• AnnieAnniee

slagsmål med mamma, 18 inga pengar, ingen pappa. Hjälp

Hej,
    Det är såhär att jag är 18 år gammal och går sista året i gymnasiet. Hela mitt liv har jag haft problem med min ostabila mamma och pappa. Pappa brukade slå mig och hota mig så en dag packade jag sakerna och drog hem till mamma. Har bott hos min mamma i flera år nu utan att träffa pappa.
    Dagligen kallar min mamma mig hora och hon har slått mig ett antal gånger. Men nu har jag verkligen fått nog. Nu i helgen så bråkade vi för att "jag är för ung" för att ha pojkvän. Hon började kalla mig hora som vanligt, hota mig med att ta ifrån allt jag har och säga att jag är en skam för hela familjen. Det slutade med att hon gav mig en käftsmäll och jag gav tillbaka. krossade även en spegel då detta hände. Mina knogar är helt blodiga av allt jävla skit som pågår här hemma. Har även depprision och ångest. Klarar inte av detta och socialen hjälper mig inte dem har bara erbjudit mig att bo hos en barnmorska. Har ju ingen annan att vända mig till heller.. kan inte skaffa jobb för jag går i skolan från 8-16 och ska plugga högskola sen så har typ ingen fritid pga studierna.
    Jag måste få ett eget boende eller något annat för jag klarar fan inte av denna mentala eller fysiska misshandeln heller. Älskar min mamma ändå så vill inte anmäla henne, har redan anmält pappa.

• Svar på tråden slagsmål med mamma, 18 inga pengar, ingen pappa. Hjälp
  • Anonym (råd)

Soc delar inte ut lägenheter. Ställ dig i bostadskö och ring runt till privata hyresvärdar och leta boende tills du har gått ut gymnasiet. I övrigt får du nog följa din mammas regler i hennes bostad och försöka att ni inte ska bråka med varandra.

• Cowgirl

Fast det är väl knappast ok att bli behandlad så av sin mamma?! Jag vet inte var åldersgränsen går för att få hjälp via soc?

Finns det INGEN annan vän eller släkting du kan bo hos? Det är såklart inte kul att anmäla sin mamma, men bra att du dokumenterar dina skador. Har du pratat med någon kurator eller liknande?

Lycka till!

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • Anonym (skärp dig)

Du har ju blivit erbjuden boende, om du inte flyytar dit så är det inte så farligt hos din mamma som du säger....

• Anonym (Detärjag)

Vad menar du med att de har erbjudit dig att bo hos en barnmorska? Menar du i familjehem? Barnmorska är ju ett yrke. Och varför avböjde du det? Som det är nu kan ni ju inte fortsätta eller hur? Låter lite märkligt det där med att du är för ung för att ha pojkvän? Du är ju myndig faktiskt. Eller handlar det om just DEN pojkvännen? Är han möjligen mycket äldre än du är?

• mirandaekstroem
    Cowgirl skrev 2015-09-22 12:22:17 följande:

Fast det är väl knappast ok att bli behandlad så av sin mamma?! Jag vet inte var åldersgränsen går för att få hjälp via soc?

Finns det INGEN annan vän eller släkting du kan bo hos? Det är såklart inte kul att anmäla sin mamma, men bra att du dokumenterar dina skador. Har du pratat med någon kurator eller liknande?

Lycka till!

Det finns ingen åldersgräns för att få hjälp från socialen. Dock finns det olika avdelningar/enheter som tar hand om olika åldersgrupper/problematik...
  • mirandaekstroem

Barnmorska? Förlåt, men vet du vad en barnmorska är? Oavsett, har du fått ett erbjudande om ett boende nån annanstans så är det för mig helt oförståeligt att du fortfarande bor hos din mamma. Situationen verkar vara milt sagt ohållbar.

Du kan inte begära ett eget boende. Du kan dock vända dig till socialen för hjälp, men dem delar inte ut lägenheter. I vissa kommuner finns dock stödbostader mm men det kan ta otroligt lång tid att få en sådan...

