Anonym (Missi) skrev 2015-10-03 20:54:16 följande:
På tor ska jag in och starta mitt missfall, om kroppen inte gör de själv. Borde varit i v8 men ingen foster.
Hur går det till? Räcker det med dom tabletterna man för upp eller behöver man svälja något också? Gör de ont? Blöder man mkt? Hur har ni uppleft det? Mvh
Beklagar ditt MF
Jag fick ett uteblivet MF i vecka 14, fostret dog i v. 12. Fick sätta igång MF i v. 15 på sjukhuset då det inte startade av sig själv. först får du en tablett två dagar innan du ska ta de andra tabletterna, heter Mifegyne oftast. När MF ska startas för du upp fyra tabletter i slidan. Tre timmar senare får du svälja två likadana tabletter om du inte börjat blöda. Ytterligare tre timmar senare får du två nya att svälja, ytterligare tre timmar senare två till. Om du inte börjat blöda då är maxdosen för det dygnet uppnådd, då får du vänta till nästa dag för att skrapas. Oftast räcker tabletterna för att starta MF...
Jag började blöda först efter andra dosen tabletter.
Jag fick alvedon, primperan (mot illamående) och ipren samt en tablett ketogan innan jag förde upp pillren i slidan. Fyra timmar senare fick jag en ketogan tablett till samt påfyllning av alvedon och ipren. Blev erbjuden så mycket smärtlindring jag ville, både intravenöst, stolpiller och tabletter. Fick även en Oxynorm mot eftervärkar när det var över. Jag blödde en del men jag tyckte inte det var okontrollerbart mycket. Jag hade molvärk, inte mer. Själen smärtade mycket mer
Vet inte om du får göra ditt avbrytande hemma, jag fick inte göra det då jag var över vecka 9+0. Jag kände mig trygg på sjukhuset och det var bra att jag var där för moderkakan kom inte ut utan fastnade i livmoderhalsen.
Jag trodde det skulle vara mycket värre, att jag skulle blöda mer och ha jättemycket mer ont. Hade en väldigt fin, empatisk och hjälpsam barnmorska, det påverkade min upplevelse mycket. Hon var väldigt noga med att jag inte skulle ha ont. Värmedyna på magen lindrade också.
Hoppas det går bra för dig!
Ta hand om dig