• sextiotalist

Hur länge räknas man som den nya?

Jag har i många trådar läst att den som man inte fick första barnet med blir benämnd som srn nya, flickvännen etc.

Själv betraktades jag länge som den nya även om vi hade barn tillsammans och även när vi varit tillsammans längre än med han hade varit med exet.

• Svar på tråden Hur länge räknas man som den nya?
  • Anonym (Ja)

Min exman har gift om sig nu, hon kommer för min del alltid att va "hans nya".

• sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2015-09-20 15:20:14 följande:

Min exman har gift om sig nu, hon kommer för min del alltid att va "hans nya".

Även om de kommer leva ihop livet ut?

Resonerar du på samma sätt när det gäller andra fd också?
  • IMHO

I jämförelse med Anonym (Ja), så blir ju den nya frun "den nya" i (Ja)s perspektiv. Hon kommer ju alltid ha varit först, och därmed "förra frun" eller "gamla frun". Rent sakligt blir det ju inte fel. Därmed inte sagt att de begreppen behöver uttalas i tid och otid.

Känns som den springande punkten här är vilken värdering man lägger i epitetet "den nya". Den praktiska nyttan med att använda begreppet "den nya" känns bara aktuell i samtal med någon som inte känner till omgiftet sedan tidigare.

Känner man till det räcker det väl att säga "hans fru". Så fort man lägger till "nya" utan att det tillför någon ny nödvändig information bör man nog fråga sig varför man själv eller vem som nu säger det väljer att göra så. Kanske är man omedveten om det, men har inte riktigt accepterat relationen som etablerad? Kanske gör man en medveten markering? Kanske finns andra skäl, men generellt sätt så får jag dåliga vibbar av utomstående som inte köper att någon gått vidare i livet och medvetet uttrycker sitt missnöje på så subtila sätt att "den nya" framstår som överkänslig om hon/han tar illa upp.

Nåväl, detta är ju inga objektiva sanningar utan bara mitt synsätt.

• Anonym (2:a)

Alltid, om det finns ett föregående förhållande med barn

• Anonym (Ja)
    sextiotalist skrev 2015-09-20 15:46:03 följande:

Även om de kommer leva ihop livet ut?

Resonerar du på samma sätt när det gäller andra fd också?

Ja även om dom lever resten av livet tillsammans. Jag är första (eller gamla frun) och hon är nya. Oavsett hur länge dom är tillsammans.
  • FrökenKanSjälv

I mina ögon använder man uttryck som "mitt ex" och "hans nya" så länge man själv känner något slags koppling till mannen. När man väl släpper taget känslomässigt så slutar man automatiskt använda den sortens uttryck.

När jag pratar om den man jag var gift med fram till för drygt tio år sedan så kallar jag honom för "barnens pappa". Hans fru kallar jag för "pappans fru", de har varit gifta i sju år så hon är inte ny på något sätt och de är gifta i lagens mening så hon är helt klart hans fru.

Rent allmänt så räknas man väl som nygift första året men det låter lite knäppt att kalla en nygift kvinna för nya frun första året.

• FrökenKanSjälv
    Anonym (Ja) skrev 2015-09-20 18:15:27 följande:
    Ja även om dom lever resten av livet tillsammans. Jag är första (eller gamla frun) och hon är nya. Oavsett hur länge dom är tillsammans.
    Definierar du dig själv som NN's gamla fru? Är det så du presenterar dig när du möter nya människor?
  • Fiona M

Jag har nog mer reflekterar över folk som pratar om sin före detta och sin nuvarande...

• sextiotalist
    FrökenKanSjälv skrev 2015-09-20 19:20:44 följande:

Definierar du dig själv som NN's gamla fru? Är det så du presenterar dig när du möter nya människor?

Exakt, om man nu ska benämna sitt ex nuvarande som den nya livet ut, då får man också benämna sig som hans gamla livet ut.
  • sextiotalist
    FrökenKanSjälv skrev 2015-09-20 19:18:47 följande:

I mina ögon använder man uttryck som "mitt ex" och "hans nya" så länge man själv känner något slags koppling till mannen. När man väl släpper taget känslomässigt så slutar man automatiskt använda den sortens uttryck.

När jag pratar om den man jag var gift med fram till för drygt tio år sedan så kallar jag honom för "barnens pappa". Hans fru kallar jag för "pappans fru", de har varit gifta i sju år så hon är inte ny på något sätt och de är gifta i lagens mening så hon är helt klart hans fru.

Rent allmänt så räknas man väl som nygift första året men det låter lite knäppt att kalla en nygift kvinna för nya frun första året.

Jag skulle nog tolka det som man inte ser förhållandet som seriöst, att den kvinnan han lever med är som en reserv, lite på nåder.
Svar på tråden Hur länge räknas man som den nya?