• Tesanson

Partiell Mola. Någon?

Hej.

Upptäckte i torsdags på vul att där inget levande foster fanns och misstanke om Mola.

Skrapades redan i fredags. Har efter det knappt blödigt el haft ont. Vilket är skönt.

Idag ringde läkarn och konstaterade partiell mola. Han sa att blodprover skulle tas regelbundet med start på måndag.

Vanligast är att det går stadigt neråt och ofta efter 6 mån frisk. Annars får jag medicin?!

Har googlat men snöar då bara in på det värsta tyvärr.

Min fråga nu då är hur vanligt är det att medicin krävs och vilken?

(Förstår att det är väldigt olika)

Någon som vill dela med sig och berätta sin resa? Känns just nu förvirrande och inte mycket info alls från läkarn.

Hur mådde ni efter skrapning osv?

Tacksam för svar från en just nu förvirrad tjej:(

• Svar på tråden Partiell Mola. Någon?
  • Anonym (kvinnan)

Jag har Haft det.Fick graviditetsförbud i 1 år.Tog blodprover i flera månader och det gick sakta neråt.De flesta blir väl helt friska efter skrapningen.Blev gravid ett år senare och fick gå på tidig ultraljud för att titta att allt är ok.Allt gick bra och fick mitt barn sen.Lycka till!

• BissBiss

Hej!

Jag hade också en partiell mola, blev skrapad direkt dagen efter och hade inga blödningar efter det, sen kom mensen nästan på dagen en månad senare. Så skrapningen var inga problem. Fick lämna blodprov på hcg-värde varje månad i 6 månader, om svaren visade hcg-nivåer motsvarande icke-gravid (tror det är under 5) inom 8 veckor efter skrapningen så var det okej att försöka bli gravid efter 6 månader. Jag tror att om sänkningen av hcg går saktare än så får man lämna blodprov i 12 mån, och om hcg stiger så måste man få nån typ av cellgift för att stoppa tillväxten av molacellerna. Men reglerna kring det här med olika tidsgränser verkar olika inom olika landsting, tyvärr. Jag blev gravid igen 6 mån efter molan men fick tyvärr ett missfall igen, dock utan mola, så det var ju ändå positivt. Har läst att det är ca 1/1000 som drabbas av nån form av mola, så det kändes väldigt orättvist och hopplöst. Men som man säger, allt som inte dödar härdar...

• Tesanson

Tack för era svar. När man får något som är helt nytt och man egentligen inte vet nåt så är det konstant oro:(

Jag glömmer även bort att sörja barnet för allt det andra tar upp mitt huvud.

Vad har jag att vänta...vad händer sen... Ja massa tankar härjar fritt i mitt huvudet nu.

Om fler av oss är därute får ni gärna dela med er och bolla...känner mig oerhört ensam just nu. Har min man och nära men ändå är jag ensam:(

Tack för ni svarar.

Svar på tråden Partiell Mola. Någon?