• gilisen84

Graviditetspenning inom vården

Jag jobbar som undersköterska på ett demensboende och ska ansöka om grav.penning. Men hur mycket/lite behöver man skriva?

Är de någon som kan och vill dela med sig som nu nyligen har ansökt och fått dem beviljad?

• Svar på tråden Graviditetspenning inom vården
  • LFZ82

Jag beskrev min arbetspass, dag och kväll. Fundera och fokusera på vilka moment som kommer bli besvärliga för dig under passen. För mig var det vända tunga vårdtagare i sängen, trånga toaletter, på och avklädning, alla moment som kräver att man behöver gå ner på huk/böja sig djupt, att man är på fötterna hela tiden, inga möjligheter till vila vid behov, utåtagerande vårdtagare etc. Jag skrev kanske 2/3 A4, kanske inte hade behövt vara så utförlig men jag ville inte att det skulle vara några tveksamheter. Tror dock många uskor på demensboende godkänns mer eller mindre "automatiskt" så du behöver nog inte oroa dig. Min chef utgick från att jag skulle sluta jobba 2 mån innan bf för det "gör alla". Lycka till!

• gilisen84

Tack för ditt svar!

Sist jag ansökte om grav.penningen, 3 år sedan var ansökan mycket lättare att fylla i. Och då skrev jag lite mer är 2 fulla A4 sidor. Men man ska tydligen inte behöva skriva så himla mycket. Min svägerska jobbar med samma som mig fast på ett annat boende och hon skrev enbart i rutorna. Och hon fick beviljat utan problem!

Så tänkte om någon mer kanske gjort så? ?

• AnneliR