• Vaniljkex

Åre eller Sälen?

Det börjar bli dags att lära barnen (flickor, 7 och 5 år) åka skidor. Funderar på att göra det i december innan jul, då vår skola slutar tidigare än svenska skolor.

Vet bara inte vart det blir bäst att åka, Sälen eller Åre. Min man åker inte skidor, så det var 15 år sedan jag sist gjorde det själv och då självklart utan att fundera över var bästa barnupplevelsen är, så jag vore tacksam om ni med lite nyare erfarenheter kunde dela med er.

Alltså, ni som har åkt skidor med era barn, vad är era rekommendationer?

• Svar på tråden Åre eller Sälen?
  • Överste Senap

I december skulle jag välja Sälen alla gånger. Åre kan vara fantastiskt från mars och framåt men i december är väldigt mycket av skutan avstängt. Sälen eller Vemdalen är helt ok i december.

• Alexi

I december kan det vara väldigt dåligt med snö, det är beckmörkt och ofta 20 minusgrader. Så som första kontakt med svenska fjällen känns det ju inte optimalt.

Sen har jag bara varit mycket i Sälen men jag tror Sälen är mer barnvänligt än Åre.

• isolande

Åre hade jag inte åkt till med barn som ska lära sig åka. Det är för långt och för dyrt för att det ska vara värt det. Sälen är mer barnvänligt, men fortfarande för långt för att det ska vara värt att åka dit för att lära barnen att åka.

Jag kommer åka till Romme och Kungsberget med mina barn när de ska lära sig att åka skidor. Inga transportsträckor, all service finns i nära anslutning till backarna, väldigt barnvänligt och enkelt. Samtidigt finns det svarta backar som vuxna kan åka i för att få sitt. Hotell precis i backarna, inte svindyra liftkort och man kan åka en torsd-söndag. Tror jag är lagom när de är små.

Kommer ihåg när jag själv var barn och släpades runt i Åres jättesystem. Skitjobbigt och man var helt slut efter att bara ha tagit sig från boendet ut i backen.... Bara att åka jättelånga släpliftar kan vara tufft när man är liten.

• isolande

Innan jul är det ju dock inte snösäkert på anläggningarna söderut...

• mia maria

Jag har varit i Sälen över jul/nyår de senaste åren o har haft allt från minus 20 grader o strålande sol till plusgrader o snöblandat regn - så det där med vädret kan man ju aldrig veta!

Alla Sälens anläggningar är ju mer eller mindre barnvänliga (med barnområden med barnbackar o skidskola osv) men Lindvallen o Hundfjället är väl de områden som riktar in sig allra mest på barnfamiljerna.
    Sen finns ju Stöten o Kläppen också men där har jag inte varit sen jag själv var liten.

Åre har jag inte varit i men de har ju barnbackar där med, så jag tror att det blir bra vart ni än åker

Min personliga favorit är dock Hundfjället i Sälen

• No Logo

Rekommenderar också Vemdalen som ett mer snösäkert kort före jul. Mina barn har visserligen lärt sig åka i Åre, men vi åkte ju dit för att övriga skidkunniga i familjen också skulle åka. Om man gör en resa enkom för att sätta igång barnen med skidåknings skulle jag valt en mindre ort.

Har ni möjlighet att åka v2-6 så är det gratis skidhyra, skipass och skidskola för barn under 7 år. Måste bokas före 15 dec.

• Vaniljkex

Tack för alla svar! Det visade sig vara svårt att hitta något som passar våra datum (fattar inte varför det ska vara så stelbent med vilka veckodagar som gäller för ankomst och avresa...), så vi skjuter på det till påsken istället och hoppas på bättre tur då. Då har vi åtminstone drygt tre veckors lov att leka med.

Svar på tråden Åre eller Sälen?