• Ulltand

Gågata med övergångsställe?

Vi bor vid en gågata. Den är iaf skyltad så och jag har kollat med komunen att det stämmer. Problemet är att gatan ser ut som vilken vanlig väg som helst med upphöjda refuger, trottoarer och övergångsställen. Nu gör man en del arbeten och i samband med det nya övergångsställen. Själv tycker jag kombinationen är minst sagt förvirrande och undrar om det verkligen är rätt tänkt detta? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Gågata med övergångsställe?
  • Eleonor01

En gågatan är en gågatan å där ska inte finnas ett målat övergångsställe på det. Det är kaka på kaka liksom. Eller menade du något annat?

• Eleonor01

På en gågata får Man inte köra vanlig trafik utan endast om msn har ärende till fastigheter hotell eller dylikt

• Ulltand

precis så jag menar, kaka på kaka. Som bilist kan ju också få känslan då av att man inte åker på en gågata.

• Jag är bara jag

Vi har en gågata i vår närmsta stad. Finns definitivt inga refuger eller övergångsställen där! Du har inte blandat ihop det med gårdsgata? Då får alla köra där, men max i gångfart. Om inte tycker jag kommunen gjort fel.

• Eleonor01
    Jag är bara jag skrev 2015-09-20 18:10:47 följande:

Vi har en gågata i vår närmsta stad. Finns definitivt inga refuger eller övergångsställen där! Du har inte blandat ihop det med gårdsgata? Då får alla köra där, men max i gångfart. Om inte tycker jag kommunen gjort fel.

Finns inte som heter gårdsgata. Gångfartsområde däremot. Det får inte finnas övergångsställe där hellre...
  • Eleonor01
    Ulltand skrev 2015-09-20 18:06:57 följande:

precis så jag menar, kaka på kaka. Som bilist kan ju också få känslan då av att man inte åker på en gågata.

Men där ska inte finnas trafik. Kan du posta en bild? Tror din kommun gjort ett stort fel.. Har arbetat m trafik i många år å sett en del knasigheter
  • Jag är bara jag
    Eleonor01 skrev 2015-09-20 18:37:29 följande:
    Finns inte som heter gårdsgata. Gångfartsområde däremot. Det får inte finnas övergångsställe där hellre...
    Hette gårdsgata när jag tog körkort.
  • Ulltand

Det var lite så det började, tänkte detta kan ju inte vara en gågata/gåområde och ringde komunen. Efter att jag framfört att det fanns stora risker att många kunde missa det satte de upp en skylt till. Jag fotograferar eller filmar och återkommer med hur det ser ut!

• Flash Gordon
    Ulltand skrev 2015-09-20 17:29:39 följande:
    Vi bor vid en gågata. Den är iaf skyltad så och jag har kollat med komunen att det stämmer. Problemet är att gatan ser ut som vilken vanlig väg som helst med upphöjda refuger, trottoarer och övergångsställen. Nu gör man en del arbeten och i samband med det nya övergångsställen. Själv tycker jag kombinationen är minst sagt förvirrande och undrar om det verkligen är rätt tänkt detta? Vad tycker ni?

Ja, det kanske är en skvader* men det blir lätt så när man skyltar om befintliga gator till gågata. Man kan inte bygga om hela gatan bara för att man skyltar om den. Vem vet? Om några år kanske man vill skylta tillbaka den igen till vanlig gata?

Jag utgår från att det är vad som skett i fallet för bygger man en gågata från scratch så bygger man inga övergångsställen på den.

* = ni får googla
  • Ulltand

Nu har jag bra bilder men lyckas inte bifoga dem från ipaddan. Känns det igen?

Svar på tråden Gågata med övergångsställe?