• gilisen84

Graviditetspenning inom vården

Jag jobbar som undersköterska på ett demensboende och ska ansöka om grav.penning. Men hur mycket/lite behöver man skriva?

Är de någon som kan och vill dela med sig som nu nyligen har ansökt och fått dem beviljad?

• Svar på tråden Graviditetspenning inom vården
  • LFZ82

Jag beskrev min arbetspass, dag och kväll. Fundera och fokusera på vilka moment som kommer bli besvärliga för dig under passen. För mig var det vända tunga vårdtagare i sängen, trånga toaletter, på och avklädning, alla moment som kräver att man behöver gå ner på huk/böja sig djupt, att man är på fötterna hela tiden, inga möjligheter till vila vid behov, utåtagerande vårdtagare etc. Jag skrev kanske 2/3 A4, kanske inte hade behövt vara så utförlig men jag ville inte att det skulle vara några tveksamheter. Tror dock många uskor på demensboende godkänns mer eller mindre "automatiskt" så du behöver nog inte oroa dig. Min chef utgick från att jag skulle sluta jobba 2 mån innan bf för det "gör alla". Lycka till!

• gilisen84

Tack för ditt svar!

Sist jag ansökte om grav.penningen, 3 år sedan var ansökan mycket lättare att fylla i. Och då skrev jag lite mer är 2 fulla A4 sidor. Men man ska tydligen inte behöva skriva så himla mycket. Min svägerska jobbar med samma som mig fast på ett annat boende och hon skrev enbart i rutorna. Och hon fick beviljat utan problem!

Så tänkte om någon mer kanske gjort så? ?

• AnneliR

Jag skrev ett datorskrivet A4 med enbart de moment som är besvärliga för mig under graviditeten. Städning, handling och vardagliga saker som man själv gör hemma behövs inte skrivas då dom tydligen anser att man klarar det hemma så bör man klara det på jobbet. Tunga lyft, vändningar, av och påklädning av kläder speciellt stödstrumpor, dra/skjuta rullstol i uppförsbacke, dusch i trånga utrymmen men böjningar och förflyttningar till och från rullstol var det jag skrev om. Skrev även att vi har mkt sjuk personal så man får gå på larm och dubbeljobb själv många gånger.

Jobbar inom hemtjänsten och min chef har tidigare arbetat på fk så hon hade många bra tips :) fick godkänt utan problem. Se även till att din chef skriver om alla tunga moment du har. Lycka till!

• gilisen84

Hej på er!

Tänkte bara meddela att jag fick min graviditetspenning godkänd ???? skickade in de till försäkringskassan onsdagen förra veckan och fick idag brev om att de va godkänd!

Känns jätte skönt!

Tack ni som skrivit! ????

• gilisen84
    gilisen84 skrev 2015-10-15 21:35:28 följande:

Hej på er!

Tänkte bara meddela att jag fick min graviditetspenning godkänd :) skickade in de till försäkringskassan onsdagen förra veckan och fick idag brev om att de va godkänd!

Känns jätte skönt!

Tack ni som skrivit! :)

• LFZ82
    gilisen84 skrev 2015-10-15 21:35:28 följande:

Hej på er!

Tänkte bara meddela att jag fick min graviditetspenning godkänd ???? skickade in de till försäkringskassan onsdagen förra veckan och fick idag brev om att de va godkänd!

Känns jätte skönt!

Tack ni som skrivit! ????

Va bra! Så skönt när man har fått besked och inte behöver oroa sig! Lycka till med bebisen!
Svar på tråden Graviditetspenning inom vården