• LängtansLilaBlomma

Biomamman nekar mig att komma på bonusens kalas!

Jag och min blivande sambo har varit tillsammans i 1,5 år. Min pojkvän har ett barn sedan innan som jag hittills aldrig har träffat pga avståndet mellan vår stad och biomammans stad.

Snart ska bonusen ha kalas för kompisar, men även bonusens mormor, morfar, mamma och pappa (alltså min pojkvän) ska medverka på kalaset. Men jag får inte komma, säger biomamman.

Kan hon verkligen neka mig det om jag får lov av barnets egen far?

Hon säger att vi kan ses närsomhelst (vilket vi inte kan pga avståndet), men att vi inte får ses under kalaset. Hon kan inte komma med något bra skäl, annat än att det inte passar sig just det dagen.

Jag säger tvärtom! Jag menar att kalaset är en jättebra och, för bonusen, neutral plats att träffas på. Jag kommer dit med bonusens pappa, med paket så klart, och är en av alla som vill fira. Det är väl ett utmärkt tillfälle, eller???

Biomamman vägrar, men kan hon verkligen förbjuda mig? Om jag skulle åka med min pojkvän. Hon kan ju inte tvinga mig att lämna huset och sätta mig i bilen!?

Hur ska jag gå till väga i den här jobbiga situationen?

• Svar på tråden Biomamman nekar mig att komma på bonusens kalas!
  • mariejohansen

Ja, det är klart att hon kan neka dig. Och det vore rätt ohyfsat av dig att åka med iallafall. Man tränger inte sig på sådär...

Sen varför hon absolut inte vill att du ska komma är kanske både lite synd och löjligt, men det är en annan femma.

• LängtansLilaBlomma
    mariejohansen skrev 2015-09-20 00:32:12 följande:

Ja, det är klart att hon kan neka dig. Och det vore rätt ohyfsat av dig att åka med iallafall. Man tränger inte sig på sådär...

Sen varför hon absolut inte vill att du ska komma är kanske både lite synd och löjligt, men det är en annan femma.

Hon har bjudit hem mig och min pojkvän en gång förut för kanske 6 månader sen. Men jag vill väl inte sitta där i hennes hem med bara henne och barnet och min pojkvän, det kändes mest som att hon ville se vem jag var. Lite creepy. Jag vill inte träffa henne, bara min bonus på en neutral tillställning som kalaset är.
  • mariejohansen
    LängtansLilaBlomma skrev 2015-09-20 00:35:17 följande:

Hon har bjudit hem mig och min pojkvän en gång förut för kanske 6 månader sen. Men jag vill väl inte sitta där i hennes hem med bara henne och barnet och min pojkvän, det kändes mest som att hon ville se vem jag var. Lite creepy. Jag vill inte träffa henne, bara min bonus på en neutral tillställning som kalaset är.

Ja, det kanske verkade lite creepy men då har hon ändå bjudit dit dig. Vad svarade du henne den gången? Tänker att det kanske har något att göra med att hon inte vill att du kommer nu. Att ha en fientlig attityd gentemot pojkväns ex, som han dessutom har ett barn med, gör inte saken bättre. Jag menar inte att ni ska bli bästa vänner, men kanske ni funkar bra tillsammans vilket isåfall skulle gynna relationen mellan dig och din bonus. Hon är trots allt hans mamma, det bör respekteras.
  • mariejohansen

Nu tog jag bara för givet att din bonus är en pojke, varför vet jag inte haha... Det kan ju lika gärna vara en tjej! :)

• Anonym (Hålldigborta)

Självklart kan hon förbjuda dig och då ska du helt enkelt hålla dig borta. Att dyka upp oinbjuden och skapa drama på deras sons speciella dag vore oerhört ouppfostrat.

Jag håller med henne om att det är en olämplig dag. Dagen ska handla om sonen och det finns inget som säger att det skulle bli en positiv upplevelse att få pappas flickvän påtvingad för första gången under sitt kalas.

Det är inte mammans fel att pappan valt att bo långt ifrån sin son och därför har få möjligheter att ses. Skamligt med en pappa som inte träffat sitt barn på 1,5 år dessutom..

• mariejohansen
    Anonym (Hålldigborta) skrev 2015-09-20 00:44:31 följande:

Självklart kan hon förbjuda dig och då ska du helt enkelt hålla dig borta. Att dyka upp oinbjuden och skapa drama på deras sons speciella dag vore oerhört ouppfostrat.

Jag håller med henne om att det är en olämplig dag. Dagen ska handla om sonen och det finns inget som säger att det skulle bli en positiv upplevelse att få pappas flickvän påtvingad för första gången under sitt kalas.

Det är inte mammans fel att pappan valt att bo långt ifrån sin son och därför har få möjligheter att ses. Skamligt med en pappa som inte träffat sitt barn på 1,5 år dessutom..

• Anonym (Förstår mamman!)

Jag förstår mamman. Det är barnets kalas vi talar om = barnets dag.

Vet barnet ens om att du finns!?

Jag tycker gott att du kan träffa bonusen vid ett annat tillfälle. Mamman verkar ju dessutom vilja mötas = hon är inte anti dig. Hon vill bara att barnets dag ska bli så som barnet önskat. Låt det vara så. Hon ser det förmodligen utifrån barnets bästa.

• Anonym (L)

Ts:

Självklart har hon rätt att neka dig att komma på kalaset.

Jag förstår inte varför du inte bara respekterar det?

• taquine

Klart hon kan säga nej till dig,  finns väl lämpligare tillfällen att träffa bonus på än  ett födelsedagskalas /släktträff.
    Ni har ju aldrig träffats förr så ligg lågt , finns säkert mer passande tillfällen 

Goodness me
  • Litet My

Kanske tycker hon det är lite jobbigt att träffa dig, eller så vill hon lära känna dig på tu man hand (dvs inte på ett kalas) första gången. Dessutom hade hon ju bjudit in dig tidigare men du tackade nej, då kan jag förstå ännu mer att hon inte vill att du kommer första gången på kalaset där fokus ju skall ligga på barnet. Och ja, hon kan neka dig. Det kallas för hemfridsbrott att befinna sig ovälkommen i någon annans hem.

Svar på tråden Biomamman nekar mig att komma på bonusens kalas!