• Hopp och Förtvivlan

Någon småbarnsfamilj som bott i Montreal

Hej

Är det någon här som har bott med småbarn i montreal, kanada? Jag funderar på hur det funka med skola/förskola för barnen? Mina barn är 3 och 7 år gamla och jag skulle vilja att de liksom jag har möjlighet att gå i skolan några timmar per dag om vi flyttar dit (mannen ska jobba i så fall).

• Svar på tråden Någon småbarnsfamilj som bott i Montreal
  • Tow2Mater

7 åingen ska väl gå i "heltidsskola", eller planerar du att hemundervisa? Har han/hon borjat forsta klass i Sverige?

• scanmia

Kindergarten, som är tvåårig, börjar året de fyller fyra. Den är allmän men inte obligatorisk och oftast heldagar, men ibland bara halva dagar. Året man fyller sju börjar man alltså vanligen i andra klass.

Montreal har en hel snårskog olika school boards, många privata sådana. När ni letar bostad så är det en bra idé att hålla koll på skoldistriktet - mäklaren kan kolla åt er.

Undervisningen sker väl oftast på franska, men jag tror att man som immigrant får välja engelskspråkig undervisning, men jag har inte koll på hur det fungerar.
    För yngre barn finns preschool. Det finns statlig sådan, men den har ofta långa väntelistor, samt privata alternativ, som kostar en rejäl slant.

Kolla även in "drop-ins" (typ öppna förskolor) som ofta är helt kostnadsfria. Och svenska skolan i Montreal om ni vill ha hemspråksundervisning.

• Hopp och Förtvivlan

Tack för svaren.
    Stora barnet är 6 år nu, men fyller i början av året så ungefär samtidigt som vi åker dit. Men det innebär alltså att hon kommer att gå i första klass i deras system då antar jag. Vi vill så klart att hon läser på engelska hellre än franska.
    Jag kommer inte att jobba till en början utan skulle gärna vilja vara med i något nätverk så jag kommer in i engelskan. Några förslag på vad man kan göra?
    Jag försökte hitta något om svenska skolan, men förstod det som att de hade undervisning väldigt sporadiskt.

• scanmia

Jag är inte själv i Montreal utan i Toronto. Det finns ett bra svenskt nätverk i Montreal som heter svenska klubben. Googla det! Förhoppningsvis finns det någon där med bättre information som kan ta dig under sina vingar.

Kalenderåret man fyller 6 så går man i första klass, osv. Det betyder att året man fyller sju så brukar man börja 2:a klass. Läsåret börjar i September. Jag tror inte att det är helt ovanligt att man får börja ett år senare om det passar bättre för eleven och familjen.

Svenska skolan är mer som hemspråksundervisning med kompletterande svenska för barn i utlandet. 

Hitta något kul att göra vad som helst när du är där. Får du jobba? Har du arbetstillstånd? Får du vara volontär? Kolla innan så att du inte riskerar din status för immigration canada.
    Annars: spela tennis, eller hitta en knypplingscirkel, eller gå med i ett gym. Precis vad som helst som får dig att träffa lite nya människor. Ta dig tid vid hämtning och lämning av barnen att snacka in dig med de andra vuxna där. Det brukar alltid finnas åtminstone någon trevlig själ.
    Anmäl barnen till någon sport och säg till coachen att du gärna hjälper till med att knyta skridskor eller ta med snack...

Lycka till!

Svar på tråden Någon småbarnsfamilj som bott i Montreal