• Anonym (Frustrerad)

Behöver hjälp ang underhållsstöd

Hej kloka medlemmar!

Här kommer historian i korta drag:

Jag gifte mig med en grek och vi beslutade att det var bäst på alla sätt att bo i Sverige, 2008 fick vi en dotter.

Men vi lyckades inte hålla ihop det utan separerade för 4 år sen och efter det så har vi haft henne 50/50.

Men i våras stod han inte ut med mörkret och kylan längre så han flyttade tillbaka till Grekland, och vi har bestämt att hon ska flyga dit på loven, så jag har alltså vardagarna och han tar loven (ca 14 veckor om året).

Vi försökte lösa den ekonomiska frågan själva, men det har blivit såhär:

Jag får barnbidraget, men betalar:
    Fritidsavgift på 800 i månaden
    Aktiviteter (gymnastik och karate) på ca 900 i månaden
    I stort sett alla kläder
    Mat för 38 veckor
    Alla andra aktiviteter (lekland, kalas, leksaker osv) man har för sig för 38 veckor

Han betalar:
    Flygresor
    Mat och aktiviteter när hon hälsar på

Han tycker det här är rättvist - trots att det är han som valt att flytta - då han anser att flygbiljetterna är dyra.

Men jag anser att om man flyttar och bara kommer ha sitt barn 20-25%, så ska man väl betala underhållsstöd hur situationen än ser ut i övrigt? Det är ju det vardagliga jag behöver hjälp med.

Så jag tänkte nu koppla in Försäkringskassan och tar gärna emot råd och tips, för jag känner att det finns många fallgropar i det här, särskilt hur det funkar när vi ju inte kör varannan helg, utan han kommer ha henne ca 8 veckor på sommaren osv.

Tacksam för svar från nån som har erfarenhet.

• Svar på tråden Behöver hjälp ang underhållsstöd
  • Brumma

Jag vet faktiskt inte hur det funkar med underhållsstöd när umgängesföräldern bor utanför Sverige. Men hade han bott I Sverige så hade han fått göra avdrag med 1/40 av umgänget för varje natt han har barnet om han har barnet fem nätter i sträck eller minst sex nätter på en kalendermånad.

Vilket i ert fall skulle innebära att han varje månad betalat 1573:- men de två månader han har barnet på sommaren drar han av 1219:- (räknade med att månaden hade 31 dagar ) per månad.

Likaså om barnet åker till honom på tex sportlov er. Säg att det är sex nätter, då blir avdraget 235:- istället.

• Anonym (Mia)

De månader som pappan har dottern hos sig mer än sex dygn får han göra avdrag på underhållet. Han fyller i en blankett, du skriver under och så gör FL avdrag.

Avdraget är 1/40-del av underhållet per dygn som dottern är hos honom.

• Anonym (Frustrerad)
    Brumma skrev 2015-09-28 14:03:17 följande:

Ni kan ju även dela på flygbiljetterna istället...

Tack för ditt första svar, då förstår jag bättre! Och även detta såklart, fast delar vi på flygbiljetterna innebär ju det att jag får betala ännu mer :)

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-28 14:03:01 följande:

De månader som pappan har dottern hos sig mer än sex dygn får han göra avdrag på underhållet. Han fyller i en blankett, du skriver under och så gör FL avdrag.

Avdraget är 1/40-del av underhållet per dygn som dottern är hos honom.

Tack för svar!
  • Brumma
    Anonym (Frustrerad) skrev 2015-09-28 14:20:15 följande:

Tack för ditt första svar, då förstår jag bättre! Och även detta såklart, fast delar vi på flygbiljetterna innebär ju det att jag får betala ännu mer :)

Jo. Fast iomed att han då betalar sin del av barnets försörjning.. så då betalar ju HAN mer istället.. med både underhåll (som är hans del av barnets försörjning) och flygbiljetter. Underhållsstöd, barnbidrag samt din del borde både täcka och faktiskt bli över försörjningen av en sjuåring..

Du vill ha det rättvist? Eller vill du betala mindre? Bara en fundering ;)
  • Anonym (Frustrerad)
    Brumma skrev 2015-09-28 14:40:23 följande:
    Jo. Fast iomed att han då betalar sin del av barnets försörjning.. så då betalar ju HAN mer istället.. med både underhåll (som är hans del av barnets försörjning) och flygbiljetter. Underhållsstöd, barnbidrag samt din del borde både täcka och faktiskt bli över försörjningen av en sjuåring..

Du vill ha det rättvist? Eller vill du betala mindre? Bara en fundering ;)
    Ok då förstår jag hur du menar, men grejen är ju att han inte vill betala underhåll. Han tycker att det räcker med att han betalar flygbiljetter samt mat osv dom 14 veckor hon är hos honom.

Och jag skulle säkert kunna hjälpa till med flygbiljetter, men jag tror inte den summan övergår alla andra kostnader jag står för resten av året.
  • Brumma
    Anonym (Frustrerad) skrev 2015-09-28 14:45:21 följande:

Ok då förstår jag hur du menar, men grejen är ju att han inte vill betala underhåll. Han tycker att det räcker med att han betalar flygbiljetter samt mat osv dom 14 veckor hon är hos honom.

Och jag skulle säkert kunna hjälpa till med flygbiljetter, men jag tror inte den summan övergår alla andra kostnader jag står för resten av året.

Nej. Jag menar att han betalar underhåll och att ni utöver det delar på kostnaderna för resorna.

Då står ni för barnet försörjning båda två samt att ni delar på kostnaden för umgänget (vilket faktiskt står att man skall göra som boendeförälder i föräldrabalken. "Efter förmåga")

Om han betalar underhåll, menar du isåfall att du ändå betalar mer än honom under året?
  • Anonym (.....)

Har du råd att låta barnet gå sina dyra aktiviteter? Betalar du verkligen 900 kronor/månad 12 månader/år för aktiviteter? Hur mycket lägger han ut på resor för ett år?

• Anonym (Frustrerad)
    Brumma skrev 2015-09-28 15:15:04 följande:
    Nej. Jag menar att han betalar underhåll och att ni utöver det delar på kostnaderna för resorna.

Då står ni för barnet försörjning båda två samt att ni delar på kostnaden för umgänget (vilket faktiskt står att man skall göra som boendeförälder i föräldrabalken. "Efter förmåga")

Om han betalar underhåll, menar du isåfall att du ändå betalar mer än honom under året?
    Det är ju svårt att säga på kronan.. Men jag skulle gissa att mina kostnader för henne i månaden - borträknat dom veckor han har henne - blir ca 30-40.000 om året.

Och hittar man bra flygbiljetter så blir ju det inte alltför många tusenlappar varje gång.

Samt kan jag inte låta bli att känna att han lämnar dotter, bra jobb samt fin lägenhet i Sverige (och låter mig sköta exakt allt kring skola, VAB osv), bara för att få vara mer i solen och ha henne på loven när allt är enkelt och roligt.. Då får man faktiskt ta lite ansvar för det.
Svar på tråden Behöver hjälp ang underhållsstöd