• elinaehn

finns gemensam vårdnad avtal?

jag undrar om det finns något standardavtal att utgå ifrån då vi ska göra en grund för hur det ska se ut för oss. efter fyra års ständiga tjafsanden oss vuxna emellan tänker jag att vi kanske behöver ha ett "såhär ska det se ut" istället för att vi håller på om varje jul tex.
    vi har varannan jul, men jag anser att vi ska ha en deal att anan dag jul byter vi så den andra föräldern får fira jul med barnet (ch släkten) men andra parten tycker att det får vi se från år till år. vilket i klartext betyder att mina jular gör vi så, hans jular gör vi det om han har lust/tycker det passar. jag undrar också, hur BRUKAR folk göra kring jul? är jag fel ute helt enkelt?

• Svar på tråden finns gemensam vårdnad avtal?
  • Brumma

Tror inye det finns ngn "standard" utan det bästa vore ju om ni kunde komma fram till ngt gemensamt. Kanske på samarbetssamtal?

Vi har varan julafton. Då är barnet hos den förälder julen är hos veckan innan jul. På juldagen hämtar den andra föräldern och har barnet från juldagen till nyårsdagen.

Men jag har vänner där de byter dagen innan jul och sedan har barnet hela julen också. Och kör vv år.

Sedan har jag en vän som vill att barnet skall få ha samma traditionella jul varje år utan att behöva bryta upp. De har valt att barnet är hos pappan varje jul. Sedan har mamma alltid nyår..

Så det finns inget rätt eller fel. Men det vore ju en fördel om ni var överens..

Kanske kan ni hitta ngn medelväg?

• elinaehn

Problemet är att enligt mitt ex kan vi inte ha något som gäller varje år. Istället ska vi ta år till år... Vilket känns tokigt för min del, jag vill kunna köpa teaterbiljetter i julklapp tex, o jag skulle vilja veta att vi alltid kan fira jul EN av juldagarna (26:e är ok ) med min släkt det år jag inte har julen men det går inte bestämma. Jag tror ju vårt barn skulle ha glädje av det med, att veta hur julen ser ut...
    Haft samarbetssamtal men mitt ex avbokade senaste tiden o har inte ordnat ny. Samtalen var bra men sen bara föll allt igen, så jag vet inte. Frågan är om jag ändå kan begära att vi bestämmer datum kring alla jular.

• Kjell2

Finns inget standardatal för umgänge. Kan ni inte komma överrens kan du be en domstol bestämma.

• Brumma
    elinaehn skrev 2015-09-13 06:57:42 följande:

Problemet är att enligt mitt ex kan vi inte ha något som gäller varje år. Istället ska vi ta år till år... Vilket känns tokigt för min del, jag vill kunna köpa teaterbiljetter i julklapp tex, o jag skulle vilja veta att vi alltid kan fira jul EN av juldagarna (26:e är ok ) med min släkt det år jag inte har julen men det går inte bestämma. Jag tror ju vårt barn skulle ha glädje av det med, att veta hur julen ser ut...

Haft samarbetssamtal men mitt ex avbokade senaste tiden o har inte ordnat ny. Samtalen var bra men sen bara föll allt igen, så jag vet inte. Frågan är om jag ändå kan begära att vi bestämmer datum kring alla jular.

Nej. Du kan inte själv bestämma art ni alltid skall byta på annandagen. .

För en del funkar det utmärkt att besluta från år till år.Att det inte passar dig förstår jag men det ger ju inte automatiskt dig "rätt"...

När byter ni innan jul?

Man kan ju fira julafton ngn dag innan oxå.... Eller helgen innan.

Annars så får du göra som ovanstående föreslår. Låt domstol bestämma.

Ett alternativ är ju annars att faktiskt INTE räkna med att ha barnen dagarna efter jul utan att ni följer normalt schema. Köp inga teaterbiljetter om du inte VET att det är på din vecka.

Barnet kan ju ha glädje av att veta att firandet är enbart hos en förälder också.än och att det är hos andra föräldern nästa jul.
  • elinaehn

Jag förstår att jag inte själv bestämmer. Jag tror min fråga är om jag kan begära att vi gör lika varje år, så det finnsnågot att förhålla sig till. Eftersom både jul o nyår enligt andra föräldern ligger öppet så finns i princip inte en enda dag på jullovet som jag garanterat ha barnet. Utom julafton min jul eller nyårsafton hans jul.

• Brumma
    elinaehn skrev 2015-09-13 10:04:22 följande:

Jag förstår att jag inte själv bestämmer. Jag tror min fråga är om jag kan begära att vi gör lika varje år, så det finnsnågot att förhålla sig till. Eftersom både jul o nyår enligt andra föräldern ligger öppet så finns i princip inte en enda dag på jullovet som jag garanterat ha barnet. Utom julafton min jul eller nyårsafton hans jul.

Jag tycker du kan begära att ni gör ett avtal men det finns inget i lagen som säger att du har rätt att kräva det.

Som sagt så är det en dom som behövs om ni inte kan komma överens.
  • elinaehn

Ok. Så antingen domstol eller stå ut med att han väljer varje år o jag anpassar mig idag o barnet kan inte planera jullovet. Synd men inget av alternativen känns som att det främjar vårt samarbetsklimat.

• Kjell2
    elinaehn skrev 2015-09-14 11:33:39 följande:

Ok. Så antingen domstol eller stå ut med att han väljer varje år o jag anpassar mig idag o barnet kan inte planera jullovet. Synd men inget av alternativen känns som att det främjar vårt samarbetsklimat.

Enda sättet att mot hans vilja ordna ett fastställt umgängesschema är via domstol. Någon annan kan inte tvinga honom.

En metod som rätt ofta funkar är att du yrkar på ett fastställt schema hos tingsrätten. Sen erbjuder du honom att träffas på familjerätten för att hitta en lösning ni båda kan acceptera.
  • Kjell2
    elinaehn skrev 2015-09-14 14:28:04 följande:

Ok en chansning alltså men ja... Kanske bra.

Fördelen är att om han vägrar diskuttera saken hos familjerätten så kommer domstolen fastställa något. Och den som vägrar familjerätten får inga pluspoäng hos tingsrätten.
Svar på tråden finns gemensam vårdnad avtal?