• tomsfru

dagis sätter på blöja efter en olycka (torr dagtid hemma)

jo, jag startade en tråd här tidigare om att potträna min 2,5åring vilket har rivstartat med att hon varit torr nu i fem dagar dagtid hemma. På dagis har det däremot skett en olycka per dag nu i två dagar, vilket har gjort att dem beslutat att hon inte är redo där. hon har kissat på pottan på förmiddagen men kissat på sig på eftermiddagen under lek.

Detta känns lite orättvist och har även gjort att hon blivit motsträvig att ta av blöja hemma, vilket jag tycker är synd. Vi har ju fått en så bra start, och hon går helt sonika på pottan hemma när hon behöver var 2:a- var 4:e timme ungefär, oavsett om hon sitter o leker, ser på tv eller äter för stunden.

Dagis har även poängterat att hon "bara" är 2,5 år, så det är ju ingen brådska vilket gör mig lite fundersam på om det helt enkelt är brist på resurser det handlar om och att de lägger krutet på äldre barn (flera 3-4åringar finns ju som pottränas där) men att de inte vågar säga det. De kanske tycker att hon kan vänta

har jag rätt att känna mig frustrerad över dagis brist på sammarbetsvillighet?

• Svar på tråden dagis sätter på blöja efter en olycka (torr dagtid hemma)
  • hallonhopp

2,5 år är ju inte extremt tidigt så jag hade nog sagt nej till blöja utan krävt att de säger åt henne att gå och kissa tex varannan timme. När hon vant sig med detta på några veckor kan de prova utan att säga till och se om hon går själv. Min dotter är 3 år och slutade för några månader sedan och de på hennes förskola säger också till henne om hon inte gått själv på ca 2 timmar och har henne sitta en längre stund efter lunch för att ge henne tid att bajsa eftersom hon ibland inte har ro att göra det på eget bevåg. Hon har haft några missar på eftermiddagen dock men det har gått bra överlag. Det jag skulle göra om de verkligen insisterar på blöja att ta av blöjan innan ni går från förskolan för att liksom markera att detta inte är ett alternativ hemma.

• hallonhopp

2,5 år är ju inte extremt tidigt så jag hade nog sagt nej till blöja utan krävt att de säger åt henne att gå och kissa tex varannan timme. När hon vant sig med detta på några veckor kan de prova utan att säga till och se om hon går själv. Min dotter är 3 år och slutade för några månader sedan och de på hennes förskola säger också till henne om hon inte gått själv på ca 2 timmar och har henne sitta en längre stund efter lunch för att ge henne tid att bajsa eftersom hon ibland inte har ro att göra det på eget bevåg. Hon har haft några missar på eftermiddagen dock men det har gått bra överlag. Det jag skulle göra om de verkligen insisterar på blöja att ta av blöjan innan ni går från förskolan för att liksom markera att detta inte är ett alternativ hemma.

• Fiffi85

Jag skulle säga till att de inte får ta på en blöja bara för det skett en olycka...det är ju helt normalt oavsett om man är 2,5 eller 4 år...de får gå med henne varje timma. hjälper inte det och det sker en massa olyckor ändå så kanske de måste sätta på en blöja....och nej 2,5 år är absolut inte tidigt. Sen är ju alla olika men det låter som pedagogerna bara inte orkar påminna och följa med henne på toa.

• Tilja

Går hon på toa själv om man påminner henne eller krävs det extra resurs i form av att en pedagog måste tjata, följa med och hjälpa till mycket etc? Om det händer en olycka dagligen kan det även bli dyrt för förskolan att ersätta de grejer som kissas ner på förskolan (tex soffor, mattor etc).

• tomsfru

Ja, jag kan ju inte va hundra på hur självständig hon är på dagis, men hemma rusar hon upp från vad än hon gör o säger 'måste kissa ' så går hon till pottan o gör det. Inga konstigheter eller hjälp behövs (förutom torkning då).

• vampyria2

Du bestämmer över ditt barn så säger du att de inte ska sätta blöja på henne så ska de inte göra det, se bara till att det finns ombyten så det räcker.
    De flesta barn klarar sig utan blöja när de är runt 2 år så jag tycker att ni ska ligga på och vara bestämda här, dagiset bör ha rutiner som gör att det funkar för ditt barn.

• tomsfru

tack snälla för input! saken är ju den att det ät svårt att öva hemma för att hon ju är torr här..... min tanke är ju liksom att det är just på dagis hon behöver öva eftersom det är där hon inte klarar det....
    hon fick vara hos morfar i helgen och vi tog med pottan dit och som jag trodde skedde inte en olycka där heller.
    så nu vet vi inte vad mer vi kan göra. Det enda är väl för oss nu att gå vidare och försöka sig på utan blöja utomhus med kläder på o sånt...(har ju funkat korta stunder tidigare)

• minerva123

Vår nyss fyllda 2.5-åring blev torr dagtid nu under sommaren. I princip inga olyckor alls varken hemma eller ute utan han greppade det väldigt snabbt. Efter förskolestarten hade han 3 kissolyckor 3 dagar i rad och en bajsolycka. Det var dock inte ens tal om från personalens sida att han skulle ha blöja igen, utan deras enda kommentar var "han måste ju få träna". Nu har han inte haft en enda olycka på hela veckan som gick, han behövde nog bara vänja sig vid deras lilla toalett etc. Så jag tycker absolut du kan kräva blöjfrihet på förskolan! Ett barn som är helt torrt dagtid hemma och ute ska inte behöva ha blöja på förskolan - några olyckor måste få ske utan att blöjan genast ska på.

