• Gulkisse

Barnmorska ringde aldrig!!

Vet inte riktigt vart jag ska skriva men jag skriver här och hoppas på det bästa.

Det började med att jag och min sambo plussade och var överlyckliga över detta. I v 11 så började jag blöda lite på måndagkvällen. Under tisdagen kom inget blod förrän lite på kvällen. Jobbade även onsdag men efter halva dagen fick jag gå hem då jag hade så ont i magen och blodet började bli mer och mer, såhär fortsatte det och jag sjukskrev mig från jobbet.

På torsdagkväll hade jag så ont att jag ringde 1177. Deras råd var att kroppen kommer ta hand om detta missfall själv och så länge jag inte hade feber så var det ingen fara.

Tors-mån låg jag med fruktansvärd smärta i äggstockarna och livmodern, jag kunde varken sitter eller stå, det var knappt jag kunde ligga men än en gång sa gynakuten att jag skulle ta en panodil och låta kroppen sköta det själv! (Jag har aldrig haft så ont i hela mitt liv, inte ens när jag bröt armen hade jag sån här smärta).

På tisdagen hade jag en läkartid för inskrivning på kvinnokliniken, efter en gynundersökning såg de att det var ett pågående missfall och att (fostret dött redan i vecka 6) men att allt hade inte kommit ut. Läkaren var vansinnig att jag hade behövt ligga hemma med detta utan ordentlig smärtstillande.

Eftersom missfallet redan var på gång fick jag Cytotec som jag skulle åka hem och ta tillsammans med smärtstillande som jag fick med mig. Detta var en dans på rosor, jag kände absolut ingenting av sammandragningarna när jag hade smärtstillande efter att jag legat nästan en hel vecka utan.

Saken är den, en barnmorska skulle ringa mig på eftermiddagen för att höra hur allt gått. Detta samtal kom aldrig, detta var alltså i tisdags.

Jag har återbesök på tisdag igen för att se till att livmodern har tömts.

Nu till min fråga, är det inte riktigt jävla dåligt att barnmorskan aldrig ringde? Jag hade massa frågor som jag nu aldrig fick svar på. Är inte detta en grov arbetsbrist från hennes sida?

Någon som har tips på hur jag ska gå till väga? Jag vill inte att detta ska hända igen för någon annan. Jag hade bara tur som hade sambo + familj som stöttade mig i det hela men jag tänker på de som inte har någon att prata med.

• Svar på tråden Barnmorska ringde aldrig!!
  • Kine

Dåligt ja. Grov arbetsbrist nej.

• Gulkisse

Så de är inte fel att hon som satt och sa att hon skulle ringa, bestämde tid och tog nummer. Det står på deras informationsblad att en barnmorska ALLTID ska ringa upp en samma dag efteråt.

• Olympia
    Gulkisse skrev 2015-09-14 00:32:38 följande:

Så de är inte fel att hon som satt och sa att hon skulle ringa, bestämde tid och tog nummer. Det står på deras informationsblad att en barnmorska ALLTID ska ringa upp en samma dag efteråt.

Hon kan ju ha blivit sjuk eller något liknande.
  • Gulkisse

Blev hon sjuk så ska väl någon annan ta över det eftersom det är en av deras rutiner. Jobbar själv inom vården och skulle jag glömma något sådant så skulle min chef bli vansinnig.

Ska iaf klaga på de bär jag ska dit på tisdag, tycker att det är riktigt dåligt. Det hade ju kunnat gå riktigt illa.

• Anonym (W)

Det gick ju bra eller hur? Om nått hade hänt hade du väl ringt själv?

• Anonym (Eget handtag)
    Gulkisse skrev 2015-09-14 01:38:49 följande:

Blev hon sjuk så ska väl någon annan ta över det eftersom det är en av deras rutiner. Jobbar själv inom vården och skulle jag glömma något sådant så skulle min chef bli vansinnig.

Ska iaf klaga på de bär jag ska dit på tisdag, tycker att det är riktigt dåligt. Det hade ju kunnat gå riktigt illa.

