• optimisten

Ska jag göra fransförlängning?

Är i valet och kvalet om jag ska göra en fransförlängning eller avboka tiden? Vad finns det för för-och nackdelar?

Då kan jag inte ha ögonkräm eller smink?

• Svar på tråden Ska jag göra fransförlängning?
  • Duckan

Maskara ska du inte ha samt inte gnugga/tvätta ögonen som vanligt. Nackdel är att dina egna fransar tar mycket stryk och den dagen du väljer att ta bort dem kan det vara så att du inte fransar har.

• Ikalisan

Du kan använda smink men helst inte oljebaserade produkter. Mascara ska du inte behöva använda då professionella stylister sätter en lösfrans på alla dina egna mogna fransar (bifogar en bild på hur jag gör fransar, det ser ut som du har mascara redan). mascara på underfransarna kan du ha men se till att de inte fastnar i lösfransarna. Det finns fransschampoo som man bör tvätta fransarna med varje dag även om man inte använder smink, hudavlagringar och olja i huden försämrar fransarnas hållbarhet lika mycket som smink. Se till att investera i ett sådant. En väl utförd fransförlägning skadar inte dina egna fransar om den sköts rätt och den tas bort på rätt sätt, rekommenderar dig att låta en stylist göra det på dig.

jag är fransstylist och ger alltid mina kunder följande skötselråd efter behandling:

Tvätta fransarna 1 gång om dagen med rengöringsschampo. Rester av smink och eyeliner är förrädiskt mot dina fransar. Det löser upp bindningen mellan din egen frans och synteten och på så sätt förkortas hållbarheten. Ha ej vatten,bastu/ugnsånga på fransarna på 12 timmar. Använd ej oljebaserade produkter, (där räknas även propylene glykogen till oljan). Sov ej på mage. Tänk på att inte ha fransarna mot kudden. Då kan de gnuggas bort i sömnen. Gnugga ej på fransarna. Använd alltid en borste och borsta då ovanifrån. Använd ej mascara på fransarna, det har med oljan i produkten att göra. Ska du måla underfransarna, försvinner min garanti på hållbarhet. Ta hellre en mörkare skugga. Måsta du ha mascara, ta ej vattenfast. Använd aldrig fransböjare. du ska inte ta bort dina fransar själv utan boka tid hos din fransstylist. För bästa och snyggaste resultat, rekommenderas ett återbesök efter 2-3 veckor. Boka gärna en ny tid efter avslutad behandling. Svider det i ögat, är rött, kliar det på ögonlocket. Eller känner du obehag, Kontakta din fransstylist. Hormoner, graviditet, stress, sorg och mediciner kan påverka hållbarheten på dina fransar negativt.

• Duckan

Nu har inte jag gjort fransar själv, men känner många som har gjort och de flesta av dem vittnar om att deras egna blev åtgångna efteråt. Inte för alla och inte lika illa för alla, men att säga att det inte skadar alls är lite dumt.

• Vanillaextract

Du kan visst använda mascara dock så är väl en stor del av varför man gör fransförlängning för att slippa mascara. Du lär alltså inte vilja/behöva mascara på överfransarna. Det finns även mascara som är speciellt framtagen för just fransförlängning vilket jag rekommenderar.

Går du till en bra fransstylist ska dina egna fransar inte ta någon skada alls. Blir de skadade har stylisten gjort något fel t.ex satt för många fransar eller inte sepererat tillräckligt.

Enda nackdelarna för mig är att det är dyrt och beroendeframkallande. Men såå värt det att få vakna varje dag med långa, svarta och fylliga fransar och slippa krångla med mascara.

Tänk på att googla skötselråd om du vill fullfölja det för bästa hållbarhet. En viktig sak är att kolla så du inte har något ögonsmink, makeupremover eller tvål som innehåller olja för då släpper fransarna.

• Ikalisan
    Duckan skrev 2015-09-09 16:31:32 följande:

Nu har inte jag gjort fransar själv, men känner många som har gjort och de flesta av dem vittnar om att deras egna blev åtgångna efteråt. Inte för alla och inte lika illa för alla, men att säga att det inte skadar alls är lite dumt.

Om en förlängning utförs på rätt sätt dvs, endast en lösfrans per frans, inga ihoplimmade fransar, varken dina egna eller lösa och inte för långa eller tunga lösfransar så skadas inte dina egna. Har deras fransar skadats så har deras stylister inte gjort sitt jobb ordentligt, tyvärr väldigt vanligt.
Svar på tråden Ska jag göra fransförlängning?