• Anonym (Pcos)

Hjälp vid Pcos

Hej.
    jag har pcos, och ett bmi på 40. (gick upp massor när jag gick in i väggen). just nu håller jag på att försöka ta tag i vikten igen och gå ner.
    men det jag undrar är. Finns det någon hjälp att få så man får sina menstruationer under tiden man går ner i vikt?
    (läkaren jag var hos ville skicka mig på en gbp).
    någon som har några ideer/tips på om det finns något hjälp medel?. för jag vet ju att det inte är bra att gå utan mens helt, ökar ju risken för livmoderhals cancer osv osv. men man går ju inte ner på några veckor heller.

sen undrar jag om någon som varit stor och har pcos kunna bli gravid?. jag närmar mig 30 snart och jag börjar få smått panik av att det är kört med barn för min del. jag vet inte om jag kan gå ner till normal vikt innan jag blir 30.
    börjar få små panik över hela situationen och så känner jag mig rätt som ensam då jag inte får någon konkret respons från den läkaren jag har för tillfället.

Rekomenationer om läkare i sthlm som har hand om pcos uppskattas också :)

elaka komentarer undanbes.

• Svar på tråden Hjälp vid Pcos
  • Anonym (Pco)

Här kommer en liten solskenshistoria som förhoppningsvis ger dig lite hopp. Jag hade bmi 45 ca och gjorde då en gastric bypass operation. Gick ner ca 40 kg så har bmi 31 nu. Har också svår pco-s med mycket glesa menstruationer och ingen ägglossning. När jag gick ner kom mensen tillbaka mer regelbundet och i början av augusti plussade vi och är i v 11 nu :) så de går! :)

• Anonym (Pcos)
    Anonym (Pco) skrev 2015-09-18 09:59:25 följande:
    Här kommer en liten solskenshistoria som förhoppningsvis ger dig lite hopp. Jag hade bmi 45 ca och gjorde då en gastric bypass operation. Gick ner ca 40 kg så har bmi 31 nu. Har också svår pco-s med mycket glesa menstruationer och ingen ägglossning. När jag gick ner kom mensen tillbaka mer regelbundet och i början av augusti plussade vi och är i v 11 nu :) så de går! :)
    tack :)
    jo jag vet, jag gick ner nästa 25 kilo förut och då fick jag mens..men sen krachade jag in i väggen något kopiöst och det är nu efter det som jag har så svårt att liksom orka ta tag i det. samtidigt som man har stressen på att man blir äldre. och sedan inte få något gehör från en läkare som är meningen att vara där för att hjälp gjorde ju saken inte lättare.
  • Softy

Kanske metformin kan vara något för dig? Det är en diabetesmedicin egentligen men det hjälper många av oss med PCOS. Om metformin fungerar för dig kan det faktiskt leda till mer regelbunden menscykel, stabilare hormonnivåer och viktnedgång.

Annats kan gyn skriva ut provera för att du ska få en blödning (om du är rädd att det går för länge imellan dina blödningar).

• 120512

på bloggen som drivs av lchfingenjoren hon hade övervägar att gå på gbp men efter en föreläsning så la hon om kosten till lchf och det räddade livet med minus 80kg . 

jag tog provera för att få fram mensen då jag oxå har pcos. dock är jag normal i bmi men det är magen som gör så att jag ser tjock ut.(plus minus 23kg).  men den tränar jag bort nu.  jag åt 20 mg per dag i 10 dagar sen kom mensen 2-ö3 dagar senare. efter avslut av mens så tog jag dom igen 2,5 mån senare. och höll på så men mådde skit så nu kör jag progesterall och hoppas det funkar. 

hon som tipsade mig om krämen har pcos och hade gles mens eller ingen mens alls men sen så kom den tack vare krämen tog 3v efter tredje dosen sen kom hennes varje månad. och 5 mån senare var hon gravid. 

