• blacklflower

8 och 6 åring som springer på nätterna

Jag håller på att bli tokig nu. Båda mina barn har börjat nattvandra och väcker mig. Varje natt och vill det sig riktigt illa är jag upp 5-6 ggr/ natt. Jag vet inte vad jag ska göra! Jag går sönder själv då jag blir störd på nätterna. Det blir dessutom svårare och svårare för mig att somna om för att jag vet att jag snart måste vakna igen. Barnen somnar om nästan direkt när jag lägger dem och jag märker sällan att de lider av sömnbrist under dagarna. Vad ska jag göra! Min ena sover redan med bolltäcke vilket fungerade klockrent det första halvåret. Hjälp!

• Svar på tråden 8 och 6 åring som springer på nätterna
  • En blå giraff

Har barnen funktionshinder? Min 8-åring har inte diagnos men lite misstänkt inom autismspektrum. Han vaknar inte nattetid men däremot mellan 4-5 varje morgon och somnar inte om (ja han är supertrött tidigt på kvällen). Jag har lärt honom att han inte får väcka oss om det inte är något alldeles särskilt som hänt. Han får lägga sig och försöka somna om själv eller roa sig med något själv om han inte kan somna.

• pigglet

När vi hade en period när plötsligt ett av barnen började nattvandra så bäddade jag en madrass nedanför hans säng. När han klev upp klev han på mig, jag fösta tillbaks honom. Då slapp jag stiga upp, han lärde sig snart att han ändå inte skulle någonstans och efter kanske 1 vecka vaknade han inte längre och försökte kliva upp.

Svar på tråden 8 och 6 åring som springer på nätterna