• mammajanuari2015

Separera med bebis

Är mamma till en liten pojke på 7 månader. Efter många försök att få relationen att fungera med pappan så tror jag att jag har kommit fram till att vi ska separera. Det är ständigt bråk hela tiden och nu har jag tröttnat och känner att jag inte orkar längre. Jag vill vara en glad och lycklig mamma istället för att ständigt vara nere och ledsen.

Ni andra som har separerat med en bebis, hur har ni löst det? Jag har varit mammaledig hela tiden och har nästan slut på mina dagar. Pappan jobbar heltid och mycket övertid. Vill att barnet ska bo hos mig men självklart träffa sin pappa regelbundet också. Hoppas det finns fler ensamstående mammor att diskutera med!

• Svar på tråden Separera med bebis
  • Birgitta02

Jag hade en 1,5-åring samt var gravid när jag bad pappan till båda barnen flytta. Orsakerna var många, men vi bråkade sällan. Dock fanns annat som jag inte kunde tänka mig leva med - ganska många saker. Sånt som visade sig när första barnet kom. Att ha två små barn ensam kunde jag leva med, men inte ett vuxet barn OCKSÅ.

Det funkade bra att vara ensam med två mycket små barn. Tillika blöjbarn båda två. Det är inte barnen som är jobbiga. Det är allt runtomkring som skall hinnas med (tvätt, mat, handla, roa ungar, städa, tvätta osv). Men det funkar faktiskt, så länge man vet förutsättningarna. Det var inte ofta pappan träffade barnen, men jag höll alltid dörren öppen. Det handlade om ointresse. Men jag tycker, så här i backspegeln, att det svåraste var nog att inte kunna dela med mig av glädjeämnena till pappan. Så länge du ser positivt på det hela så kommer det funka, men ställ in dig på att det kommer jobbiga dagar. Men övervägande tyckte jag det funkade bra.

• mammajanuari2015

Skönt att höra att det har gått bra för dig! Med två dessutom! Dock vill nog pappan vara mycket involverad här. Positivt för barnet såklart men är så rädd att det ska bråkas ännu värre. Vem han ska vara hos på julafton, att han vill ha honom varannan vecka osv. Jag önskar så att man kan få det att fungera bra och hålla en god kontakt för barnets skull. Men ser inte ut som det i dagsläget :/

Svar på tråden Separera med bebis