• Pojkmamma1114

Varför vill han inte hälsa eller bli hälsad på?

Hej!

Har en son på dryga 4 år, han har alltid haft väldigt svårt för att säga "hej" i alla möjliga situationer, gäller både vid lämningar på förskolan, när det kommer kompisar, när farmor eller annan kommer och hälsar på. Bara de personer han har närmast hjärtat (mig, pappan, min syster, mormor) hälsar han på, annars verkar han bara bli blyg och kollar ner i marken (och gör ibland även en liten "surläpp"). Varför gör han så här?! Det är ju till personer han träffar ofta, fröknarna på dagis har han ju haft sedan han var liten t.ex. Jag och sambon är ganska sociala båda två och hälsar alltid glatt på folk så det kan inte vara så att han tagit efter oss. Jag har aldrig tvingat sonen att hälsa utan har istället själv hälsat på hans kompisar eller förskolefröken när jag märkt att hans "hej" uteblir utan att göra så stor sak av det. Ibland pratar vi om det hemma i lugn och ro och jag brukar framhålla att det är trevligt att säga Hej tillbaka och det är han helt med på.

Hur ska jag få honom att våga hälsa på folk?!

• Svar på tråden Varför vill han inte hälsa eller bli hälsad på?
  • aleydis

Kan det inte bara vara att han är blyg? Vissa hatar ju att få uppmärksamhet, att stå ut från gruppen- typ att alla sjunger för en på födelsedagen. Han är ju ganska liten än så länge, det växer nog bort. Men vissa är ju blygare än andra. Har det alltid varit så eller är det nytt?

• aleydis

Jag tror att jag skulle avvakta, fortsätta som ni gör och vara förebilder :)

• glutten

Jag var jätteblyg som barn och jag kan inte nog betona vikten av att inte gå på honom om det här! OBS fattar att ni inte skäller, men även uppmaningar om att det är viktigt att hälsa kan upplevas som stark kritik. Jag skämdes för att jag var blyg (ja, redan som fyraåring!) och det var HEMSKT att bli pushad och uppmanad att hälsa ordentligt. Skammen bara växte! Mitt tips är att låtsas som ingenting, helt enkelt. Fortsätt hälsa, ni vuxna, och ha i åtanke att er pojke förmodligen är extremt obekväm i vissa situationer. Gör det inte värre! Visa istället att han får vara precis den han är. Det kommer växa bort, med allra största sannolikhet. Jag är fullt normal och fungerande - och artig - idag. Han är bara fyra, okej om han fortfarande har problem vid 10 års ålder liksom. Men lägg inte ens nån vikt vid det i den här åldern, se bara till att han känner sig accepterad som han är istället!

Mvh Känner starkt för blyga barn :)

• Anonym (k)

Håller med ovanstående. Låtsas som ingenting. Säg aldrig saker som var inte blyg nu, åh han är så blyg mm. Låt honom se och höra hur vuxna gör utan stress så kommer han snappa upp det. Om ni ska forcera det blir effekten bara att det tar ännu längre tid för honom att komma över den där jobbiga biten för han kan inte lyssna och lära hur andra gör om han samtidigt blir uppmanad att inte vara blyg.

• straw2008

Jag var blyg som liten, låt honom vara skulle jag säga.

I kinamockaskogen.....
  • Annika 702

Han kan - som sagt innan - vara blyg, eller också förstår han ännu inte riktigt funktionen med hälsandet. Det är en social konstruktion som vi lär oss med tiden (de flesta). Ta det lugnt så kommer det nog. Min dotter är likadan och det är svårt - man vill att de ska säga "hej" och "hejdå" men det är bara att ha is i magen

Svar på tråden Varför vill han inte hälsa eller bli hälsad på?