• isolande

Jag hade blivit helt jävla vansinnig om de gjort så hos oss.... Säg till, hon ska inte ha blöja, hon har ombyte om det behövs. En olycka /dag är ju ingenting. Ok om det var 4 olyckor varje dag i en vecka, men det är det inte! Hon måste ju få en chans att lära sig.

Blir lika irriterad på förskolepersonal varje gång man hör om sånt här. Nä, de hinner inte ta ungarna till pottan, för de är upptagna med "projekt" för 2,5-åringarna. Det är väl en basal kunskap att kunna gå på toa själv, prioritera det och inget annat säger jag Solig

• Pjeht

Hej, förstår din tanke men det är faktiskt annorlunda på förskolan än hemma, hemma har man bara ett barn man behöver påminna om att gå på toaletten, på förskolan kanske 20 eller om de är färre på ditt barns avdelning. Barn glömmer oftare bort sig på förskolan än hemma och säger de inte till personalen när de behöver kissa eller bajsa så är de inte redo att vara torra där. Hur kul är det liksom att avbryta en lek för att gå och kissa. Men så jobbar jag ju själv i förskolan och ser en annan verklighet än många andra. Om hon fått öva lite på förskolan innan sommaren hade det kanske gått bättre men att pang bom efter sommaren bara vara blöjfri på förskolan kanske blev för mycket för henne, andra rutiner där än hemma. Tänk på det!

• tomsfru

fast hemma är hon ju torr och går självmant på pottan men på dagis är det ju nånstans det brister...... och du säger "om hon fått öva lite på förskolan innan sommaren" men det är ju det hon inte får göra isåfall? hon får tydligen inte öva där...
    det sker en olycka per dag (de tre dagar hon varit där) och ombyte finns
    har dessutom märkt nu att hon tittar ned och "skäms" när jag frågar henne och hon berättar att hon kissat i trosorna, vilket inte alls känns bra.

Jag har ju en halvårsbebis hemma på dagarna så orkar inte ha henne hemma också alla dagar.... har reumatiska besvär och det blir för mycket belastning på mina leder. meu känns det nästan som att det vore värt det. ingen ska få min dotter att skämmas för något sådant!

• minerva123
    Pjeht skrev 2015-09-07 12:45:59 följande:

Hej, förstår din tanke men det är faktiskt annorlunda på förskolan än hemma, hemma har man bara ett barn man behöver påminna om att gå på toaletten, på förskolan kanske 20 eller om de är färre på ditt barns avdelning. Barn glömmer oftare bort sig på förskolan än hemma och säger de inte till personalen när de behöver kissa eller bajsa så är de inte redo att vara torra där. Hur kul är det liksom att avbryta en lek för att gå och kissa. Men så jobbar jag ju själv i förskolan och ser en annan verklighet än många andra. Om hon fått öva lite på förskolan innan sommaren hade det kanske gått bättre men att pang bom efter sommaren bara vara blöjfri på förskolan kanske blev för mycket för henne, andra rutiner där än hemma. Tänk på det!

På min äldstas förskoleavdelning (2-3 årsgruppen) får alla som är blöjfria gå rutinmässigt på potta/toa före och efter utevistelse, före och efter vilan etc. Gör inte ni så? Eller begär ni att barnen alltid ska säga till själva? Barn kan behöva påminnas om toabesök långt efter att se blivit blöjfria vare sig de är hemma eller på förskola. Och hur ska TS barn kunna "öva lite blöjfrihet" på förskolan om hon inte får vara utan blöja där?
  • isolande
    Pjeht skrev 2015-09-07 12:45:59 följande:

Tycker du har helt fel. Är ett barn blöjfritt hemma och annars så måste förskolan hjälpa till att även fixa förskoletiden utan. Hur ska hon annars lära sig hur man är blöjfri på förskolan? Svårt att öva på det hemma liksom.

Att rutinpotta ett barn som faktiskt redan KAN hålla sig och inte småskvätter dagarna i ända kan inte vara så himla svårt. Ett sådant barn kissar ju inte tio ggr/dygn och de allra flesta rutintillfällen borde täcka behovet av att kissa. Och låt det bli fyra olyckor en dag. Nästa dag är det förmodligen inte lika många eftersom barnet lär sig på att göra sina misstag.
Svar på tråden dagis sätter på blöja efter en olycka (torr dagtid hemma)