• Smartie

Bolån som student

Hej, jag har en fundering kring hur stor chans jag har att få ett bolån som student... Jag är färdig sjuksköterska i januari -16 och jag bor idagsläget i en studentlägenhet som måste lämnas in när jag pluggat färdigt. Att få jobb efter studierna är rätt enkelt men jag har inte kunnat söka än så jag inte vet var jag kommer att bo framöver.

Vill bo i någon av Stockholms förorter, har en kontantinsats på 400 000, bostaden ska som max kosta 1 600 000 vilket innebär att jag behöver ett lån på 1 200 000. Ena föräldern skulle stå som medlåntagare men nu håller mina föräldrar på att köpa hus så dom kan inte stå med längre, antar jag? jag har csn lån, får ut max från CSN. Jobbar även extra och har ca 160 000 i årslön.

jag vill gärna ha någon att bolla lite med kring hur banken tänker och hur jag kan påverka mina chanser till att få ett bolån.

• Svar på tråden Bolån som student
  • Mr Obvious

Banken går till stor del efter schabloner. De tar dina inkomster, subtraherar levnadskostnaderna och räknar ut hur stort lån du kan få.

Dina föräldrar kan vara medlåntagare, men om det gör någon nytta för storleken på ditt lån beror på hur mycket de lånar till sitt hus.

Förutom lånets storlek så finns det en annan fördel med att ha föräldrarna som medlåntagare. Om du tillfälligt har för låg inkomst för att fullt utnyttja ränteavdragen så kan dina föräldrar utnyttja dem i stället.

Du har en bra kontantinsats, så jag tror att banken gärna lånar ut till dig, men de styrs idag till stor del av sina schablonuträkningar.

• Anonym (beror på!)
    Smartie skrev 2015-10-03 18:13:29 följande:

Hej, jag har en fundering kring hur stor chans jag har att få ett bolån som student... Jag är färdig sjuksköterska i januari -16 och jag bor idagsläget i en studentlägenhet som måste lämnas in när jag pluggat färdigt. Att få jobb efter studierna är rätt enkelt men jag har inte kunnat söka än så jag inte vet var jag kommer att bo framöver.

Vill bo i någon av Stockholms förorter, har en kontantinsats på 400 000, bostaden ska som max kosta 1 600 000 vilket innebär att jag behöver ett lån på 1 200 000. Ena föräldern skulle stå som medlåntagare men nu håller mina föräldrar på att köpa hus så dom kan inte stå med längre, antar jag? jag har csn lån, får ut max från CSN. Jobbar även extra och har ca 160 000 i årslön.

jag vill gärna ha någon att bolla lite med kring hur banken tänker och hur jag kan påverka mina chanser till att få ett bolån.

För för det så är det väldigt svårt att hitta en lägenhet för det priset (då budgivningen höjer priserna väldigt mycket). 
    Jag var i samma situation förra året (då det snackades om amorteringskrav).

Jag hade en kontantinsats på ca 250-300.000 och 2 föräldrar som medlåntagare, fick lånelöfte på strax under 3 milj, däremot så föll det på att jag inte hade fast anställning då blev lånet på 700.000 istället. Kan tillägga att båda mina föräldrar har en årslön på över 500.000 samt äger varsin bostadsrätt.

Så det beror helt på om du har fastjobb/ fast lön osv.
Svar på tråden Bolån som student