• Ylvamarie

Brun flytning/blödning under andra trimestern

Hej!

Jag har nyligen gått in i andra trimestern (vecka 16). Upptäckte en liten brun-beige-rosa flytning i trosskyddet för första gången för 3 veckor sedan. Hade KUB-ultraljudet nästa dag och då såg allt bra ut. Flytningen kom tillbaka igen för 2 veckor sedan och sedan dess har jag haft det mer regelbundet och mängden har också ökat. Fick komma in på VUL förra veckan och allt såg bra ut med bebisen och moderkakan. Läkaren kunde inte förstå var flytningarna kommer ifrån. Jag är ganska orolig och undrar om någon annan har upplevt samma sak? Har läst om att det är vanligt med sådana flytningar under första trimestern men det finns väldigt lite information om blödningar/bruna flytningar senare under graviditeten. Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Brun flytning/blödning under andra trimestern
  • Anonym (Jag)

Jag har haft blödningar senare än så. Det kan bero på en massa saker. På mig senast så tror de att moderkakan blödde på ett ställe. Det gick bra med graviditeten. Det är ganska vanligt med blödningar. Med det sagt, så tycker jag alltid att man ska kolla upp det ändå, så det är bra att du gjort det. Om det kommer mycket, färskt blod så åk in till gynakuten. Lycka till med graviditeten!

• MeSaga

Upplevt både gott och ont.

Första blödningen kom med tredje barnet i v. 19. Några dagar före rul. In på akuten och det var ett MA, bebisen dog redan vecka 13. (då var det färskt blod som kom)

Andra var graviditeten efter den, blödning vecka 17. Ingen fara, moderkakan låg lågt (nåt sånt) och det kunde blöda. (gammalt blod som kom).

Om du varit in o allt såg bra ut, samt att det inte är färskt blod, så skulle jag inte vara orolig.

• Ylvamarie

Tack så mycket för era svar och peppande ord! Och fint att höra att det har gått bra för er trots bruna flytningar. Fast hemskt med missfall så sent ena gången :(.

Har också hört att lågsittande moderkaka kan ge blödningar. Jag frågade läkaren om det, men den verkar sitta som den ska.

Jag ska gå på kontroll igen på onsdag, hoppas så att allt är bra med bebisen då. Jag känner inte heller några sparkar ännu, så jag vet inte om h*n mår bra därinne. Det är svårt att inte bli orolig, då de på min barnmorskemottagning säger att det inte alls är normalt. Det verkar ju finnas olika uppfattningar om det inom vården. Men jag ska försöka att inte stressa upp mig för mycket innan ondag.

Svar på tråden Brun flytning/blödning under andra trimestern