• Kvinna30plus

Vilket är finast Lova, Tova eller Elly?

Vi har inte bestämt oss om namn än åt våran lilla tjej, eller det vi först sa känner vi inte passar längre så nu har vi kommit in på namnen Lova och Elly. Sambon tycker Elly är finast och jag tror jag lutar mer mot Lova.....funderar även på namnet Tova, då jag lätt blandar ihop de båda ;) så tänkte höra om lite förslag här! :) 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket är finast Lova, Tova eller Elly?
  • Leonie88

Rostade på Tova då det känns lite tuffare än Lova och Elly.

Andra förslag : Tuva, Tyra, Thea, Ella, Elsy, Elvy, Edith, Linn, Linnea, Lily

• Abbe83

Jag tycker Lova är finast. Andra förslag: Alva, Ella, Emmy, Hilma, Lilly, Molly, Nellie/Nelly, Saga, Tove, Tuva, Vilma. 

• Anonym (Nada)

Lova - jag läser det som ordet "lova" (jag lovar att...)

Tova - säger jag det snabbt så låter det som "toa"

Elly - gillar det inte. Blir som en slags kompromiss mellan Ella och Emmy. Elly känns inte som ett namn.

• Kvinna30plus
    Anonym (Nada) skrev 2015-09-22 14:56:36 följande:

Lova - jag läser det som ordet "lova" (jag lovar att...)

Tova - säger jag det snabbt så låter det som "toa"

Elly - gillar det inte. Blir som en slags kompromiss mellan Ella och Emmy. Elly känns inte som ett namn.

Elly är ett gammalt namn, från början av 1900-talet, mellan 1910-1930 var det ett modenamn i Sverige. 

Ella  är ett smeknamn för mig å dessutom så kallar vi ett av våra djur Ella som heter Eloise :) 

Elly är kluven till om jag också tycker det blir skemnamnsaktigt, men tycker det är mindre smeknamn över det är Ella iaf. Men som sagt sambon gillar det mest..men jag tycker det är fin också.
  • Anonym (Nada)
    Leonie88 skrev 2015-09-22 15:01:33 följande:

Ellie bättre än Elly

Låter som ett hundnamn hur man än vrider och vänder på det. Ella är isf bättre, även om det låter som ett smeknamn.
    Kvinna30plus skrev 2015-09-22 15:06:59 följande:

Elly är ett gammalt namn, från början av 1900-talet, mellan 1910-1930 var det ett modenamn i Sverige. 

Ella  är ett smeknamn för mig å dessutom så kallar vi ett av våra djur Ella som heter Eloise :) 

Elly är kluven till om jag också tycker det blir skemnamnsaktigt, men tycker det är mindre smeknamn över det är Ella iaf. Men som sagt sambon gillar det mest..men jag tycker det är fin också.

Spelar ingen roll, namnet känns i nutid som en kompromiss mellan andra namn, smeknamn, alt hundnamn.

Tuva är bättre. Tilja funkar också (även om jag aldrig skulle välja något av namnen, men de känns som din stil på namn).
  • Kvinna30plus
    Anonym (Nada) skrev 2015-09-22 15:10:26 följande:
    Låter som ett hundnamn hur man än vrider och vänder på det. Ella är isf bättre, även om det låter som ett smeknamn.

Spelar ingen roll, namnet känns i nutid som en kompromiss mellan andra namn, smeknamn, alt hundnamn.

Tuva är bättre. Tilja funkar också (även om jag aldrig skulle välja något av namnen, men de känns som din stil på namn).
    Ja det är sambon som fått in mig på dessa namn då han dissar alla som Elise, Alicia, Alice,  etc som "helt karaktärslösa namn som inte går att fylla med ngt annat än sött, tråkigt och fantasilöst" så är ju inte så lätt ;) Tilja låter som något påhittat så det går bort för min del. Elsa tycker vi båda om och har sen gammalt i släkten men det vill han inte att hon ska ha som första namn, och det är ju så extremt populärt just nu så var å varannan heter det, så är nog därför och jag tycker väl lite så med just därför. Å av hans förslag så var just Elly/ Elli det enda jag kunde tänka mig, å han tyckte okej om Lova " men inte lika bra som Elly" så där står vi ;) 
  • Kvinna30plus
    Anonym (Nada) skrev 2015-09-22 15:10:26 följande:

Ja det är sambon som fått in mig på dessa namn då han dissar alla som Elise, Alicia, Alice,  etc som "helt karaktärslösa namn som inte går att fylla med ngt annat än sött, tråkigt och fantasilöst" så är ju inte så lätt ;) Tilja låter som något påhittat så det går bort för min del. Elsa tycker vi båda om och har sen gammalt i släkten men det vill han inte att hon ska ha som första namn, och det är ju så extremt populärt just nu så var å varannan heter det, så är nog därför och jag tycker väl lite så med just därför. Å av hans förslag så var just Elly/ Elli det enda jag kunde tänka mig, å han tyckte okej om Lova " men inte lika bra som Elly" så där står vi ;) 
  • annieh897

Jag tycker att Lova är finare än Tova (som får mig att tänka på hårtovor). Elly är fint också. Röstade på Lova men gillar Elly mer och mer.

• Anonym (2barnsmor)

Ellie eller kanske Emmy?

• fluu

Gör du om Tova till Tove så älskar jag det. Annars röstar jag på Lova. Ett mysigt, snällt, men inte platt namn. Elly gillar jag också, men mest i teorin. Stavas det med y tillkommer en viss kaxighet, men namnet är ändå ganska barnsligt för mig.

1. Lova
    2. Tova
    3. Elly

Förslag, tänker kortare, sött och lite kaxigt:

Alde
    Alina
    Elma
    Edda
    EIja
    Freja
    Gry
    Hedda
    Henny
    Isa
    Irma
    Idun
    Kajsa
    Lo
    Lia
    Lone
    Linni
    Maj
    My
    Misa
    Mira
    Pim
    Silje
    Sally
    Selma
    Tula
    Unni
    Vanna
    Vega
    Vera

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • IsDimma

Jag känner världens coolaste tjej på tre år som heter lova. Jag gillar det namnet sen innan med men efter att ha träffat henne så älskar jag namnet.

• Cilla93

Röstade på Elly.

Andra namn ni kanske gillar: Nora, Alice, Emmy, Alma, Elsa, Siri och Selma.

• Anonym (Tova heter jag)

Jag heter Tova och trivs med det =)

Lova är vanligt och gillar Ellie mer. Roligt med ett er ovanligt namn .Och ingen har någonsin trott att jag är en hårtova eller en toa. Mer fått komplimanger. Är omkring 18-25 år och endast mött 2 som heter Tova.

Svar på tråden Vilket är finast Lova, Tova eller Elly?