• Lena74

Gemensamt lån

Jag o mitt ex har ett lån ihop. Lånet står på honom men min skuld är 42% å jag betalar varje mnd. Nu har jag kunnat få tillgång till konton o se vad som händer o han vet inte om att jag har möjligheten att göra så.

På kontot så ser jag att han inte betalar i tid, det är förseningar o räntor på det. Sista gången det har hänt något på kontot var den 10 augusti vilket var betalningen som skulle ha varit i juli.

Han fick nyligen ett brev från kfm o sa att det var hans billån. Nu är jag rädd att det kanske ska hända med det här lånet. Vet någon hur jag kan göra? Jag har ingen möjlighet att betala allt direkt o jag kan inte heller ta ett lån då jag går i skolan just nu.

• Svar på tråden Gemensamt lån
  • Långbenopluto

Nu fattar jag inte...

Du skriver att ni har ett gemensamt lån, men sedan skriver du att det är din kille som står på lånet?

Om du inte står på lånet så är det bara hans lån.

• Lena74

Jo men alltså när vi bodde ihop så tog han ett lån på sig där han använde det till att få bort dyra avbetalningar o även dom avbetalningar jag hade bakade vi in i det lånet. Därav gemensamt lån....

• Långbenopluto
    Lena74 skrev 2015-09-30 00:10:36 följande:

Jo men alltså när vi bodde ihop så tog han ett lån på sig där han använde det till att få bort dyra avbetalningar o även dom avbetalningar jag hade bakade vi in i det lånet. Därav gemensamt lån....

Ok, men han äger ändå skulden. Skulle han hamna hos KFM pga det så händer det inte dig något alls.
  • Argentum

Se det såhär;

Låt oss anta att skulden är 100 kronor. Din andel av skulden är 42 kronor som du är skyldig honom då det är hans lån. Amortera av lånet till honom som planerat. Vad han väljer att göra är hans problem, inte ditt. Under förutsättning att det är han som står på ursprungslånet som du skrev. Hur du kan se dessa transaktioner är för mig en gåta om det nu är så att han är ensam låntagare, men det är en annan fråga.

• Lena74

Ok tack. Jag kan se det eftersom jag kan logga in på banken med lösenordet o hans personnr. Inga konstigheter med det.

Svar på tråden Gemensamt lån