• Anonym (ts)

Hur gör ni med styvungarna vid sjukdom?

Hur gör ni om styvbarnet är sjukt när hon/han är hos andra föräldern när det är byte?

När vårat gemensamma barn var nyfödd så skulle styvbarnet komma hit men jag sa nej eftersom att denne var förkyld och jag var rädd för rs.

Nu sju månader senare har styvbarnet fått bältros och jag vill inte att hen ska komma hit då det kan smitta vårat barn. Min sambo säger att det inte smittar osv men det gör det och kan ge vårat barn vattenkoppor..

Igen, hur gör ni vid sjukdom? Får de stanna kvar hos andra föräldern eller byter ni ändå vid sjukdom?

• Svar på tråden Hur gör ni med styvungarna vid sjukdom?
  • Anonym (....)

Bätlros smittar bara vid direktkontakt med sårvätska. Så du kan väl se till att ditt barn inte är och pillar på hans barns sår?

Hur hade du gjort om det var ert barns gemensamma storasyskon? Hade du vägrat ha storasyskonet hemma då?
  • Anonym (Beror på)

Det beror helt på vad det är för sjukdom.
    Förkylning, feber, öroninflammation, tex,  ja då byter vi i alla fall.

Men skulle inte åka och hämta en kräksjuk unge s a s...

Sjukdomar som vattkoppor fick styvbarnet medan hon var hos oss, men hon åkte hem till sin mamma som vanligt på bytesdagen ett par dagar senare ändå.  

• Anonym (...)

Styvmödrarna här på FL låser nog in "bonusbarnen" i källaren om de är sjuka. 
    Om det sjuka barnet behöver något, gå på toaletten eller kräkas, får hen fråga om lov först. 

• Kasperina

Min äldsta bor hos sin pappa vv och min yngsta bor alltid hos mig. När någon av dem är sjuka är äldsta alltid hos sin pappa för att minimera smittorisken. Börjar något barn kräkas när båda är här kommer pappan hit och hämtar på studs (om yngsta kräks) alt. stannar och tar hand om äldsta (om äldsta kräks). Andra sjukdomar så hämtar pappan på morgonen.

• sextiotalist

Smittsamma sjukdomar då har barnen fått stanna hemma (även när vårt gemensamma har varit sjuk). Då har det t.ex varit magsjuka. Förkylningar gick bra, vårt gemensamma var så stort när rs-virusen är som värst, så vi upplevde det inte som någon större fara.
    Bältros smittar, så det hade jag nog räknat som smittsam sjukdom. Är det en vuxen eller ett större barn som har det, så hade det varit lättare

• Kasperina

Min yngsta kräktes en gång tidigt i morse, förmodligen pga hög feber för hon har ätit som vanligt under alvedonpåverkan. Jag skulle ha hämtat äldsta efter skolan idag, men han får nog vara hos pappan i natt för säkerhets skull och komma hit i morgon om lillan inte blivit sämre.

• Påven Johanna

Våra ungar har alltid fått komma hem även om de varit sjuka och oavsett sjukdom. 

• Anonym (K)

Det beror på sjukdomen. Blir ett barn kräksjukt så får barnet stanna där det är.
    Vid feber, beroende på hur påverkat mitt barn är, så åker hon till sin pappa iaf. Hon är bara där vh.
    Bonusbarnet skickas hit oavsett ( förutom vid magsjuka för då säger jag stopp)

När mitt barn fick vattkoppor så sa bonusens mamma att de inte fick träffas, för hennes son skulle minsann inte få de fören han var minst 4 år och hade lärt sig att man inte ska klia haha.
    Vi bodde inte ihop då men vattkoppor fick han iaf då det kan smitta innan de bryter ut.

• Kine

Är det inte bra om erat barn får vattkoppor nu som lite istället för som stor?

Dessutom smittar inte bältros så lätt. Och du kan ju inte neka barnet att träffa sitt lilla syskon

• Anonym (Berorpå)

Vill och orkat barnet komma så får h*n självklart det.

Svar på tråden Hur gör ni med styvungarna vid sjukdom?