• Anonym (Carl)

Behöver åsikter!

Vad anser du?

Vi köpte hus för 15 år sedan och värdet har naturligtvis stigit en hel del sedan dess.
    När vi köpte huset hade min nuvarande sambo bara hunnit arbeta i 1 år efter gymnasiet och därmed inte arbetat ihop någon större summa på sparkontot, så kontantinsatsen betalade jag själv.

Nu ska vi gå skilda vägar.
    Hon anser att vi ska dela på vinsten rakt av, och jag tycker det är skäligt att jag får en större del då vi inte hade kunnat köpa huset alls om det inte vore för mina pengar från början. Rätt, fel?

• Svar på tråden Behöver åsikter!
  • Ms H

Sambon har rätt, såvida ni inte har något avtal om annat.

• Anonym (Carl)
    Ms H skrev 2015-09-17 21:21:51 följande:

Sambon har rätt, såvida ni inte har något avtal om annat.

Hur kan det vara rätt att jag inte får tillbaka mina pengar som jag hade innan vi träffades?
  • Tow2Mater

Ta era egna kontantinsatser som ni la in, sen dela 50/50 på resten.

Efter 15 år tillsammans ska man väl inte behova tjafsa om detta?

• Kjell2
    Anonym (Carl) skrev 2015-09-17 21:34:12 följande:

Hur kan det vara rätt att jag inte får tillbaka mina pengar som jag hade innan vi träffades?

Se Sambolagen.
  • Mälaröbo

Juridiskt så har sambon rätt. Moraliskt borde var och en ta sin insats och dela på resten.

• Sandthy

Äger ni huset 50% vardera? Ni har tänkt på att ni även kommer få vinstskatt på vinsten som fördelas med lika mycket.

• Anonym (Nea)
    Mälaröbo skrev 2015-09-17 23:06:02 följande:

Juridiskt så har sambon rätt. Moraliskt borde var och en ta sin insats och dela på resten.

Håller med. Ta ut era respektive insatser och sedan delar ni på vinsten. Efter 15 år tillsammans är det viktigt med ett värdigt avslut.
  • Brumma

Min syster var nyss i samma situation. Hennes sambo hade lagt in lite mer än henne men ANSÅG SJÄLVKLART att efter 20 hade det jämnat ut sig. Sjukskrivningar, vem som tar barnen mest, vem som städat o lagat mat mest osv brukar ha en förmåga att balansera ut sånt här.

Såvida det inte gäller en miljon..

Så beroende på hur mkt pengar det rör sig om hade jag bara delat rakt av. Det är ju vad lagen säger oxå..

Att du skall få högre del av VINSTEN håller jag definitivt inte med om. Visst, hon hade förmodligen inte kunnat köpa samma hus om du inte varit delägare - men hade du köpt samma hus om du inte flyttat ihop? Hade du överhuvudtaget levt samma liv?

Jag la in mer än min man i handpenning. Jag drar även in mer i lön. Men vi har valt att leva i det huset tillsammans och ingen har tvingat vare sig mig eller honom.

Svar på tråden Behöver åsikter!