• mánialfr

Bajsar "slem"????

Min 9-åriga bondkatt hona har alltid haft väldigt känslig mage, men nu dom senaste två dagarna har hon spytt en gång på morgonen, och imorse märkte jag att det va som små torkade mini "plättar" av bajs lite här och där i lägenheten speciellt runtom lådan, och sedan sett lite "färskare" spår nyligen av typ, slem/gelé-aktigt brunt, där hon suttit ner, kollade lådan och där va det små spår av ljusbrunt slem liksom? Kollade efter det hennes rumpa och fick torka rent lite extra.. hon brukar spy lite mer än andra katter jag haft pga magen, men har tagit henne till veterinär mer än en gång om detta och dom har klämt, vilket jag också gör emellanåt men hon verkar aldrig ha ont, och lämnat blodprov men aldrig sett något fel utan helt enkelt att hon har känslig mage, hon har nästan bara klarat att äta BILANX lamm torrfoder, har gett dom lite mjukmat på sistånde som dom älskar eftersom att jag velat byta ut torrfodret mestadels pga att det är så lite köttprocent i och båda mina katter får mjäll när dom äter det.

Känns ju konstigt om hon skulle fått t.ex förstoppning pga att hon fått mjukmat som inte bara har mer köttprocent men även mer vätska (dom har alltid tillgång till färskt vatten också), men kan det vara så att när hon ätit mjukmat några gånger nu att hon plötsligt fått det svårt att smälta torrfodret? Låter ju också lite suspekt liksom eftersom hon ätit det såpass länge, eller är det någon som haft erfarenhet av detta eller har någon aning om vad det kan vara? 

Hon är lika social och gosig som hon brukar vara så det är ju i alla fall ett bra tecken. Ska jag fortsätta med mjukmaten/byta ut helt till mjukmaten? Ska jag hålla mig till torrfodret? Ska ringa veterinären imorgon, ska även till veterinären med min lilla katt nästa tisdag och kastrera så tänkte eventuellt boka tid då också.

Svar på tråden Bajsar "slem"????