• Yngla

Gett bort min tjänst?

Hej, jag är anställd som butikschef i en kedja.Har varit föräldraledig och ska gå tillbaka till mitt jobb i januari 2016. Jag fick höra nu av kollegor att företaget anställt en person på min tjänst och gett denne en tillsvidareanställning. Får företaget göra det? Jag ska självklart kontakta cheferna men vill veta om jag har rätten på min sida

• Svar på tråden Gett bort min tjänst?
  • Yngla

Ok detta skulle handlat om en vän inte mig haha. Kopierade från denne och gick lite fort i vreden

• Birgitta02
    Yngla skrev 2015-09-17 18:24:53 följande:
    Ok detta skulle handlat om en vän inte mig haha. Kopierade från denne och gick lite fort i vreden
    Det handlar alltid om en "vän" ;). Du är inte uppsagd från din tjänst så det låter ju väldigt konstigt. Tycker du skall kontakta facket.

• Yngla

Haha ja jag tänkte att det skulle låta som om jag ljög men jag har bara en son på 5år så då skulle jag nästan inte tycka det var konstigt om jag blev uppsagd och de tillsatte tjänsten. Ska hela sanningen fram så är även jag anställd på företaget och bryr mig lite extra. Om dennes tjänst blir tillsatt vid föräldraledighet kanske även min blir det när jag/ om jag blir gravid igen

• riversong

det kan ju vara så att personen som vikarierar fått en tjänst i företaget, men inte din väns tjänst. hon går tillbaka till sin tjänst efter föräldraledigheten och den som vikat blir omplacerad till en annan butik på ett nytt vik eller en ny tjänst

• Yngla
    riversong skrev 2015-09-17 18:45:23 följande:

det kan ju vara så att personen som vikarierar fått en tjänst i företaget, men inte din väns tjänst. hon går tillbaka till sin tjänst efter föräldraledigheten och den som vikat blir omplacerad till en annan butik på ett nytt vik eller en ny tjänst

Det är inget vikariat. Nya butikschefen är helt ny i företaget. Men du kan ha rätt i att det erbjuds tjänst på annan ort när ordinarie är tillbaka. Dock så är alla inblandade väldigt bra skådespelare isåfall. Nya chefen vart till och med överraskad när jag frågade hur det skulle bli när ordinarie chef kommer tillbaka från sin föräldraledighet.
  • BuoBä

Det beror på vad anställningskontraktet säger. Står det "butikschef i butik X i stad Y" har man rätt att komma tillbaka till det. Står det tex "anställd i butik X i stad Y" men ingen titel så kan man få en annan roll, men man ska väl eg få en likvärdig roll om det ska vara enligt reglerna. Står det bara "anställd i butik X" och det är en kedja kan man få en tjänst i en annan butik. Exakta regler kan säkert variera mellan brancher så fråga gärna facket.

Det är tex vanligt bland lärare att de är anställda "i kommunen" och inte på en särskild skola, och då kan de hamna på ett helt annat ställe efter föräldraledighet.

• sportpappa

Ja, de får ge bort tjänsten. När kommer tillbaka från föräldraledighet har man rätt till en likvärdig tjänst. Kolla exakt vad som står i anställningsavtalet och prata sen med arbetsgivaren och fråga hur framtiden ser ut.

Svar på tråden Gett bort min tjänst?