Så om det hade börjat gå illa så hade du och din sambo bara sagt "Nähe, bm ringer inte. Då sitter vi kvar här och gör ingenting" ? Omöjligt att ringa själv? Kan ni inte numret till 112?

Dåligt att hon inte ringde men du vet inte vad som hänt. Kanske fick hon prioritera någon som hade ett riktigt akutfall? Det är ju inte så att dom sitter sysslolösa och rullar tummarna..
  • Kine
    Gulkisse skrev 2015-09-14 01:38:49 följande:

Om du nu själv jobbar inom vården så måste du väll först att man ibland måste prioritera. Det handlar inte om att man glömmer bort att ringa utan att man måste prioritera om. Och det är inte något ens chef blir vansinnig över.

Ibland måste man prioritera och då tar man de som absolut är i behov av ex samtal, de som inte har anhöriga runt sig. Hadde det hänt något med dig så antar jag att din sambo hade varit kapabel till att ringa 1177 alt 112.
  • Anonym (U)

Du valde själv att ligga hemma. Saker kan ske som gör att ett samtal inte rings. Om FU hade massor med frågor så hade du ju kunnat ringa?

Jag förstår att du är ledsen och att detta är jobbigt, men det blir inte bättre av att du tar ut det på personer..

Beklagar din förlust o sorg.

• Kine
    Gulkisse skrev 2015-09-14 17:38:16 följande:

Nej jag valde inte själv att ligga hemma.

Så varför ringde du inte upp själv? Eller bad om att få stanna?
  • Gulkisse

Jag fick inget val, fick tabletterna och skickades hem och återigen så har de inget nummer man kan ringa till. De har bara tidsbokning mellan 8-10 och då får man prata med en inspelad röst. Saken är den att jag hade säkert 20 frågor som jag ville ställa henne och har de som rutin att ringa så ska de göra de. Vet vänner som varit med om samma och då har barnmorskor ringt ett flertal gånger.

• Kine
    Gulkisse skrev 2015-09-15 01:52:08 följande:

Jag fick inget val, fick tabletterna och skickades hem och återigen så har de inget nummer man kan ringa till. De har bara tidsbokning mellan 8-10 och då får man prata med en inspelad röst. Saken är den att jag hade säkert 20 frågor som jag ville ställa henne och har de som rutin att ringa så ska de göra de. Vet vänner som varit med om samma och då har barnmorskor ringt ett flertal gånger.

Så varför ställde du inte dina frågor där och då?

Någonting har gjort att barnmorskan prioriterar bort dig. Att du blev bortprioriterad beror förodligen på att du inte var ensam utan hade sambon med dig.

Det är jättesynd att hon inte ringde, men ibland får man göra prioriterar och då kan det vara sådan som sker.

Glöm och gå vidare. Det blir inte bättra av att du ältar det fram och tillbaka.
  • SupersurasunkSara

Det var ju tråkigt att hon inte ringde.

Varför vet bara hon men det kan ha kommit in ett akutfall som de behövde prioritera över dig, hon kan ha blivit sjuk och de kan ha haft personalbrist, de är också människor vet du eller så hände något annat.

Jag tycker absolut att du ska påpeka att du inte fick något samtal och att du är besviken över det för du hade så många frågor.

Jag beklagar ditt missfall. Hjärta

• Anonym (M)

Man har som patient alltid rätt att komma med synpunkter på den vård man har fått. Det bör finnas en enhetschef på den mottagning du vände dig till som du kan framföra dina synpunkter till (maila, skriva, ringa). Det finns stora brister inom vården vad gäller missfall så det är bra att mindre bra vårdupplevelser kommer fram. 
    Brister och fel beror sällan på en person utan oftast på själva systemet. 

• Anonym (D)
    aldente skrev 2015-09-15 16:23:15 följande:

Du kunde väl lyfta luren och ringa själv?

Svar på tråden Barnmorska ringde aldrig!!