• Anonym1977

Förlust vid husförsäljning

Hej!

Jag har en fråga jag hår och grunnar på. Hoppas nån kan hjälpa här.

Jag och min exmake äger ett hus, 50% var. Vi står båda på lånen, men jag (kvinnan) betalar på dem. Vi har nu sålt huset och får ca 100.000 i förlust. Vad händer då? Görs bolånet om till ett vanligt lån? Delas det också 50/50 på oss båda? Mannen har skulder och utmätning på son lön. Det gör STOR skillnad för mig om jag får hela förlusten själv nämligen. Båda skrev ju på för lånen när vi tog dem om det har någon betydelse... Lite orolig nu...

• Svar på tråden Förlust vid husförsäljning
  • ITpappan
    Anonym1977 skrev 2015-09-03 21:56:37 följande:

Hej!

Jag har en fråga jag hår och grunnar på. Hoppas nån kan hjälpa här.

Jag och min exmake äger ett hus, 50% var. Vi står båda på lånen, men jag (kvinnan) betalar på dem. Vi har nu sålt huset och får ca 100.000 i förlust. Vad händer då? Görs bolånet om till ett vanligt lån? Delas det också 50/50 på oss båda? Mannen har skulder och utmätning på son lön. Det gör STOR skillnad för mig om jag får hela förlusten själv nämligen. Båda skrev ju på för lånen när vi tog dem om det har någon betydelse... Lite orolig nu...

Hur lyckas ni sälja med förlust?
  • Frontline
    ITpappan skrev 2015-09-03 22:21:58 följande:
    Hur lyckas ni sälja med förlust?
    Är väl inte så konstigt..

Ett hus som säljs för låt oss säga 1 mille men det finns lån på 1.5 mille då blir det förlust..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym1977

Hur lyckas vi sälja med förlust var ju inte riktigt min fråga om du missuppfattade. Det är skilsmässa det handlar om. De flesta står inte och väntar på rätt köpare och petar navelludd vid ett sådant tillfälle. Försök förstå frågorna och besvara dem eller fokusera på att ta hand om din lägenhet kanske?

• Kjell2

Med största sannolikhet kommer lånet omvandlas till ett blancolån som ni är solidariskt ansvariga för.

• solskenskaka

Beklagar, har varit med om samma sak och vet hur det känns... tyvärr måste jag instämma med föregående inlägg. Jag tror det blir svårt att få banken att dela upp skulden med tanke på ditt ex ekonomiska situation. Om inte båda kan/vill dela lika händer det som Kjell2 skriver. Men prata med banken för att få ett exakt svar.

• XEmmabus

Ni är solidariskt ansvariga för skulden och banken kommer att vända sig till den utav er där de har störst chans att få tillbaka sina pengar. Som du beskriver det hela kommer det sannolikt att vara från dig. Du får i din tur göra en regressfordran på din fd man för att få tillbaka hälften av det du fått betala till fordringsägarna.

Att få lånet uppdelat på er båda kommer att vara mycket svårt om din make saknar betalningsutrymme. Det skulle innebära att banken skulle ha svårigheter att få tillbaka lånet och varför skulle de då göra sina odds sämre genom att skriva bort dig från hälften av ansvaret?

Finns det istället möjlighet för dig att ta över möbler, bil, tavlor och värdesaker till ett högre värde i bodelningen?

Svar på tråden Förlust vid husförsäljning