• Marsbarn91

    Sambons första farsdag!

    Hej alla familjelivare!
    Min sambo kommer ha sin första farsdag i år och jag vill göra den speciell! Dessvärre har jag ingen fantasi alls, och han är en typen som alltid svarar "vad som helst blir bra, jag behöver inget" vilket inte direkt underlättar. Han gillar väl det mesta och har inget speciellt intresse så kan inte gå på nåt sånt heller. Därför vänder jag mig till er!

    Till alla papis:
    Vad hade ni velat att nån gjorde för er?
    Presenter? Vad i såna fall?
    Ska jag köpa blommor?
    Laga middag, baka?
    Kan man köpa armband eller nån parfym? Vad gillar ni i den vägen i såna fall?

    Till alla mamis:
    Vad gjorde ni?
    Fanns det nåt pappan vart extra glad över?
    Är det nåt jag borde tänka på?

    Behöver verkligen all hjälp, kom inte ens på fler frågor och än mindre idéer. Vill verkligen ge honom en underbar dag så alla råd är välkomna! :D

  • Svar på tråden Sambons första farsdag!
  • xilos

    Ja jag skulle ju mer säga att farsdag är mer mellan barnet och pappan inte du och pappan de har ni alla hjärtansdag till. Men något för att visa att du tycker han gör ett bra jobb med ert barn, ta alla sysslor för en dag så kan dom spendera all sin tid tillsammans. Blir ju mer när barnet är äldre så får ni väl pyssla någon present tillsammans att ge. Som sagt de ska ju mer va för barnet egentligen.

  • Rakad Apa

    I mina ögon så är det lite märkligt att fira sin respektive på mors- och farsdag. För mig så är det något mellan barn och förälder. Men alla gör ju givetvis som dom vill.


    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • lördagsgodis

    Men du vet att farsdag är i november?!?

    Få ungen att rita något eller gör hand och fotavtryck på en tshirt och ge honom hans favo godis eller liknande.

  • Maddi

    Han är väl far året runt vad jag vet och inte bara en dag om året?

  • 1Familj
    Marsbarn91 skrev 2015-09-11 00:30:58 följande:

    Hej alla familjelivare!
    Min sambo kommer ha sin första farsdag i år och jag vill göra den speciell! Dessvärre har jag ingen fantasi alls, och han är en typen som alltid svarar "vad som helst blir bra, jag behöver inget" vilket inte direkt underlättar. Han gillar väl det mesta och har inget speciellt intresse så kan inte gå på nåt sånt heller. Därför vänder jag mig till er!

    Till alla papis:
    Vad hade ni velat att nån gjorde för er?
    Presenter? Vad i såna fall?
    Ska jag köpa blommor?
    Laga middag, baka?
    Kan man köpa armband eller nån parfym? Vad gillar ni i den vägen i såna fall?

    Till alla mamis:
    Vad gjorde ni?
    Fanns det nåt pappan vart extra glad över?
    Är det nåt jag borde tänka på?

    Behöver verkligen all hjälp, kom inte ens på fler frågor och än mindre idéer. Vill verkligen ge honom en underbar dag så alla råd är välkomna! :D


    Nä vad negativa svar ;) Jag förstår precis vad du menar. Du vill ta tillfället i akt att visa uppskattning för allt bra han gör som far och iom att ert barn är så litet vill du hjälpa till. Jag känner samma men har lika lite fantasi själv. Jag vet att han inte skulle bry sig om han inte fick något men förhoppningsvis uppskattar han det han får. Det enda jag kommit på hittills är ett namnarmband med barnets namn på. Följer denna tråd! :)
  • Bella 89

    Jag har planerat en riktigt mysig familjedag. Vi bor i Göteborg och ska till Universeum (dottern kommer vara 7 månader). Han kommer även få frukost på sängen, nån minnespresent från hennes bebistiden och på kvällen äter vi lite extra gott och har familemys i soffan med en film.

  • Dasha

    tipsar om en rolig present till farsdag

    saddle baby

    saddlebaby.com/

    finns att köpa i sverige. Han kommer nog ha användning för det i flera år framöver.

    sedan såklart: att babyn ritar ett kort (ritar streck på pappret), frukost i sängen, familjeutflykt typ universeum eller liseberg, som både barnet och pappan kan uppskatta. En tröja med bebisens hand/fot avtryck. Foto på dem två i en ram.

  • Marsbarn91

    Tack för alla tips! Fick en hel del bra idéer! :D
    Jag vet att farsdag är en bit bort men eftersom jag har en benägenhet att vänta till sista stund annars vill jag förbereda mig :P och sonen kommer bara vara 6 månader då så tror inte han kan rita eller så än, annars hade vi absolut gjort nåt sånt!