• Anonym (jobbigt)

Soc måste hjälpa barn som är utan tak över huvudet så vitt jag vet och dit räknas du inte längre.
    Erbjuder din mamma dig att bo hos henne eller vägrar hon? Erbjuder din pappa dig bostad? Han har du ju anmält för misshandel, så det kanske soc mer förstår att du inte kan bo där, men kanske måste du anmäla din mamma med. Vägrar hon låta dig bo hos henne måste soc hjälpa dig med pengar iaf men det boende som du kan bli erbjuden via dem är troligen vandrarhem och det kan du ta in på på egen hand.

Både din mamma och pappa är underhållsskyldiga för dig tills du är 21 om du pluggar på gymnasium. Du kan få underhållet via försäkringskassan men då måste båda gå med på att betala och båda måste vägra dig boende, annars måste du nog stämma dem...

Soc är din bästa chans, men kanske måste du som sagt anmäla din mamma för att få hjälp där. Du är ju myndig och kan själv välja var du vill bo, men som sagt, man måste ha pengar också.
    Leta på internet efter bostäder, rum att hyra, andrahandslgh osv och sen går du till soc och kräver hjälp.

• Anonym (NU)

Ner och sätt dig på soc,

anmäl din mamma

• HäckHäxan
    Anonym (jobbigt) skrev 2015-09-22 13:38:53 följande:

Soc måste hjälpa barn som är utan tak över huvudet så vitt jag vet och dit räknas du inte längre.
    Erbjuder din mamma dig att bo hos henne eller vägrar hon? Erbjuder din pappa dig bostad? Han har du ju anmält för misshandel, så det kanske soc mer förstår att du inte kan bo där, men kanske måste du anmäla din mamma med. Vägrar hon låta dig bo hos henne måste soc hjälpa dig med pengar iaf men det boende som du kan bli erbjuden via dem är troligen vandrarhem och det kan du ta in på på egen hand.

Både din mamma och pappa är underhållsskyldiga för dig tills du är 21 om du pluggar på gymnasium. Du kan få underhållet via försäkringskassan men då måste båda gå med på att betala och båda måste vägra dig boende, annars måste du nog stämma dem...

Soc är din bästa chans, men kanske måste du som sagt anmäla din mamma för att få hjälp där. Du är ju myndig och kan själv välja var du vill bo, men som sagt, man måste ha pengar också.
    Leta på internet efter bostäder, rum att hyra, andrahandslgh osv och sen går du till soc och kräver hjälp.

Håller med den här talaren.

Anmäl din mamma och gå till soc. Fota skadorna. Förklara som det är. Det vore väldigt märkligt om de inte hjälpte dig så du kan gå klart skolan och ha en utbildning så du kan studera vidare. Du har ju mål i livet och det är en bra grej!

Jag flyttade när jag var 18 och jag fick hjälp av soc, detta utan att leva i samma misär som du gör. Man skall inte behöva leva sådär, ingen skall det!
  • Anonym (råd)
    HäckHäxan skrev 2015-09-22 13:48:27 följande:
    Håller med den här talaren.

Anmäl din mamma och gå till soc. Fota skadorna. Förklara som det är. Det vore väldigt märkligt om de inte hjälpte dig så du kan gå klart skolan och ha en utbildning så du kan studera vidare. Du har ju mål i livet och det är en bra grej!

Jag flyttade när jag var 18 och jag fick hjälp av soc, detta utan att leva i samma misär som du gör. Man skall inte behöva leva sådär, ingen skall det!
    Skadorna drog hon väl själv på sig när hon gav igen på mamman så varför ska hon visa dem för soc?

Familjen behöver helt klart hjälp men om den hjälpen blir att Ts får flytta till eget (svårt utan kontrakt och inkomst) eller bo inneboende hos den barnmorska som soc hade rekommenderat kan bara soc avgöra. Det finns ingen rättighet att få eget boende.
Svar på tråden slagsmål med mamma, 18 inga pengar, ingen pappa. Hjälp