• Anonym (lön)

Ekonomiassistent, lön?

Är 28 000 kronor per månad en rimlig lön för en ekonomiassistent med högskoleutbildning inom ekonomi och 1 års erfarenhet? Eller är det för mycket/lite? 

• Svar på tråden Ekonomiassistent, lön?
  • Birgitta02

Kan t o m tycka att det är en väldigt bra lön för någon som knappt har nån erfarenhet.

• Anonym (ekonomichef)

Att du har en högskoleutbildning ger väl inte direkt någon avkastning i lönekuvertet för en assistenttjänst, det är ju inte direkt några kunskaper du behöver i jobbet. Som assistent har du ju inget eget ansvar och alltid någon att fråga till råds så i mina ögon har du precis som Birgitta säger en väldigt bra lön.

Jag ligger själv på 34.000 + tjänstebil+pensionsavsättning men så har jag flera års erfarenhet och har titel som ekonomichef/kontorschef. Jag saknar alltså högskoleutbildningen men det är till mig som frågorna om hur man ska göra kommer.

Sedan är ju lönen avhängig av vilken typ av företag och var det ligger.

• Anonym (lön)
    Anonym (ekonomichef) skrev 2015-09-23 12:24:57 följande:

Att du har en högskoleutbildning ger väl inte direkt någon avkastning i lönekuvertet för en assistenttjänst, det är ju inte direkt några kunskaper du behöver i jobbet. Som assistent har du ju inget eget ansvar och alltid någon att fråga till råds så i mina ögon har du precis som Birgitta säger en väldigt bra lön.

Jag ligger själv på 34.000 + tjänstebil+pensionsavsättning men så har jag flera års erfarenhet och har titel som ekonomichef/kontorschef. Jag saknar alltså högskoleutbildningen men det är till mig som frågorna om hur man ska göra kommer.

Sedan är ju lönen avhängig av vilken typ av företag och var det ligger.

Vad menar du med att det inte är några kunskaper man behöver i jobbet? Kravet för tjänsten är högskoleutbildning inom ekonomi så enligt arbetsgivaren behöver man kunskaperna. 

Vadå har inget ansvar? Klart man har ett stort ansvar. 

34 000 låter däremot som en väldigt dålig lön för någon med FLERA års erfarenhet. 
  • Anonym (qwerty)

Mellan 22-24 låter lite rimligare med så liten erfarenhet och noll ansvar.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (lön) skrev 2015-09-23 12:35:45 följande:
    Vad menar du med att det inte är några kunskaper man behöver i jobbet? Kravet för tjänsten är högskoleutbildning inom ekonomi så enligt arbetsgivaren behöver man kunskaperna. 

34 000 låter däremot som en väldigt dålig lön för någon med FLERA års erfarenhet. 
    Att kontera fakturor behöver man knappast någon utbildning till. Kravet på högskoleutbildning finns där för att arbetsgivare ska kunna sålla ut gymnasiestudenter som nu jobbar som brevbärare.

Nej, man har inget ansvar som assistent, det är chefen som har ansvaret om något skulle gå fel.
  • Anonym (tomas)

Vi har 2 st ek.ass på vårt företag. Sköter kund resp leverantörsreskontra.
    Ingen har högskoleutbildning, lön 22 resp 27.000  ( 2 år respektive 9 år erfarenhet)

Däremot hade vi säkert 30 st sökande med högskoleutbildning när vi sökte sist.
    Vi plockar av princip aldrig in personer med högskoleexamen på tjänster som inte kräver det.
    Slutar bara med orimliga krav på lön och att dom slutar så snart dom hittat nått bättre.

• Anonym (lön)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-09-23 12:36:00 följande:

Mellan 22-24 låter lite rimligare med så liten erfarenhet och noll ansvar.

22-24 för en civilekonom?! Du skojar va? Skrattande
  • Anonym (lön)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-09-23 12:39:06 följande:
    Att kontera fakturor behöver man knappast någon utbildning till. Kravet på högskoleutbildning finns där för att arbetsgivare ska kunna sålla ut gymnasiestudenter som nu jobbar som brevbärare.

Nej, man har inget ansvar som assistent, det är chefen som har ansvaret om något skulle gå fel.
    Att kontera fakturor ingår inte i arbetsuppgifterna. 

Varför sålla ut gymnasiestudenter som jobbar som brevbärare? Är det något fel på dem? 
  • Anonym (?)
    Anonym (lön) skrev 2015-09-23 12:35:45 följande:

Är du på riktigt?
  • Anonym (lön)
    Anonym (tomas) skrev 2015-09-23 13:34:28 följande:

Vi har 2 st ek.ass på vårt företag. Sköter kund resp leverantörsreskontra.
    Ingen har högskoleutbildning, lön 22 resp 27.000  ( 2 år respektive 9 år erfarenhet)

Däremot hade vi säkert 30 st sökande med högskoleutbildning när vi sökte sist.
    Vi plockar av princip aldrig in personer med högskoleexamen på tjänster som inte kräver det.
    Slutar bara med orimliga krav på lön och att dom slutar så snart dom hittat nått bättre.

Låter klokt att inte anställa folk med högskoleexamen om ni inte är villiga att betala därefter. 
Svar på tråden Ekonomiassistent, lön?