• Anonym (Villrådig)

Göra VUL tidigt? Behöver råd!

Hej testade väldigt oväntat positivt för en vecka sedan och är nu i vecka 6, går in i vecka 7 på onsdag och har då ett bokat privat VUL eftersom jag fick ett MA sist jag blev gravid för över ett år sedan och känner att mina symptom även nu avtagit. Jag är över 40 år och har vi inga barn sedan tidigare, har försökt i många år, så mycket känslor inblandade.

Min fråga är egentligen, ska jag gå på detta VUL eller ej? Vad är er erfarenhet från så tidiga ultraljud? (det är privat och läkarna har sådär rykte så räknar inte med någon snäll barnmorska direkt)

Anledningen till att jag vill gå redan nu är att jag ska på tjänsteresa utomlands med ett par kollegor i tio dagar med avresa nästa måndag och att mina symptom har börjat avta, jag skulle alltså vilja veta om det är ytterligare ett MA och isf få tabletter så missfallet startar och jag så snart som möjligt kan prova igen. Plus vill helst inte få ett missfall utomlands bland kollegor, jobbigt nog att inte kunna ta en öl och försöka bortförklara. (måste åka på resan annars hade jag försökt avstå)

(vi håller även på med en IVF utredning, så förlåt om jag låter helt okänslig, så är det verkligen inte, men har liksom ingen tid att vänta, sist var jag i vecka 10 när jag fick veta att graviditeten avstannat i vecka 6)

Vad jag är rädd för är att det är för tidigt för dem att se något? Om de ser något men inga hjärtslag kanske jag bara blir mer nojjig? Anledningen att jag vill gå är för att se om det överhuvudtaget är ett embryo där, av förklarliga skäl känner jag mig lite skeptisk = (

Så alltså ni som varit så tidigt i vecka 6-7 vad har ni kunnat få veta? Varför gick ni på VUL?

Tacksam för svar (håller tummarna här för att det inte är ett MA)

• Svar på tråden Göra VUL tidigt? Behöver råd!
  • förstabarnet

Efter mitt MA sa barnmorskan att nästa gång jag blir gravid så kan man göra VUL från v.7+0. Innan dess är det för tidigt att se nåt. Så är du i 7+0 eller senare skulle jag välja VUL.

• Unaangelita

Ja gör ett Vul så får du se om det finns ett tickande hjärta eller inte, så slipper du fundera. Vid Ivf gör man också ett tidigt Vul efter vecka 7 :)

• annasv1980

Jag gjorde det i v 7 för att jag haft en liten blödning. Allt såg dock bra ut, embryot var 8 mm och hjärtat pickade på fint. Lycka till!

• LFF

Gjorde vul i v8 (7+3) som visade att det låg två små gryn där. Jag skulle absolut göra vulet.

• HoneyBooBooChild

Jag gjorde ett ultraljud i v. 7 (kommer ej ihåg exakt datum) efter att ha testat positivt efter en IVFbehandling. Det var för att kontrollera att det verkligen var en graviditet, att fostret fäst i livmodern o ej utanför (alltså äggledarna) och att hjärtat slog. Lyckligtvis såg allt bra ut!

Gör ett tidigt ultraljud om du vill! Bättre att få veta tidigt.hur det ligger till och kunna förhålla sig till det.

Jag kan också nämna att jag hade väldigt få 'symptom' hela tiden, så det.behöver inte betyda nåt att du inte känner av graviditeten så mycket.

• isadora81

Jag gjorde vul i 6+2. Då var embryot 4,5 mm och man såg ett hjärta slå. Men det var väldigt tidigt och väldigt litet så gå gärna efter vecka 7+0. Då ska man kunna se hjärtat slå.

• Anonym (Villrådig)

Tack för svar, fanns en enda tid och den var igår. Gick dit trot att det var tidigt, kunde iaf få veta om det fanns en hinnsäck. Och det fanns det, och en liten struktur OCH ett litet pickande hjärta :) 6+3 räknade hon till.

Så hade gärna väntat tills det var mer säkert men nu hade jag ju tur!! Vet att mycket kan gå illa de närmaste veckorna men håller tummarna!

• Anonym (Villrådig)
    anele skrev 2015-10-02 22:50:12 följande:

Åh vad kul! Grattis!!

Tack! Nu känns det plötsligt olidligt länge tills jag kan göra nästa vul. Sist var jag i v11 när jag fick veta att jag hade haft en MA. Så håller tummarna här :)
Svar på tråden Göra VUL tidigt? Behöver råd!