• L073156

Plötslig aggressiv hund, hjälp!

Denna Grand danois blandningen kom till oss för 1 år sedan. Allt gick jättebra fram tills nu. Idag bet hon plötsligt tag i den äldre mindre hundens nacke och slängde runt henne. Lite senare hade hon bitit den mindre hunden på bägge sidor om höften så tänderna gått igenom så nu sitter jag här helt i chock och har fått tvätta rent den stackars mindre hundens sår, och undrar var detta plötsliga monster kom ifrån. Hon är 1,5 år och har aldrig någonsin varit aggressiv mot varken djur eller människor. Där finns även en chihuahua blandning och en labrador i hemmet och dessa har hon inte gett sig på. Än? Så jag sitter och funderar på - kan detta plötsliga beteende bero på att den mindre hunden är högdräktig just nu? Har ni varit med om liknande? Har det isåfall gått över när valparna sen kommit från den andre hunden?

• Svar på tråden Plötslig aggressiv hund, hjälp!
  • viseversa

Du tänker alltså ha kvar en aggressiv hund när ni dessutom ska ha valpar? Åkte du till veterinären med den bitna dräktiga hunden? Hoppas verkligen det.

• Nenne666

Givetvis ska du kolla upp den aggressiva om den har ont någonstans. Det gör du hos en veterinär.

• viseversa
    Nenne666 skrev 2015-09-14 07:20:49 följande:

Givetvis ska du kolla upp den aggressiva om den har ont någonstans. Det gör du hos en veterinär.

Ja det med såklart.
  • Gizmo

Så du hade (har) 3 st hundar och skaffar en fjärde? Jag skulle skaffa hundvakt till den aggressiva hunden medan du har valpar hemma, alternativt omplacera den. 

Hoppas också att du inte har barn hemma också som kan råka illa ut?

• L073156

Ja, bor på stor gård så 4 hundar är inget problem här. Som jag nämt innan så vill jag höra åsikter om folk som upplevt detta eller vet om det beror på grund av den andre hundens dräktighet. Barn och om hunden är frisk i övrigt kan vi strunta i för det är inte det jag ville ha svar på. Där är inget fel på hunden fram tills detta dök upp.

• Miss anonym

Usch jobbig sits du hamnat i. Rent spontant låter det som din gd har ont någonstans. Du kan själv börja med att gå igenom hunden cm för cm, om du inte märker något uppenbart fel så skulle jag inte låta din gd vara själv med dom andra hundarna närmaste dagarna. Håll ett öga på hunden läs av beteendet och se om du märker något som avviker. Tveka inte att vända dig till en veterinär, dom har oftast bra koll. Svårt att säga vad det kan vara när man inte ser det med egna ögon.

Hoppas allt löser sig!

• L073156

Ja jag får kanske kolla igenom henne. Blev bara så chockad för dessa hundar har levt tillsammans länge. Dock första gången min gd är med när den andre är dräktig. Hittade inget på Google om att en hund plötligt kan bli aggressiv mot en dräktig hund..

• Dexter dot com

Det brukar ju kunna gruffas när det är löp på gång men har aldrig hört om det i samband med dräktighet. Självklart bör du ha GD´n separerad från dom andra hundarna och valparna. Även om du tror att hunden är frisk tycker jag du ska göra en grundlig koll av hela hunden ink fästingburna sjukdomar. Plötslig aggressivitet beror ofta på smärta eller fysiska problem som hundar är väldigt duktiga på att dölja. Ta en tur till veterinären och fysioterapeuten.

• Anonym (eee)

Alltså en frisk hund börjar inte bara bitas sådär! Så i mitt huvud så är det självklart ngt fel på din gd. Jag hade tom övervägt avlivning om den inte har ont nånstans, menar om det är fel i huvudet på hunden. Vi avlivade vår hund förre året då han bet grannen. Skulle aldrig kunna lite på en hund som bitit varken människa eller djur..

Svar på tråden Plötslig aggressiv hund, hjälp!