• sorksara

hjälp min son bli av med akne!

Hej alla mammor och pappor därute (och blivande)
    är lite ny på familjeliv så hoppas jag gör rätt...

har en son på 15 år som börjat fått himla massa akne på rygg och axlar. var iväg på apoteket och pratade med personalen som rekommenderade ett par receptfria alternative. har även sett på fråga doktorn, läst på länkar på nätet på sidor som http://www.hudkrämer.se/fa-battre-spanstigare-hy och massa andra....
    MEN UTAN RESULTAT

det kommer nya utslag mest varje dag och snart vill han inte bada längre med skolkompisar o de börjar bli stort problem för honom.

är det dags att gå till en doctor eller tror ni det kan gå över av sig själv??

• Svar på tråden hjälp min son bli av med akne!
  • LAJN

Hej!

Har en vän som testat citronjuice med okej resultat. Köp några citroner och pressa ut juicen ur en, doppa en bomullspad och badda över stället. Kan svida lite. Låt sitta på i ca 15 min innan det sköljs av med vatten. Förslagsvis görs detta innan sängdags.
    Upprepa varje kväll, minst en vecka för att se om det händer något.

• U never saw me

Riktigt kraftig akne är svårt att bota med yttre medel. Det krävs förmodligen antibiotika, så ta med honom till läkaren. Det är onödigt att han ska behöva dras med det hela tiden, och det är tråkigt om han skulle få permanenta ärr av det. 

• marmik

Har ni verkligen provat apotekets rekommendationer utan resultat är det kanske värt att höra med vc, svårt att bedöma utan bilder så klart men det kanske finns behov av annat än receptfritt och ev antibiotika.

• Drottningen70

Mitt bästa och enklaste tips är att tvätta med mild vanlig tvål morgon och kväll, sen rengöra med ansiktsvatten (niveas rosa flaska utan alkohol) sedan smörja med en lätt fuktgivande ansiktscreme. Kommer inte att förhindra de finnar som sakta börjat växa till sig de kommer att blomma ut oavsett, men omman följer detta slaviskt så vågar jag nästan garantera en klar förbättring efter caen månad.

• Mael08

Om du bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö kan jag varmt rekommendera Disgnostiskt Centrum Hud. Dit får din son komma med eller utan remiss och de kan verkligen det här med hudproblem.

www.diagnostisktcentrumhud.se/

• summer63

Min dotter blev av med sin acne när hon började äta Maxosol, hon ville bli brun på sommaren och det visade sig funka på finnar. Hon hade rätt mycket innan och fick dom rätt sent, när hon var ca 20 år. Det skadar inte att han provar.

• nokitus

Tandkräm brukar jag använda....men är acnen svår, så kan han få hjälp av läkare. Men innan jag lägger mej på kvällen, brukar jag smeta tandkräm på min acne, låter det verka över natten och tvättar bort....torkar ut dom...

• Trippelmamma76

Gå till en riktig läkare! Bara löjligt att hålla på med en massa huskurer mot så svår acne tycker jag. Det finns bra medicin och så slipper han förhoppningsvis en massa ärr.

• Hw78

Jag har hade ganska svår acne från jag va ca 16 till 28år. Jag har fått tabletter och krämer utskrivet. Har provat Husmors tips?.. Inget har riktigt funkat.

Det finns bara en sak som funkat. Sola solarium 2-4 gånger i månaden. Kanske inte det bästa för kroppen men funkat mot acne.

• Genuin

Jag vet en som hade riktigt svår akne på ryggen och som fick hjälp av A-vitaminsyretabletter och aknen försvann helt.

Läs mer om a-vitaminsyra på netdoktor under akne, verkar inte fungera att kopiera in en länk...

• Vanja

Min syster hade liknande problem men det visade sig vara nån form av Rocasea. Hon fick utskrivet nån medicin och nu är hon jättefin!

• isolande

Jag hade svår acne och provade ALLT, varenda kräm på apoteket, varenda penicillinkur som finns, a-vitaminsyra, you name it. Det enda som hjälpte över tid var Roacuttan. Biverkningarna är skit, men det var det värt för att slippa ha så jävla ont i fejset som jag hade under flera ÅR.

Allt annat har gjort huden bättre ett tag, men acnen har kommit tillbaka så fort man har slutat med produkten/kuren.

TS, hoppas din son får hjälp. Det är inte kul med acne i tonåren Rynkar på näsan

• isolande
    isolande skrev 2015-09-14 09:44:18 följande:

Jag hade svår acne och provade ALLT, varenda kräm på apoteket, varenda penicillinkur som finns, a-vitaminsyra, you name it. Det enda som hjälpte över tid var Roacuttan. Biverkningarna är skit, men det var det värt för att slippa ha så jävla ont i fejset som jag hade under flera ÅR.

Allt annat har gjort huden bättre ett tag, men acnen har kommit tillbaka så fort man har slutat med produkten/kuren.

TS, hoppas din son får hjälp. Det är inte kul med acne i tonåren Rynkar på näsan

Och gå till en riktig HUD-LÄKARE, VC kan ingenting om riktig acne.
  • Fia 28
    isolande skrev 2015-09-14 09:45:55 följande:
    Och gå till en riktig HUD-LÄKARE, VC kan ingenting om riktig acne.
    Precis, hudläkare ska det vara och ingen allmän läkare. 

Roaccutan fungerar bra förutom alla hemska biverkningar. Själv kör jag med höga doser av B5-vitamin.
Svar på tråden hjälp min son bli av med akne!