frokenasta skrev 2015-11-17 11:05:58 följande:
Gick förlossningen bra? :) Antar du fött nu, hihi
Det gick väldigt bra i början. Jag fick värkar vid 0645 och de var regelbundna på en gång. Framåt 11 var det 3-4 minuter mellan värkarna så då åkte vi in och jag var öppen 3 cm. Var skiträdd för att bli hemskickad, men de hade ett ledigt rum så vi skrevs in direkt. Jag andades igenom värkarna tills jag var öppen 6 cm, då fick jag lustgas och efter ytterligare nån cm fick jag även eda (ta det! Det var som ett ljus i mörkret, hela livet blev lättare). Dock avtog värkarna iom edan, så de satte värkstimulerande dropp för att få igång det igen. Framåt 20-tiden(ish) tog de hinnorna och sen blev värkarna starkare och starkare, för att sedan övergå till krystvärkar. Först fick jag inte krysta, för det var en liten flik kvar, och det var ett rent helvete! Det går inte att föreställa sig smärtan när man känner att ungen vill ut, men man får inte trycka på! Till slut fick jag krysta, vilket var en enorm frihet! När huvudet var på väg ut så gjorde det skitont, man kan kanske jämföra med att hålla en blåslampa mot underlivet, men när det väl var ute så kom resten av bebisen som en stor slemklump. Avslappningen man känner efteråt går inte heller att beskriva, men min sambo sa att han kunde se hur hela kroppen slappnade av. Dock hade bebisen problem med att syresätta sig, så de gick iväg med honom efter typ 20 minuter och min sambo följde med för att veta vad som hände. Jag fick sys med fyra stygn, plus två stödstygn, och när det var klart så lämnades jag helt ensam. Och nej, så ska det självklart inte gå till, de borde sett till att någon var hos mig hela tiden. Efter att ha storgråtit i en kvart så ringde jag på undersköterskan, som i sin tur fick ringa upp min sambo (som vid det laget var på barnavdelningen). Han kom springande och berättade att vi hade fått en son på 4125 gram.
Sedan visade det sig att bebisen även hade fått en infektion iom förlossningen. De visste inte om det berodde på syresättningsproblemet eller på det faktum att jag fick feber under förlossningen, men det ledde iaf till antibiotikakur och en vecka på neo. Så vi började föräldraskapet med att vabba.
Jag vill inte skrämma dig eller så, men så såg min förlossning ut. Du ska ha i huvudet att alla förlossningar är olika och de flesta medför inte några större komplikationer. Hoppas du har en bra graviditet!