• EvaMaria2

Erfarenheter från skolor i Västerås?

Hej, under nästa år planerar vår familj att flytta till Västerås. Våra två barn kommer då att börja i 5:e resp. 7:e klass till hösten. Vi har börjat fundera över skolor men upplever att det är svårt att få en bra överblick över vad olika skolor har att erbjuda.

Hoppas därför kunna få möjlighet att sålla en del genom hjälp från er föräldrar när det gäller era erfarenheter av Västerås skolor. Saker som pedagogisk inriktning, resurser, kamratskap och sammanhållning är av intresse. Men även annat som kan hjälpa oss att få en bild av olika skolor.

Vi är nyfikna på Kunskapsskolan, så gärna erfarenheter därifrån men förstås även från andra skolor.

Tack!

• Svar på tråden Erfarenheter från skolor i Västerås?
  • Magdalena03

Jag har barn som precis börjat på kunskapsskolan. Vi är jättenöjda. Barnen trivs och lär sig massor. Barnen är väldigt nöjda med maten från restaurang Mormors, den är toppen säger de. Skolkamraterna är också super, ingen av deras klasskamrater är "bråkig" och alla är trevliga. De tycker båda att det är lugnare och bättre studiero än det var på deras mellanstadieskola, Hamreskolan, som anses vara en av de lugnare i staden.

Mina barn säger också att lärarna är så glada, det gör det roligare att gå till skolan.
    Kunskapsskolan lockar barn från hela Västmanland och många åker långt för att gå där. Enda nackdelen kan jag tycka, så här långt, är att det är väldigt många ambitösa elever och även ambitiösa föräldrar, vilket är positivt men det kan ju också upplevas som stressande av vissa elever.

Vi är jätteglada över att vi hittade Kunskapsskolan. 

Personligen tror jag dock kanske allra mest på Montessoripedagogiken men det finnns bara en Montessoriskola i Västerås, det är jättesvårt att få plats där och de har bara upp till årskurs fem. Kunskapsskolan är ett mycket bra alternativ, har vissa likheter med Montessori i och med att man arbetar mycket individuellt. Alla barnen får tex personlig individuell handledning schemalagt varje vecka.

• EvaMaria2

Tack för ditt svar. Hoppas att du vill svara på några fler frågor som rör Kunskapsskolan.

Vet du om det finns fler än en klass i varje årskurs? Har förstått att det är kö till båda årskurserna vi är intresserade av. Finns det fler än en klass i varje åk bör det bli lättare att få plats.

Läste i en äldre tråd på Fl att man tillämpar kontaktbok på skolan. Föräldern som skrev inlägget var missnöjd med att informationen där var alltför kortfattad för att man som förälder skulle kunna läsa ut något. Likaså gällde den info som man fick via webben; alltför sällan tillräckligt konkreta kommentarer, enligt föräldern ifråga. Vad har du för åsikter när det gäller detta?

Vi kommer att gå på ett öppet hus som skolan anordnar i höst. Förhoppningsvis får vi då en bredare bild av hur skolan fungerar men tycker att det är bra att få ta del av andra föräldrars personliga erfarenheter av skolan.

• Magdalena03

Till årskurs fem tror jag bara de tar in 20 barn. Ännu färre till årskurs 7. Kan bli svårt att å plats, du bör nog kolla på fler skolor som alternativ. Jag har hört gott om Jensen. Kommunala skolor som jag hört gott om är Irsta, Rönnby, Viksäng , Nybygge . Undvik Skiljebo och St Ilian där bara hälften får behörighet till gymnasiet enligt dagens Vlt.

Kommentarerna du frågar efter är kortfattade, vet inte hur det brukar vara.

Var skall ni bo? Det påverkar ju också skolvalet antar jag?

Svar på tråden Erfarenheter från skolor i Västerås?