• milania

Bröstförminskning?

Från det att jag blev gravid och fick min dotter i april 2014 så växte mina tuttar nåt så fruktansvärt. Gick från storlek 70C till 75G!!!! Jag blev sjukt framtung och har sedan förlossningen gått med ryggont. Min hållning har blivit kass. Jag kan inte längre stå helt rakt för då gör det ont i ryggen. Tuttarna blev också fruktansvärt hängiga efter förlossningen. Så mycket att jag knappt kan ha vanliga bhar för knappt någon ger bra stöd. Jag skäms supermycket över dom för de hänger som på en gammal tant. De har blivit mindre nu. Nu e jag på storlek E men det är stort.
    Är jag ute och bara går så flyger de ur bhn för de e så slappa. Kan dra huden hur långt ut som helst. Jag kan inte ha någon bikini eller nåt sånt. Kan inte ha bhar utan axelband eller några speciella bhar som jag gärna vill ha. Vill kunna ha tex klänningar med bar rygg eller med bara axlar men kan inte ha något sånt. Kan inte ha urringade tröjor då tuttarna hänger och klyftan är sned. 
    Har ont i ryggen som sagt. 

Kan man få gratis förminskning? Hur går man till väga? Nu har de ju krympt men eftersom de hänger så mycket så blir det tungt. Plus det där att jag skäms och kan inte ha på mig saker jag vill kunna ha på mig.
    Runt min mage och mina höfter har jag XS/S i kläder men över brösten behöver jag MEDIUM och ibland LARGE så det är inte mycket som passar.

Hur var det för er? Fick ni? Fick ni inte? Varför? Hur sökte ni?

(bor i jönköpings län om det är nån som bor runt om här som gjort det)

• Svar på tråden Bröstförminskning?
  • FrkJenny

Om du är så smal för övrigt så tror jag att du har helt fel bh-storlek. Har du fått fram den storleken med hjälp av professionell underklädesbutik eller har du provat fram den själv?
    Sitter bh-bandet tight vågrätt runt dig eller glider det upp så det sitter högre baktill än fram?

75G är i regel inte så stort att det borde ge sådana besvär och allt du skriver; att bh-n inte ger stöd, att du är så smal för övrigt och att du får ryggvärk och dålig hållning hänger ofta ihop med fel bh-storlek.

Om du tycker 75G känns lagom stor men lägger tyngden på axlarna så prova 70H och 65I som ger samma utrymme i kupan men sitter tightare runt bröstkorgen och fördelar större delen av tyngden där istället för på axlarna.

• FrkJenny

Jag har alltså svårt att tänka mig att den storleken skulle kunna ge dig rätt till bröstreducering...
    Missade att du är nere i E-kupa, och om det vore din rätta storlek borde du verkligen inte ha sådana problem.
    Men jag ändrar mina råd till 70F resp. 65G om det är 75E du har till vardags som du inte är nöjd med.

• milania
    FrkJenny skrev 2015-09-24 15:22:25 följande:

Om du är så smal för övrigt så tror jag att du har helt fel bh-storlek. Har du fått fram den storleken med hjälp av professionell underklädesbutik eller har du provat fram den själv?
    Sitter bh-bandet tight vågrätt runt dig eller glider det upp så det sitter högre baktill än fram?

75G är i regel inte så stort att det borde ge sådana besvär och allt du skriver; att bh-n inte ger stöd, att du är så smal för övrigt och att du får ryggvärk och dålig hållning hänger ofta ihop med fel bh-storlek.

Om du tycker 75G känns lagom stor men lägger tyngden på axlarna så prova 70H och 65I som ger samma utrymme i kupan men sitter tightare runt bröstkorgen och fördelar större delen av tyngden där istället för på axlarna.

Nej större är för stort. Som sagt nu har jag E ibland F för större kan jag inte ha. Om jag tar större så hänger bara tuttarna där i och är mellanrum mellan bhn och tuttarna så då flyger de ut ännu mer. Har frågat personal som har kollat och E är bra för mig. 
    Hade ju små tuttar innan. Platta och små och sen gick de ända upp till G som jag inte alls va van vid så mådde fruktansvärt dåligt. Ont i ryggen och nacken och alla säger att jag har dålig hållning. "Gamnacke", ryggen putar typ ut där uppe för det är så böjt.
  • milania
    FrkJenny skrev 2015-09-24 15:26:50 följande:

Jag har alltså svårt att tänka mig att den storleken skulle kunna ge dig rätt till bröstreducering...
    Missade att du är nere i E-kupa, och om det vore din rätta storlek borde du verkligen inte ha sådana problem.
    Men jag ändrar mina råd till 70F resp. 65G om det är 75E du har till vardags som du inte är nöjd med.

Problemen är ju kvar sen jag hade G som jag inte alls va van vid. 
    Som sagt C (ibland B) hade jag innan och det är superlite jämfört med G. Nu är jag på E och tuttarna hänger nästan ner för hela magen. och eftersom de hänger blir de ju ännu tyngre. 
    En del sportbhar funkar bra men inte vill man gå runt med en sån hela tiden plus att de e så fruktansvärt dyra och har inte ekonomi till sånna.
  • FrkJenny
    milania skrev 2015-09-24 15:31:12 följande:
    Nej större är för stort. Som sagt nu har jag E ibland F för större kan jag inte ha. Om jag tar större så hänger bara tuttarna där i och är mellanrum mellan bhn och tuttarna så då flyger de ut ännu mer. Har frågat personal som har kollat och E är bra för mig. 
    Hade ju små tuttar innan. Platta och små och sen gick de ända upp till G som jag inte alls va van vid så mådde fruktansvärt dåligt. Ont i ryggen och nacken och alla säger att jag har dålig hållning. "Gamnacke", ryggen putar typ ut där uppe för det är så böjt.
    Frågat personal; i vilken typ av butik?

Hur sitter bh-bandet runt din rygg?

Vad har du för mått runt ryggen om du mäter själv med ett måttband?
  • Birgitta02

Om  du får ont i ryggen så är det mycket möjligt att du får kostnadsfri bröstreducering. Be vårdcentralen skicka remiss till lämplig klinik (bröstmottagningen?). Jag har en arbetskamrat som hade mycket stora bröst, och själv var hon nätt i kroppen. Sjukt ont i ryggen. Hon fick landstinget att fixa en minskning av bröststorlek. Men tror också det beror på vilket landsting man bor i.

• radiomedverkan

Hej

Vi söker någon för att medverka i Sveriges Radio som gjort en bröstförminskning.

Någon här som gjort och som kan vara med på telefon och berätta om det? Man får givetvis vara anonym :)
    Maila mig

[email protected]

Med vänlig hälsning Lisa Friberg

Svar på tråden Bröstförminskning?