• Anonym (Dotter)

Anhörig svårt sjuk! Sjukskriven?

Vi har nyligen fått veta att min mamma är svårt sjuk i cancer. Och att hon inte kommer botas.

Det är en ovanlig cancerform och hon behandlas just nu på sjukhus, men tanken är att hon ska få komma hem men vara LAH ansluten.

Jag har nyligen varit sjukskriven då jag tidigare haft depressioner och svåra sömnsvårigheter som jag medicineras för. Äter även ångestdämpande.

Mammas sjukdom ( innan vi visste vad det berodde på) var väldigt långdragen och påfrestande. Dels för att mamma och jag står varandra väldigt nära. Hon är min allra bästa vän. Vi pratar dagligen i telefonen och ses flera dagar i veckan. Därför har jag varit sjukskriven pga oron och krissituation. Jag har varit helt sjukskriven 2 veckor och sen var tanken att jag skulle jobba halvtid om inget förändrades.

Vilket det nu gjort eftersom vi fått detta svåra besked.

Jag arbetar själv inom äldreomsorgen vårdar dagligen gamla och svårt sjuka. Och jag känner att jag för tillfället inte gör ett så bra jobb. Då jag dels gråter väldigt mycket. Och dels så tappar jag snabbt tålamodet på arbetet då jag tycker det är så påfrestande med alla sjukdomar. Och jag tycker det är så orättvist att de som är så gamla "gnäller"

Jag har därför sjukskrivit mig själv igen och har ringt till vårdcentralen. Då jag vill vara ( och alltid varit) proffesionell i mitt yrke.

Läkaren har berättat om anhörigpenning för oss.

Problemet är att den sjuka får 100 dagar anhöriga får dela på. Och man får inte ta ut för samma dag.

Då Mamma är relativt ung ( under 50) så vill ju både jag, mina syskon, min pappa och mammas föräldrar finnas till för henne när det är dags.

Men vi kan ju alltså inte vara hemma allihopa samtidigt.

Dessutom vill jag kunna nyttja de dagarna när jag ska finnas till hands för mamma. Just nu behöver jag vara hemma för min egen skull, innan jag bryter ihop.

Kan man vara sjukskriven för anhörigs svåra sjukdom?

Om läkaren nekar sjukintyg kan man vara "tjänstledig" då?

• Svar på tråden Anhörig svårt sjuk! Sjukskriven?
  • Anonym (Anhörig)

Jag beklagar din och er allas, svåra situation.

Jag tror inte att det skulle innebära några större problem för dig att få fortsatt sjukskrivning av läkare med tanke på både tidigare sjukdomshistoria och ditt arbete nu, i samband med mammas svåra sjukdom. Det här är extremt påfrestande och du behöver alla krafter till dig själv nu, när tillvaron nu ser ut så här.

Jag talar av egen erfarenhet och skickar dig här massor av kramar!

• Anonym (Dotter)

Tack för svaret och omtanken.

Jag har ringt vårdcentralen och de skulle prata med läkaren så kanske hen ringer sen.

• Anonym (beenthere)

Först, jag beklagar verkligen din mammas sjukdom.

Man kan inte bli sjukskriven pga anhörigs sjukdom, såvitt jag vet. Däremot kan du ju bli sjukskriven pga krisreaktion och återkommande depression som kan bli värre av det som pågår.

Jag hoppas ni får en så bra sista tid som möjligt tillsammans.

Min pappa gick bort pga cancer för dryga året sedan, dock var jag ensam om att ta ut anhörigdagarna då mitt syskon inte hade problem att få ledigt från jobbet (samt att hen inte ville vara med dagligen) samt att min mamma var/är pensionär.

• Atena

Min bästa väninna gick bort i cancer för snart två år sedan, hennes man blev sjukskriven under stora delar av den tiden (från diagnos till bortgång var det bara 11 månader) Jag vet inte vad han var sjukskriven för men sjukskriven var han. Jag kan i övrigt bara beklaga det du går igenom. Jag hoppas du få igenom din sjukskrivning.

• Anonym (Dotter)

Mamma gick bort exakt 2 veckor efter beskedet.

Är fortfarande sjukskriven i ca 2 veckor till.

Ska försöka gå tillbaka och arbeta halvtid snart

• Anonym (Ilse)
    Anonym (Dotter) skrev 2015-10-06 15:51:25 följande:

Mamma gick bort exakt 2 veckor efter beskedet.

Är fortfarande sjukskriven i ca 2 veckor till.

Ska försöka gå tillbaka och arbeta halvtid snart

Jag beklagar sorgen.
    Det verkar som att det gick väldigt snabbt...
    Beroende på var du arbetar, vilket avtal som gäller, så kan du också ha rätt till ledighet med lön för egen angelägenhet. Det brukar man ha rätt till vid nära anhörigs svåra sjukdom och bortgång.
Svar på tråden Anhörig svårt sjuk! Sjukskriven?