skoltider
Hej! Min fråga är om skolan kan kräva att mitt barn ska börja kl 7.20 på en plats som är en bra bit från skolan?
Hej! Min fråga är om skolan kan kräva att mitt barn ska börja kl 7.20 på en plats som är en bra bit från skolan?
Ja, men om barnet är under en viss ålder och bor över en viss sträcka från skolan så kan barnet få busskort alternativt skolskjuts bekostad av kommunen.
Eller vänta., nu missförstod jag. Du menar att skolan anordnar exempelvis en studiedag på en annan plats än på skolan? Om du inte vill att barnet skall åka dit så kan barnet få likvärdiga arbetsuppgifter hemma eller på skolan. Om det handlar om att barnet av någon anledning är oförmögen att ta sig till platsen så bör du nog prata med skolan om det går att ordna samåkning med ett annat barn.
10år. Är bara under en dag då det ska vara ett jippo
Ja alltså om det är under skoltid så är det klart att skolan kräver att hon skall vara där. Vad är det egentligen som är problemet?
Det är det som är frågan. Barnen börjar kl 8 alltid men nu ska dom börja kl 7.20. Är det under skoltid.
Problemet är att jag inte kan skjutsa barnet till platsen dom ska vara. Han får själv inte gå dit där dom ska vara pga att det är för långt bort
Skolan får lov att göra undantag i schemat. Kan barnet ta sig dit tillsammans med ett annat barn? Om det inte går så får du ju prata med läraren i god tid innan om att ni inte kan lösa situationen. Lärare brukar inte vara omöjliga, utan kan säkert hjälpa till att ordna det på något vis så att ditt barn kan åka bil eller buss eller gå tillsammans med ett annat barn.
Tack för svar. Nix läraren informerade mig att jag fick lösa problemet själv. Nu kan jag inte det så vi får nog ta smällen som ogiltig frånvaro????
Men då får du gå vidare och kontakta rektorn och förklara saken. Inte ok. Känner inte barnet någon i klassen som du kan kontakta för ev samåkning annars?
Synd om barnet missar ett jippo. Jag hade ringt nån annan förälder i klassen och bett dom om hjälp med skjuts alternativt kontaktat klassföräldrarna.
Synd om barnet missar ett jippo. Jag hade ringt nån annan förälder i klassen och bett dom om hjälp med skjuts alternativt kontaktat klassföräldrarna.