Vad har det tagit åt vår son?
Kan någon ge lite input för jag har börjat bli lite orolig. Vi har en son som är snart fem år. Fullständigt normal i utvecklingen på allt (dvs tidigare på vissa saker, senare på annat), rätt blyg i ovana situationer, pratsam och pratar jättebra, varit väldigt närhetstörstande hela livet och kramats mycket. Trivs på förskolan, framför allt sista halvåret-året då kompisar blivit viktiga och han leker massor där. Springer in och vinkar glatt på morgonen och ser alltid nöjd ut i leken när jag hämtar. Leker massor med rollekar ensam och med storasyster.
Men några konstiga grejor har börjat staplas på hög.
När han var 3,5 år och slutade med blöja så började han i samma veva prata bebisspråk. Tydligen så att bästa kompisen på förskolan gjort det en hel del också senaste året men i övrigt reflekterade en pedagog i våras över att sonen slog om till bebisspråk i samma sekund som vi kom in genom dörren på eftermiddagarna. Har drivit oss till vansinne med att gå och prata som en bebis i över ett år nu. Det kommer och går i mängd men alltid lite grann då och då. Vi har sagt till honom typ 300 gånger om detta och när man säger att man inte förstår vad han säger och liknande så går han tillbaka till vanligt tal. Men vi är ruskigt less på detta.
Senaste veckan har varje promenad hem från förskolan havererat. Det har de gjort i och för sig många gånger för också, framför allt som 2-3-åring men nu brukar det funka mycket bättre. Han cyklar till och från dagis och älskar cyklingen (vi går vid hämtning och lämning)).
Problemet är att det hänt något som gör att han blir helt besatt av att något är oskönt med kläderna. Igår var han och jag ute och skulle cykla på en cykelväg. Efter en mycket kort stund bryter han ihop över att byxorna (jeans) "åker in i kalsongerna". Det gick inte att få honom att cykla mer. På kvällen cyklade han med pappa och syster, då i mjukisbyxor och då gick det bra. Idag på vägen hem hade han mjukisbyxor men samma sak händer, fullständigt haveri över att det är något med byxorna som är oskönt.
Han kan också haka upp sig på att det är "fel med snoppen", tex när man sätter honom i bilstolen men också en kväll förra veckan var han helt hysterisk över att snoppen var konstig på något sätt.
Och sen så många andra konflikter nu under kvällen, jag hjälper honom att pyssla ihop en grej av piprensare, helt plötsligt kommer han på att det är fel och haveri. Så jag blir så ledsen att jag knappt orkar vara med honom, han skriker, gormar, kastar saker, bankar på allt han kan komma på osv.
Tredje grejen som är väldigt märklig men ny sedan någon vecka är att han konstant torkar sig om munnen med handen. Fast hela tiden och helt utan att det finns minsta behov av att torka något. Han sitter och ser på tv och gör detta då och då under tiden. Som någon form av tics.
Någon som har någon input?