara dator. Vad göra???

Fin kille, social, medveten, går bra i skolan, kommit in fint i gymnasiet och trivs med sin utbildning, inga överviktsproblem, har haft fina kompisar alla år. Sedan ett år tillbaka sitter han bra hemma och spelar dator. Ingen kontakt med polare förutom i skolan.
    Under cirka två år dessförinnan blev kompisrelationerna allt mer sporadiska.

Han säger att han är helt nöjd med detta och trivs med att sitta hemma och spela hela helgerna och alla vardagskvällar. 
    Jag får tvinga ut honom en kort stund av och till för att få frisk luft och lite ljus.
    Han känner min oro och blir irriterad över att jag inte fattar att man kan ha kontakt med andra via datorn.

Vad göra`??? Acceptera och lita på att det går över med tiden/begränsa datatiden/annat??

• Svar på tråden Min 16-åring spelar bara dator.
  • gahadas

Att begränsa datortid kommer inte göra saker bättre.

Se det från den ljusa sidan. Han kanske blir proffs en vacker dag. Då är det han som skrattar

• En blå giraff

Svårt då han är 16 år. Jag tror inte det går att sätta upp regler och begränsa tiden åt en 16-åring. Skillnad med ett barn som är 11-12 år. Det enda drastiska du i så fall kan göra är att se till att ni inte har något internetabonnemang hemma alls då. Men försök ha en dialog med honom om varför du känner oro istället. Förstår att det känns tråkigt om han bara sitter inne =(

• KajsaBlas61

Har just fått rådet från Minds föräldratelefon att fortsätta att sätta gränser, att jag inte tycker om att spelandet tar överhand - att jag känner oro och att jag vill att han skall tas sig ut för att möta den riktiga världen också.
    Känns bra att släppa oron och ha en tilltro till att detta är ett skede som kommer att gå över med största sannolikhet.
    Någon som har erfarenhet?

Svar på tråden Min 16-åring spelar bara dator.