Förvaring i barnrum
Jag känner mig lite villrådig och behöver därför tips kring hur man skapar bra förvaring i ett barnrum. Jag har redan rådgjort med lite olika människor men känner ändå att jag inte har kommit fram till en bra lösning.
För tillfället har vi inga som helst problem med förvaring, eftersom sonen bor i ett rum som är lika stort som vardagsrummet, men vi kommer att flytta till en mycket mindre bostad inom kort där han dels får ett betydligt mycket mindre rum och i framtiden dessutom kommer att dela rummet med ett syskon (som föds i mars).
Till saken hör att sonen verkligen älskar sitt rum just nu. Han är 1,5 år och jag har ställt sakerna i backar över och under IKEA:s Lack-bord så att han når precis allt och så att han kan gå och hämta vad han vill när han vill. Den lösningen fungerar inte alls i ett mindre rum eftersom alla bord som står där nu kommer att fylla halva rummet i den nya lägenheten om vi skulle försöka ställa in dem där. Hur jag än gör så inser jag att jag förmodligen kommer att få svårt att inreda så att han når ALLA sina leksaker på egen hand precis som han har det nu.
Sonen älskar som sagt sitt rum och den största anledningen till det tror jag är att han når allt han vill ha. Där vet han att han kan få tag i allt han vill utan att be om hjälp. Vi tillbringar många timmar där tillsammans varje dag, ibland hela familjen, och han har faktiskt inga större problem att leka där inne korta stunder på egen hand.
Han har några stora saker som måste finnas, bland annat lekspis och dockskåp som han leker med många gånger varje dag. Det tar ju upp ytterligare golvyta. Och när småsyskonet blir större så kommer ju i-landsproblemet med ännu fler leksaker som skall konkurrera med lekyta.
Hur har andra gjort? Jag vill helst inte ha massor med leksaker i t.ex. vardagsrummet. Dessutom måste det gå att göra hans rum mysigt, så att vi inte tappar de fina stunder vi faktiskt har när jag, min man och sonen är helt engagerade i en lek tillsammans. Det tror jag risken är att vi tappar om det känns rörigt, trångt och ostrukturerat omkring oss.