• Anonym (Hanne)

Frågor häktning

Hej

Jag har en fråga. En anhörig till mig som jag bryr mig jätte mycket om är häktad för att hen var på fel plats med fel personer. Nu är denna person stabil och har jobb samt bostad. Polisen har gjort husrannsakan och gått igenom de mesta utan några som helst bevis samt att de har beslag tagit bilen. Bilen får hen tillbaka en vecka efter att hen blev anhållen. Vad innebär detta? Om de hade hittat något i bilen hade de behållt bilen längre? Och hur fungerar de egentligen? Jag har hört att åklagare samt polis tkr det är bra att häkta någon som aldrig blivit dömd tidigare för att jävlas ibland så att man lär sig och inte gör om det igen. Kan någon ge mig lite tips och info??? Behöver lite uppmuntran innan Jag hamnar i en depression.

• Svar på tråden Frågor häktning
  • Anonym (....)

Det är nog inte så att åklagare tycker att det är bra att häkta folk för att lära dem att inte göra fel sen. Har de hittat något i bilen så lär hen bli varse om det sen.

• Långbenopluto

Folk häktas inte "bara för att"...... snälla nån.

Dags för din "vän" att sluta vara på fel ställen med fel personer....

• Anonym (så här är det)

Människor häktas för att hållas i förvar för att inte störa förundersökningen. När förundersökningen är klar, och om brottet inte är alltför allvarligt (fängelse i två år och över det) så kan personen släppas fri. Detta innebär att: förundersökningen läggs ner ELLER att personen inte kan förstöra utredningen genom frisläppande. Vidare kan personen fortfarande vara misstänkt för brott och vänta på åtal, trots frisläppande.

Att bilen inte längre är beslagtagen kan betyda att de inte hittat något eller att de tillvaratagit bevismaterialet som fanns i bilen och att den inte behövs längre.

Svar på tråden Frågor häktning