• Philanthropy

Alla droger bör vara lagliga att bruka

Ja, hur kommer det sig att så många droger är olagliga att bruka? Bör det inte vara upp till människor själva att avgöra vad de ska göra med sina egna kroppar? Och hur humant är det att en människa som fallit ner i ett tungt missbruk skall behöva mötas av polisen istället för att enbart kunna söka hjälp hos sjukvården och inte behöva oroa sig för några rättsliga följder? Det leder med all sannolikhet att många drar sig för att söka hjälp. Varför tror man att lagstiftning resulterar i den optimala förebyggande effekten? Kan inte vi människor klara av att göra riskbedömningar själva? Jag menar, hur har inte människors inställning till tobak förändrats under tidsspannet fram till nu och hela tiden har det varit fullt lagligt.

• Svar på tråden Alla droger bör vara lagliga att bruka
  • Gert

Håller med. Droger borde vara lagliga eftersom kriget mot droger kan myndigheterna aldrig vinna. Det vore mycket bättre om människor kunna köpa droger på recept så får staten in pengar också för att finansiera välfärden.

I stort sätt skulle alla knarksmugglare, knarkkungar och knarksäljare försvinna. 

Give ´em Hell!
  • Drottningen70

Det går alldeles utmärkt att söka hjälp hos sjukvård och sociaktjänst utan att mötas av polis. Ingen sådan instans ringer någonsin polis för att man söker hjälp för sitt missbruk. Det har du fått om bakfoten. Ju fler människor som exponeras för droger ju fler kommer utveckla missbruk. Laglighet ökar exponering.

• Gert
    Drottningen70 skrev 2015-09-13 11:16:40 följande:

Det går alldeles utmärkt att söka hjälp hos sjukvård och sociaktjänst utan att mötas av polis. Ingen sådan instans ringer någonsin polis för att man söker hjälp för sitt missbruk. Det har du fått om bakfoten. Ju fler människor som exponeras för droger ju fler kommer utveckla missbruk. Laglighet ökar exponering.

Och olaglighet ökar kriminalitet.
    Give ´em Hell!
  • Philanthropy
    Drottningen70 skrev 2015-09-13 11:16:40 följande:

Vill man som brukare/missbrukare av en illegal substans sätta sig själv på kartan hos någon instans överhuvudtaget då? Hur ser det ut om barn är inblandade? Ser socialtjänst annorlunda på missbruk av en legal substans kontra en illegal? 
  • Haskel
    Gert skrev 2015-09-13 11:22:57 följande:
    Smart. En lösning för att få bort all kriminalitet vore ju att legalisera allt. Var det lagligt att mörda, stjäla, våldta etc, fanns ju inte längre någon kriminalitet.
  • Drottningen70
    Gert skrev 2015-09-13 11:22:57 följande:

Ja det är sant. Våldtäktsfallen gick ju kraftigt upp när man gjorde det olagligt att ligga med sin fru fast hon inte ville... Man kanske skulle låtit det vara lagligt. Inget brott inget brottsoffer...

Däremot anser jag att människor med olagliga droger i kroppen inte skulle betraktas som brottslingar, utan som brottsoffer..
  • Anonym (J)

Eh nej. Folk klarar inte alls av att riskbedömma själv. Se på missbrukarna som tar överdos. Se bara på alkoholisterna som dricker vareviga dag och förstör både sin kropp och livet för sina nära.

Om flera får tag på droger så kommer fler hamna i ett missbruk.

Mer droger = mer olycka överallt, fler brott, fler överdoseringar, gigantiska kostnader för polis/sjukvård och främst skulle det bli ett otryggt samhälle. Jag skulle då aldrig velat ha mina barn utomhus på helgkvällar då.

Är det så viktigt att få använda droger så får du väl flytta till ett annat land var det är lagligt.

• Rataxes

Det är inte helt lätt att svara ja eller nej på frågan.

Som liberal vill jag säga att man har rätt till sin egen kropp.
    Tyvärr är det inte bara den egna kroppen som drabbas utan även närstående och barn.

Det viktigaste borde vara skademinimering, det tror jag inte att man löser genom att se (miss)brukarna som brottslingar.

Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Philanthropy
    Drottningen70 skrev 2015-09-13 11:28:14 följande:
    Däremot anser jag att människor med olagliga droger i kroppen inte skulle betraktas som brottslingar, utan som brottsoffer..
    Varför tycker du att de alltid ska betraktas som offer? 
  • Gert
    Haskel skrev 2015-09-13 11:27:57 följande:
    Smart. En lösning för att få bort all kriminalitet vore ju att legalisera allt. Var det lagligt att mörda, stjäla, våldta etc, fanns ju inte längre någon kriminalitet.
    Du måste göra skillnad på äpplen och päron. Till och med FNs förra generalsekreterare, Kofi Annan, gick ut och sa att kriget mot droger kan inte vinnas och att droger borde legaliseras.

I många delstater i USA har marijuana legaliserats, vilket har bidragit med skattepengar till staten och att polisen kan prioritera andra brott så som mord och våldtäkter.
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Alla droger bör vara lagliga att bruka