Behöver hjälp ang underhållsstöd
Hej kloka medlemmar!
Här kommer historian i korta drag:
Jag gifte mig med en grek och vi beslutade att det var bäst på alla sätt att bo i Sverige, 2008 fick vi en dotter.
Men vi lyckades inte hålla ihop det utan separerade för 4 år sen och efter det så har vi haft henne 50/50.
Men i våras stod han inte ut med mörkret och kylan längre så han flyttade tillbaka till Grekland, och vi har bestämt att hon ska flyga dit på loven, så jag har alltså vardagarna och han tar loven (ca 14 veckor om året).
Vi försökte lösa den ekonomiska frågan själva, men det har blivit såhär:
Jag får barnbidraget, men betalar:
Fritidsavgift på 800 i månaden
Aktiviteter (gymnastik och karate) på ca 900 i månaden
I stort sett alla kläder
Mat för 38 veckor
Alla andra aktiviteter (lekland, kalas, leksaker osv) man har för sig för 38 veckor
Han betalar:
Flygresor
Mat och aktiviteter när hon hälsar på
Han tycker det här är rättvist - trots att det är han som valt att flytta - då han anser att flygbiljetterna är dyra.
Men jag anser att om man flyttar och bara kommer ha sitt barn 20-25%, så ska man väl betala underhållsstöd hur situationen än ser ut i övrigt? Det är ju det vardagliga jag behöver hjälp med.
Så jag tänkte nu koppla in Försäkringskassan och tar gärna emot råd och tips, för jag känner att det finns många fallgropar i det här, särskilt hur det funkar när vi ju inte kör varannan helg, utan han kommer ha henne ca 8 veckor på sommaren osv.
Tacksam för svar från nån som har erfarenhet.