    Handavtryck och fotavtryck var en jättebra idé, ska även se till att skämma bort honom under dagen! Ska kolla närmare på namnarmband och sånt också, det lät ju jättebra! :D

    #1Familj, precis! Som vissa säger är det ju en dag mellan honom och barnet men vill ändå visa uppskattning för att han är en så bra pappa och göra dagen lite extra rolig för honom. Han är en pappa året runt men känner ändå att det är hans första farsdag, och tror han själv känner att det är lite speciellt :)

  • Marsbarn91
    Dasha skrev 2015-09-11 11:14:43 följande:

    tipsar om en rolig present till farsdag

    saddle baby

    saddlebaby.com/

    finns att köpa i sverige. Han kommer nog ha användning för det i flera år framöver.

    sedan såklart: att babyn ritar ett kort (ritar streck på pappret), frukost i sängen, familjeutflykt typ universeum eller liseberg, som både barnet och pappan kan uppskatta. En tröja med bebisens hand/fot avtryck. Foto på dem två i en ram.


    Haha, va häftig! Den får jag kolla upp!
    Foto på dom två i ram ska jag absolut göra, tack för idéen! :D
  • 1Familj
    Marsbarn91 skrev 2015-09-12 18:56:20 följande:
    Haha, va häftig! Den får jag kolla upp!
    Foto på dom två i ram ska jag absolut göra, tack för idéen! :D
    Är det inte roligare att ge honom en bild på barnet och dig själv ihop istället för med honom och barnet? Eller en familjebild på er tre? Jag hade nog uppskattat en bild på min partner och barnet mer än med mig själv :) Bara en tanke..
  • Marsbarn91
    1Familj skrev 2015-09-13 09:06:22 följande:
    Är det inte roligare att ge honom en bild på barnet och dig själv ihop istället för med honom och barnet? Eller en familjebild på er tre? Jag hade nog uppskattat en bild på min partner och barnet mer än med mig själv :) Bara en tanke..
    Ja, det kanske skulle vara bättre! Ont om bilder på oss alla tillsammans men ska ju ha dop snart, då kanske man får några fina bilder! Tror verkligen han skulle älska det. Han är världens snällaste men förväntar sig aldrig nånting, i hans egen familj firade man knappt honom ens på födelsedagar som barn (delvis därför jag gärna tar chansen och visar honom uppskattning på högtider) och de har inte direkt så sund kontakt med varandra så han är väldigt stolt och engagerad som pappa, vår familj betyder allt för honom. Så en bild på familjen skulle nog vara oerhört uppskattat! :D
  • firebird

    Jag tänker baka scones som han älskar till frukost! Sen ska jag i förväg gjort en kaffekopp till honom med min sons handavtryck och skriva "grattis på 1a farsdagen"

  • mammalovis

    Kanske en t-shirt med Världens bästa pappa och ett kort på sonen. Hur firades du själv på mors dag? Då kan du ju se lite vad han kanske uppskattar i sin tur.

  • Dasha
    mammalovis skrev 2015-09-13 21:19:34 följande:

    . Hur firades du själv på mors dag? Då kan du ju se lite vad han kanske uppskattar i sin tur.


    jag antar att bebisen var inte född då Skrattande
  • Amanda84

    Sonen var pytteliten när vi skulle fira den första fars dag. Jag doppade hans händer i färg och gjorde handavtryck som en trädkrona och fotavtryck som trädstam och små, små, tumavtryck som röda äpplen i trädet, skrev grattis och klippte ut som ett kort. Ungen sov 98% av tiden vi gjorde avtrycken men det visste ju inte hans pappa som blev så rörd över konstverket att han fick tårar i ögonen. Det där kortet blev en tavla som fortfarande sitter uppe i köket. Skrattande

  • Amanda84
    Dasha skrev 2015-09-11 11:14:43 följande:

    tipsar om en rolig present till farsdag

    saddle baby

    saddlebaby.com/

    finns att köpa i sverige. Han kommer nog ha användning för det i flera år framöver.

    sedan såklart: att babyn ritar ett kort (ritar streck på pappret), frukost i sängen, familjeutflykt typ universeum eller liseberg, som både barnet och pappan kan uppskatta. En tröja med bebisens hand/fot avtryck. Foto på dem två i en ram.


    Jag har försökt leta på nätet var man kan köpa en sådan i Sverige men hittar inget. Har du tips på någon butik?
  • Marsbarn91

    Åh kom på en idé! Finns en app som heter typ ifolor eller nåt sånt, där man kan göra fotoböcker. Kanske kan göra en sån till honom? Lägga till lite söt text på vissa bilder och så där, skriva som om de vore från sonen och göra collage av vissa bilder kanske. Låter det som en okej idé? :D

Svar på tråden Sambons första farsdag!