• 120512

på bloggen som drivs av lchfingenjoren hon hade övervägar att gå på gbp men efter en föreläsning så la hon om kosten till lchf och det räddade livet med minus 80kg . 

jag tog provera för att få fram mensen då jag oxå har pcos. dock är jag normal i bmi men det är magen som gör så att jag ser tjock ut.(plus minus 23kg).  men den tränar jag bort nu.  jag åt 20 mg per dag i 10 dagar sen kom mensen 2-ö3 dagar senare. efter avslut av mens så tog jag dom igen 2,5 mån senare. och höll på så men mådde skit så nu kör jag progesterall och hoppas det funkar. 

hon som tipsade mig om krämen har pcos och hade gles mens eller ingen mens alls men sen så kom den tack vare krämen tog 3v efter tredje dosen sen kom hennes varje månad. och 5 mån senare var hon gravid. 

• Anonym (Pcos)
    Softy skrev 2015-09-21 09:04:15 följande:
    Kanske metformin kan vara något för dig? Det är en diabetesmedicin egentligen men det hjälper många av oss med PCOS. Om metformin fungerar för dig kan det faktiskt leda till mer regelbunden menscykel, stabilare hormonnivåer och viktnedgång.

Annats kan gyn skriva ut provera för att du ska få en blödning (om du är rädd att det går för länge imellan dina blödningar).
    hej,
    jo metformin har jag ätit förut, och det hjälpte. Men jag har en tarmsjukdom som inte accepterar att jag äter metformin igen, (blir super dålig då). så det går tyvärr inte längre vilket är super synd.

provera? det har jag aldrig hört om, jag har fått primolut utskrivet. men jag fick det bara för en blödning och sen får jag inte en kallse förens om ett år igen, och det känns ju lite så där, jag menar det har gått två år sen min mens försvann iom att jag gick in i väggen och gick upp allt jag någonsin gått ner. (försöker ju självklart gå ner igen nu).
    och att ha blödning bara en gång om året känns faktiskt inte bra. 
  • Anonym (Pcos)
    120512 skrev 2015-09-22 00:54:53 följande:

hej. 
    jag över väger inte gbp alls, jag kan inte göra en sådan operation pga min tarmsjukdom. 
    Lchf har jag också provat på (fick det rekomenderat av en vän) men tyvärr fungerade inte den med min andra sjukdom. vilket var synd.

så du åt provera för varje blödning?. det har jag aldrig fått prova, som 17 (och super mycket mer vikt än vad jag har nu) när jag fick pcos diagnosen satt de mig på mimi piller. som jag åt till år 2008 typ (mådde skit på dem.) sen gick jag ju ner och fick min mens själv. så hade den några år där men sen krachade livet lite tyvärr och jag gick in i väggen och då försvann mensen.
    så nu under två år har jag haft Två blödningar från Primolut nor tabletter, det är vad jag har fått till hjälp från läkaren. (där av tanken på att byta läkare).

den där krämen verkar intressant, kanske ska prova den själv , för jag har ju känningar i äggstockarna och tjej magen varje månad men de är som om de inte riktigt vill komma i gång, bara ge mig känningar.
  • 120512

Jaha det är ju trist ju. Jag åt provera var tredje månad men fick inga känningar utan blev bara så dålig. Så nu tar jag krämen i 14dagar morgon o kväll, 14 dagar paus och håller på så utav krämen har jag fått rosa under varje paus och äggsmärta. Tar ny dos imorgon onsdag så får vi se.

Anonym (Pcos) skrev 2015-09-23 09:05:48 följande:

hej. 

jag över väger inte gbp alls, jag kan inte göra en sådan operation pga min tarmsjukdom. 

Lchf har jag också provat på (fick det rekomenderat av en vän) men tyvärr fungerade inte den med min andra sjukdom. vilket var synd.

så du åt provera för varje blödning?. det har jag aldrig fått prova, som 17 (och super mycket mer vikt än vad jag har nu) när jag fick pcos diagnosen satt de mig på mimi piller. som jag åt till år 2008 typ (mådde skit på dem.) sen gick jag ju ner och fick min mens själv. så hade den några år där men sen krachade livet lite tyvärr och jag gick in i väggen och då försvann mensen.

så nu under två år har jag haft Två blödningar från Primolut nor tabletter, det är vad jag har fått till hjälp från läkaren. (där av tanken på att byta läkare).

den där krämen verkar intressant, kanske ska prova den själv , för jag har ju känningar i äggstockarna och tjej magen varje månad men de är som om de inte riktigt vill komma i gång, bara ge mig känningar.

Svar på tråden Hjälp vid Pcos